Tato práce se zabývá problematikou výuky moderní hebrejštiny se zaměřením na začátečnickou úroveň. Teoretická část shrnuje dostupné učebnice v českém jazyce a přibližuje možnosti využití učebnic zahraničních. Tento oddíl je zakončen rozhovorem s doc. Jiřinou Šedinovou, který poskytuje vhled do výuky hebrejštiny mezi lety 1960 až 1990. Praktická část mapuje skrze analýzu semestrálních testů množství výskytu jazykových chyb. Experimentální část se zaměřuje na návrh cvičení zefektivňujících výuku, která byla následně testována při výuce studentů v ak. roce 2019/2020.
Anotace v angličtině
My thesis deals with problematics of teaching modern Hebrew with a special focus on Beginner level. Theoretical part summarizes Hebrew textbooks available in Czech language as well as some of those published abroad. This section ends with an interview with doc. Jiřina Šedinová who gives an insight into teaching Hebrew between years 1960 and 1990. Practical part maps grammatical mistakes incidence in semestral exams of examined students. In the experimental part, exercises for improvement of Hebrew teaching were proposed and tested in the academic year 2019/2020.
Klíčová slova
Univerzitní výuka, ivrit, začátečníci, učebnice hebrejštiny, cvičení pro začátečníky
Klíčová slova v angličtině
University Education, Ivrit, Beginners, Hebrew Textbook, Beginners Exercises
Rozsah průvodní práce
126 s. (112451 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou výuky moderní hebrejštiny se zaměřením na začátečnickou úroveň. Teoretická část shrnuje dostupné učebnice v českém jazyce a přibližuje možnosti využití učebnic zahraničních. Tento oddíl je zakončen rozhovorem s doc. Jiřinou Šedinovou, který poskytuje vhled do výuky hebrejštiny mezi lety 1960 až 1990. Praktická část mapuje skrze analýzu semestrálních testů množství výskytu jazykových chyb. Experimentální část se zaměřuje na návrh cvičení zefektivňujících výuku, která byla následně testována při výuce studentů v ak. roce 2019/2020.
Anotace v angličtině
My thesis deals with problematics of teaching modern Hebrew with a special focus on Beginner level. Theoretical part summarizes Hebrew textbooks available in Czech language as well as some of those published abroad. This section ends with an interview with doc. Jiřina Šedinová who gives an insight into teaching Hebrew between years 1960 and 1990. Practical part maps grammatical mistakes incidence in semestral exams of examined students. In the experimental part, exercises for improvement of Hebrew teaching were proposed and tested in the academic year 2019/2020.
Klíčová slova
Univerzitní výuka, ivrit, začátečníci, učebnice hebrejštiny, cvičení pro začátečníky
Klíčová slova v angličtině
University Education, Ivrit, Beginners, Hebrew Textbook, Beginners Exercises
Zásady pro vypracování
Diplomantka provede polostrukturované rozhovory se studenty moderní hebrejštiny a prozkoumá dostupné materiály vztahující se k výuce moderní hebrejštiny; výsledky analyzuje. Nastíní také historii výuky moderní hebrejštiny v Československu, a to i na základě rozhovoru s pamětníky. Součástí diplomové práce bude návrh praktických cvičení podle výsledků analýzy nejobtížnějších oblastí osvojování moderní hebrejštiny.
Zásady pro vypracování
Diplomantka provede polostrukturované rozhovory se studenty moderní hebrejštiny a prozkoumá dostupné materiály vztahující se k výuce moderní hebrejštiny; výsledky analyzuje. Nastíní také historii výuky moderní hebrejštiny v Československu, a to i na základě rozhovoru s pamětníky. Součástí diplomové práce bude návrh praktických cvičení podle výsledků analýzy nejobtížnějších oblastí osvojování moderní hebrejštiny.
Seznam doporučené literatury
1) BAR-ADON, Aaron. The rise and decline of a dialect: a study in the revival of modern Hebrew. The Hague: Mouton, 1975.
2) BERDICHEVSKY, Norman. Modern Hebrew: the past and future of a revitalized language. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers, [2014]. ISBN 978-0786494927.
3) BORG, Walter R. a Meredith D. GALL. Educational research, an introduction. 3d ed. New York: Longman, c1979. ISBN 0582280567.
4) FEDER, Richard. Hasafah haivrit: Učebnice hebrejštiny. 2. vyd. Středokluky: Zdeněk Susa, 2009. ISBN 978-80-86057-56-9.
5) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
6) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
7) CHAYAT, Shlomit, Sara ISRAELI a Hilla KOBLINER. 'Ivrit min ha-hathalah (he-hadash). Yerushalayim: Akademon, 2001.
8) CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
9) CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: (Didaktika cizích jazyků jako vědní obor.). Praha: APRA, 1993.
10) JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků: teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.
11) JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
12) JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4620-7.
13) MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3.
14) PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
Seznam doporučené literatury
1) BAR-ADON, Aaron. The rise and decline of a dialect: a study in the revival of modern Hebrew. The Hague: Mouton, 1975.
2) BERDICHEVSKY, Norman. Modern Hebrew: the past and future of a revitalized language. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers, [2014]. ISBN 978-0786494927.
3) BORG, Walter R. a Meredith D. GALL. Educational research, an introduction. 3d ed. New York: Longman, c1979. ISBN 0582280567.
4) FEDER, Richard. Hasafah haivrit: Učebnice hebrejštiny. 2. vyd. Středokluky: Zdeněk Susa, 2009. ISBN 978-80-86057-56-9.
5) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
6) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
7) CHAYAT, Shlomit, Sara ISRAELI a Hilla KOBLINER. 'Ivrit min ha-hathalah (he-hadash). Yerushalayim: Akademon, 2001.
8) CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
9) CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: (Didaktika cizích jazyků jako vědní obor.). Praha: APRA, 1993.
10) JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků: teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.
11) JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
12) JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4620-7.
13) MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3.
14) PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.