Práce se zabývá využitím pracovních listů v hodinách výtvarné výchovy u dětí mimořádně nadaných. Vzhledem k charakteristickým vlastnostem nadaných žáků je obohacení výtvarné výchovy o teoretickou pasáž přínosem. Výtvarné činnosti a soubor pracovních listů byl zařazen do projektu "Cestování s lamou Almou do pravěku a starověku". Jelikož pracovní listy jsou jeho nedílnou součástí, praktickým výstupem je projekt s využitím pracovních listů. V rámci mezipředmětových vztahů jsou listy do hodin výtvarné výchovy rozšířeny o další, využitelné v předmětech Člověk a jeho svět a Projektové vyučování. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická, se věnuje problematice mimořádného nadání. Je zaměřena na osobnost těchto žáků a charakteristiku jednotlivých složek jejich osobnosti. Popisuje jejich charakteristické rysy a specifika v oblasti výtvarného projevu. Dále se věnuje možnostem vzdělávání nadaných a přístupům, které jsou realizovány v České republice. Neopomenuty jsou specifika, která edukace přináší. Jedním z nich je právě využití a tvorba pracovních listů, což je poslední úsek teoretické části této práce. Praktická část se pak věnuje využití pracovních listů v rámci projektu pod názvem "Cestování s lamou Almou do pravěku a starověku". Je obohacena o vlastní zkušenosti s edukací mimořádně nadaných žáků nejen ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
The thesis present how to use worksheets in art lessons for special gifted children. The paper is based on a typical features of these children. The files of art lessons worksheets has named "Traveling with lama Alma to prehostoric time and to antic". All worksheets are included as a part of this project. Important part of the worksheets is cross-curricular context - worksheets can be used at several school subject, for example Man and his world or Project teaching. The theoretical part of the thesis is based on texts on special gifted children, specifics of their personality and specifics in art lessons for special gifted children. It is also deals with the possibilities of gifted education and approaches implemented in the Czech Republic. The second part of the thesis is about using worksheets in the framework of the project "Traveling with Lama Alma to prehistoric time and to antic". Own experience using these worksheets in art lessons for special gifted children is added.
Klíčová slova
Nadání, talent, nadaný žák, potenciál, tvořivost, výchova a vzdělávání, pracovní list, výtvarná výchova.
Klíčová slova v angličtině
Gifted, talent, gifted pupil, potential, creativity, education, worksheet, art education.
Rozsah průvodní práce
168 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá využitím pracovních listů v hodinách výtvarné výchovy u dětí mimořádně nadaných. Vzhledem k charakteristickým vlastnostem nadaných žáků je obohacení výtvarné výchovy o teoretickou pasáž přínosem. Výtvarné činnosti a soubor pracovních listů byl zařazen do projektu "Cestování s lamou Almou do pravěku a starověku". Jelikož pracovní listy jsou jeho nedílnou součástí, praktickým výstupem je projekt s využitím pracovních listů. V rámci mezipředmětových vztahů jsou listy do hodin výtvarné výchovy rozšířeny o další, využitelné v předmětech Člověk a jeho svět a Projektové vyučování. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická, se věnuje problematice mimořádného nadání. Je zaměřena na osobnost těchto žáků a charakteristiku jednotlivých složek jejich osobnosti. Popisuje jejich charakteristické rysy a specifika v oblasti výtvarného projevu. Dále se věnuje možnostem vzdělávání nadaných a přístupům, které jsou realizovány v České republice. Neopomenuty jsou specifika, která edukace přináší. Jedním z nich je právě využití a tvorba pracovních listů, což je poslední úsek teoretické části této práce. Praktická část se pak věnuje využití pracovních listů v rámci projektu pod názvem "Cestování s lamou Almou do pravěku a starověku". Je obohacena o vlastní zkušenosti s edukací mimořádně nadaných žáků nejen ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
The thesis present how to use worksheets in art lessons for special gifted children. The paper is based on a typical features of these children. The files of art lessons worksheets has named "Traveling with lama Alma to prehostoric time and to antic". All worksheets are included as a part of this project. Important part of the worksheets is cross-curricular context - worksheets can be used at several school subject, for example Man and his world or Project teaching. The theoretical part of the thesis is based on texts on special gifted children, specifics of their personality and specifics in art lessons for special gifted children. It is also deals with the possibilities of gifted education and approaches implemented in the Czech Republic. The second part of the thesis is about using worksheets in the framework of the project "Traveling with Lama Alma to prehistoric time and to antic". Own experience using these worksheets in art lessons for special gifted children is added.
Klíčová slova
Nadání, talent, nadaný žák, potenciál, tvořivost, výchova a vzdělávání, pracovní list, výtvarná výchova.
Klíčová slova v angličtině
Gifted, talent, gifted pupil, potential, creativity, education, worksheet, art education.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s literaturou a prameny
2. Stanovení cílů a hypotéz
3. Studium zdrojů a třídění materiálů
4. Výzkumné šetření
5. Analýza výsledků
6. Vytvoření struktury práce
7. Tvorba textové části
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s literaturou a prameny
2. Stanovení cílů a hypotéz
3. Studium zdrojů a třídění materiálů
4. Výzkumné šetření
5. Analýza výsledků
6. Vytvoření struktury práce
7. Tvorba textové části
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3.HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 255 s. Psyché.ISBN 978-80-247-1998-6.HAVIGEROVÁ, J. M. a kol. Co bychom měli vědět o nadání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 45 s. ISBN 978-80-7435-092-4.HAVIGEROVÁ, J., M. Pět pohledů na nadání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 131 s. ISBN 80-86856-19-4.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3.HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 255 s. Psyché.ISBN 978-80-247-1998-6.HAVIGEROVÁ, J. M. a kol. Co bychom měli vědět o nadání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 45 s. ISBN 978-80-7435-092-4.HAVIGEROVÁ, J., M. Pět pohledů na nadání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 131 s. ISBN 80-86856-19-4.