Tato diplomová práce je zaměřena na evaluaci volitelného předmětu Service Learning na Univerzitě Palackého, konkrétně na Cyrilometodějské teologické fakultě. Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnotit tento volitelný předmět z pohledu studentů. Práce obsahuje dvě hlavní části; konceptuální a empirickou. Konceptuální část v první kapitole pojednává o pojmu service learning jako takovém, o jeho historii a hovoří také o jeho principech či důležitosti reflexe. Také vymezuje rozdíl mezi service learningem a dobrovolnictvím. Druhá kapitola hovoří o implementaci service learningu do vysokoškolského vzdělávání.
Empirická část se zabývá zrealizovaným výzkumným šetřením, které mělo kvalitativní charakter a spočívalo v provedení polostrukturovaných rozhovorů se sedmi studenty Cyrilometodějské teologické fakulty, kteří prošli tímto volitelným předmětem. Polostrukturované rozhovory byly následně přepsány, analyzovány a interpretovány za pomocí techniky kódování a vyložení karet. Práce také obsahuje diskuzi nad dosaženými výsledky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on evaluation of the optional course Service Learning at the Palacký University, specifically the "Cyrilometodějská teologická fakulta". The mail goal of this thesis is to evaluate the course from a student's view. The thesis consists of two main parts; conceptual and empirical.
In its first chapter, the conceptual part talks about the term service learning, its history, principles and the importance of reflection. Its second chapter talks about the implementation of service learning into higher education.
The empirical part is focused on the realized research which was of a qualitative character and was based on performing semi-structured interviews with seven students from the "Cyrilometodějská teologická fakulta" that went through the course. The semi-structured interviews were later re-written, analyzed and interpreted by the method of coding and "vykložení karet". The thesis also includes a discussion of the obtained results.
Klíčová slova
service learning, Cyrilometodějská teologická fakulta, vysokoškolské vzdělávání, předmět Service Learning, polostrukturovný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
service learning, Cyrilometodějká teologická fakulta, higher education, course Service Learning, semi-structured interview
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na evaluaci volitelného předmětu Service Learning na Univerzitě Palackého, konkrétně na Cyrilometodějské teologické fakultě. Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnotit tento volitelný předmět z pohledu studentů. Práce obsahuje dvě hlavní části; konceptuální a empirickou. Konceptuální část v první kapitole pojednává o pojmu service learning jako takovém, o jeho historii a hovoří také o jeho principech či důležitosti reflexe. Také vymezuje rozdíl mezi service learningem a dobrovolnictvím. Druhá kapitola hovoří o implementaci service learningu do vysokoškolského vzdělávání.
Empirická část se zabývá zrealizovaným výzkumným šetřením, které mělo kvalitativní charakter a spočívalo v provedení polostrukturovaných rozhovorů se sedmi studenty Cyrilometodějské teologické fakulty, kteří prošli tímto volitelným předmětem. Polostrukturované rozhovory byly následně přepsány, analyzovány a interpretovány za pomocí techniky kódování a vyložení karet. Práce také obsahuje diskuzi nad dosaženými výsledky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on evaluation of the optional course Service Learning at the Palacký University, specifically the "Cyrilometodějská teologická fakulta". The mail goal of this thesis is to evaluate the course from a student's view. The thesis consists of two main parts; conceptual and empirical.
In its first chapter, the conceptual part talks about the term service learning, its history, principles and the importance of reflection. Its second chapter talks about the implementation of service learning into higher education.
The empirical part is focused on the realized research which was of a qualitative character and was based on performing semi-structured interviews with seven students from the "Cyrilometodějská teologická fakulta" that went through the course. The semi-structured interviews were later re-written, analyzed and interpreted by the method of coding and "vykložení karet". The thesis also includes a discussion of the obtained results.
Klíčová slova
service learning, Cyrilometodějská teologická fakulta, vysokoškolské vzdělávání, předmět Service Learning, polostrukturovný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
service learning, Cyrilometodějká teologická fakulta, higher education, course Service Learning, semi-structured interview
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zhodnotit volitelný předmět Service learning na Univerzitě Palackého z pohledu studentů.
