Bakalářská práce se zaměřuje na spolupráci základní školy a OSPOD při řešení záškoláctví. Cílem je zjistit fungování této spolupráce. V první části jsou kapitoly věnující se problematice záškoláctví. Dále se první část zabývá legislativním a institucionálním ukotvením spolupráce školy a OSPOD. V druhé části se věnuji metodologii kvalitativního výzkumu. Výzkum je prováděn s pracovníky školy. Vyústění bakalářské práce je prezentace výsledků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the cooperation of primary school and OSPOD (Authority for Social and Legal Protection of Children) in truancy prevention and its solution. The aim is to find out how this cooperation works. The first part is concerned about the matter of truanting, its' legislative and institutional anchoring the cooperation between the school and OSPOD. Second part focuses on methodology of qualitative survey. The research was carried out with help of school staff. The result of the research are the findings concluded in this thesis.
Truancy, social and legal child protection bodies, prevention, cooperation, qualitativesurvey, interviews
Rozsah průvodní práce
50 s. (96 020 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na spolupráci základní školy a OSPOD při řešení záškoláctví. Cílem je zjistit fungování této spolupráce. V první části jsou kapitoly věnující se problematice záškoláctví. Dále se první část zabývá legislativním a institucionálním ukotvením spolupráce školy a OSPOD. V druhé části se věnuji metodologii kvalitativního výzkumu. Výzkum je prováděn s pracovníky školy. Vyústění bakalářské práce je prezentace výsledků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the cooperation of primary school and OSPOD (Authority for Social and Legal Protection of Children) in truancy prevention and its solution. The aim is to find out how this cooperation works. The first part is concerned about the matter of truanting, its' legislative and institutional anchoring the cooperation between the school and OSPOD. Second part focuses on methodology of qualitative survey. The research was carried out with help of school staff. The result of the research are the findings concluded in this thesis.
Truancy, social and legal child protection bodies, prevention, cooperation, qualitativesurvey, interviews
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zjistit fungování spolupráce OSPOD a základní školy při řešení záškoláctví
Metoda zpracování:
Na základě studia literatury a pramenů studentka připraví koncepci vlastního kvalitativního výzkumu. Ten bude proveden formou rozhovorů se sociálními pedagogy, sociálními pracovníky ve školách, speciálními pedagogy a s výchovnými poradci.
Relevance k oboru:
Zpracované téma bakalářské práce by mělo upřesnit spolupráci základních škol a OSPOD při záškoláctví v případech, kdy je taková spolupráce vhodná (záškoláctví může souviset s problémy v rodině). Sociální práce jako taková je na některých školách téměř nerozvinutá, její roli zastupuje sociální pedagog. Z praxe však vyplývá, že komunikace mezi rodiči, školou a OSPOD je sociální práce. I s následným řešením záškoláctví jsou spojeny sociální služby, jako například ústavní péče.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zjistit fungování spolupráce OSPOD a základní školy při řešení záškoláctví
Metoda zpracování:
Na základě studia literatury a pramenů studentka připraví koncepci vlastního kvalitativního výzkumu. Ten bude proveden formou rozhovorů se sociálními pedagogy, sociálními pracovníky ve školách, speciálními pedagogy a s výchovnými poradci.
Relevance k oboru:
Zpracované téma bakalářské práce by mělo upřesnit spolupráci základních škol a OSPOD při záškoláctví v případech, kdy je taková spolupráce vhodná (záškoláctví může souviset s problémy v rodině). Sociální práce jako taková je na některých školách téměř nerozvinutá, její roli zastupuje sociální pedagog. Z praxe však vyplývá, že komunikace mezi rodiči, školou a OSPOD je sociální práce. I s následným řešením záškoláctví jsou spojeny sociální služby, jako například ústavní péče.
Seznam doporučené literatury
-Hurychová, E., 2017. www.assp.cz. [Online] Available at: file:///C:/Users/42072/Downloads/4.-dil_skolska-socialni-prace_listy-socialni-prace.pdf [Přístup získán 19 4 2019].
-KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů. 1.vyd. Praha: 2005.
-MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence 1. vyd. Praha: Portál, 1998.
-MPSV, 2017. www.assp.cz. [Online] Available at: file:///C:/Users/42072/Downloads/ssp-1_role-socialniho-pracovnika-ve-skolstvi%20(1).pdf[Přístup získán 19 Duben 2019].
-TOKÁROVÁ, A. ,MATULAYOVÁ, T. Školní sociální pracovník. In MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013.
Seznam doporučené literatury
-Hurychová, E., 2017. www.assp.cz. [Online] Available at: file:///C:/Users/42072/Downloads/4.-dil_skolska-socialni-prace_listy-socialni-prace.pdf [Přístup získán 19 4 2019].
-KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů. 1.vyd. Praha: 2005.
-MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence 1. vyd. Praha: Portál, 1998.
-MPSV, 2017. www.assp.cz. [Online] Available at: file:///C:/Users/42072/Downloads/ssp-1_role-socialniho-pracovnika-ve-skolstvi%20(1).pdf[Přístup získán 19 Duben 2019].
-TOKÁROVÁ, A. ,MATULAYOVÁ, T. Školní sociální pracovník. In MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013.