Metoda zpracování: Kvalitativní výzkum realizovaný polostrukturovanými rozhovory se studenty, kteří absolvovali volitelný předmět Service learning (v jeho plném rozsahu) na katedře křesťanské sociální práce CMTF UP.
Relevance tématu ke studovanému oboru: Service learning je, nejen na UP, aplikován ve vzdělávání právě v sociální práci, kde má za úkol prohlubovat kompetenci využívat teoretické poznatky při realizaci praktických projektů.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zhodnotit volitelný předmět Service learning na Univerzitě Palackého z pohledu studentů.
Metoda zpracování: Kvalitativní výzkum realizovaný polostrukturovanými rozhovory se studenty, kteří absolvovali volitelný předmět Service learning (v jeho plném rozsahu) na katedře křesťanské sociální práce CMTF UP.
Relevance tématu ke studovanému oboru: Service learning je, nejen na UP, aplikován ve vzdělávání právě v sociální práci, kde má za úkol prohlubovat kompetenci využívat teoretické poznatky při realizaci praktických projektů.
Seznam doporučené literatury
1. JACOBY, Barbara. Service-learning essentials: questions, answers, and lessons learned. Autor úvodu Jeffrey HOWARD. San Francisco, CA: Jossey-Bass, A Wiley Brand, [2015],xxvii, 322 s. ISBN 978-1-118-62794-5.
2. LIPČÁKOVÁ, M., MATULAYOVÁ, T. (2012) Service-learning vo vzdělávaní v sociálnej práci. In: Výzvy a trendy vo vzdělávaní v sociální práci. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISBN 978-80-555-0000-0.
3. LANGHOUT, Regina Day a David L. GORDON. Outcomes for underrepresented and misrepresented college students in service-learning classes: Supporting agents of change. Journal of Diversity in Higher Education [online]. 2019 [cit. 2020-08-16]. DOI:10.1037/dhe0000151. ISSN 19388926.
4. BROZMANOVÁ GREGOVÁ, A. et al. (2015). Service learning \textendash inovativna strategia vo vysokoškolskom vzdelávání. In: Edukácia Vedecko-odborných časopisov, roč.1, číslo 1,Košice: Univerzita Pavla Josefa Šafarika v Košiciach. ISBN 978-88152-166-9.
5. DAVIS, Alan, Kelsey LOHMEYER (ALUMNA) a Trevor SHONHIWA. Peer-to-Peer Training for Student Empowerment in Service Learning. Business Education Innovation Journal [online]. 2019, 11(2), 175-180 [cit. 2020-08-16]. ISSN 19450915.
Seznam doporučené literatury
1. JACOBY, Barbara. Service-learning essentials: questions, answers, and lessons learned. Autor úvodu Jeffrey HOWARD. San Francisco, CA: Jossey-Bass, A Wiley Brand, [2015],xxvii, 322 s. ISBN 978-1-118-62794-5.
2. LIPČÁKOVÁ, M., MATULAYOVÁ, T. (2012) Service-learning vo vzdělávaní v sociálnej práci. In: Výzvy a trendy vo vzdělávaní v sociální práci. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISBN 978-80-555-0000-0.
3. LANGHOUT, Regina Day a David L. GORDON. Outcomes for underrepresented and misrepresented college students in service-learning classes: Supporting agents of change. Journal of Diversity in Higher Education [online]. 2019 [cit. 2020-08-16]. DOI:10.1037/dhe0000151. ISSN 19388926.
4. BROZMANOVÁ GREGOVÁ, A. et al. (2015). Service learning \textendash inovativna strategia vo vysokoškolskom vzdelávání. In: Edukácia Vedecko-odborných časopisov, roč.1, číslo 1,Košice: Univerzita Pavla Josefa Šafarika v Košiciach. ISBN 978-88152-166-9.
5. DAVIS, Alan, Kelsey LOHMEYER (ALUMNA) a Trevor SHONHIWA. Peer-to-Peer Training for Student Empowerment in Service Learning. Business Education Innovation Journal [online]. 2019, 11(2), 175-180 [cit. 2020-08-16]. ISSN 19450915.