Baldassarre Fontana (1661-1733) patřil k nejvyhledávanějším štukatérům přelomu 17. a 18. století na Moravě. Na počátku devadesátých let 17. století vyzdobil tři místnosti saly terreny zámku v Kroměříži, následně pracoval na dalších moravských realizacích, mezi něž patří provedení štukové výzdoby zámku v Uherčicích, bývalé kanonie Hradisko u Olomouce nebo baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku u Olomouce. Práce se zaměří na stylovou a ikonografickou analýzu štukových dekorací saly terreny kroměřížského zámku. Dále se bude věnovat vztahu štukové výzdoby a nástěnných maleb. Cílem této práce je srovnat štukovou výzdobu saly terreny s Fontanovou další moravskou tvorbou a zařadit ji do uměleckohistorických souvislostí.
Anotace v angličtině
Baldassarre Fontana (1661-1733) was one of the most sought-after plasterers at the turn of 17th and 18th century in Moravia. In the early 1690s he decorated three rooms of sala terrena in Kroměříž palace, then worked on the other Moravian implementations, including Uherčice palace's implementation of stucco decoration, former canonry Hradisko near Olomouc as well as Basilica of the Visitation of the Virgin Mary on Svatý Kopeček near Olomouc. Thesis focuses on style and iconographic analysis of stucco decorations of sala terrena in Kroměříž palace. This thesis also focuses on relation between stucco decorations and mural paintings. The aim of this thesis is to compare stucco decorations of sala terrena with Fontana's next Moravian works and to classify it in art historical context.
Klíčová slova
Baldassarre Fontana, Francesco Fontana, štuk, štuková výzdoba, sala terrena, baroko, 17. století, Karel z Lichtensteinu-Castelcorna, Ticino, Chiasso, Morava, Kroměříž, Olomouc
Klíčová slova v angličtině
stucco, stucco decoration, sala terrena, baroque, 17th century, Karl von Lichtenstein-Castelcorno, Ticino, Chiasso, Moravia, Kroměříž, Olomouc
Rozsah průvodní práce
69 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Baldassarre Fontana (1661-1733) patřil k nejvyhledávanějším štukatérům přelomu 17. a 18. století na Moravě. Na počátku devadesátých let 17. století vyzdobil tři místnosti saly terreny zámku v Kroměříži, následně pracoval na dalších moravských realizacích, mezi něž patří provedení štukové výzdoby zámku v Uherčicích, bývalé kanonie Hradisko u Olomouce nebo baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku u Olomouce. Práce se zaměří na stylovou a ikonografickou analýzu štukových dekorací saly terreny kroměřížského zámku. Dále se bude věnovat vztahu štukové výzdoby a nástěnných maleb. Cílem této práce je srovnat štukovou výzdobu saly terreny s Fontanovou další moravskou tvorbou a zařadit ji do uměleckohistorických souvislostí.
Anotace v angličtině
Baldassarre Fontana (1661-1733) was one of the most sought-after plasterers at the turn of 17th and 18th century in Moravia. In the early 1690s he decorated three rooms of sala terrena in Kroměříž palace, then worked on the other Moravian implementations, including Uherčice palace's implementation of stucco decoration, former canonry Hradisko near Olomouc as well as Basilica of the Visitation of the Virgin Mary on Svatý Kopeček near Olomouc. Thesis focuses on style and iconographic analysis of stucco decorations of sala terrena in Kroměříž palace. This thesis also focuses on relation between stucco decorations and mural paintings. The aim of this thesis is to compare stucco decorations of sala terrena with Fontana's next Moravian works and to classify it in art historical context.
Klíčová slova
Baldassarre Fontana, Francesco Fontana, štuk, štuková výzdoba, sala terrena, baroko, 17. století, Karel z Lichtensteinu-Castelcorna, Ticino, Chiasso, Morava, Kroměříž, Olomouc
Klíčová slova v angličtině
stucco, stucco decoration, sala terrena, baroque, 17th century, Karl von Lichtenstein-Castelcorno, Ticino, Chiasso, Moravia, Kroměříž, Olomouc
Zásady pro vypracování
Baldassarre Fontana (1661-1733) patřil k nejvyhledávanějším štukatérům přelomu 17. a 18. století na Moravě. Na počátku devadesátých let 17. století vyzdobil tři místnosti saly terreny zámku v Kroměříži, následně pracoval na dalších moravských realizacích, mezi něž patří provedení štukové výzdoby zámku v Uherčicích, bývalého kláštera Hradisko u Olomouce nebo baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Práce se zaměří na stylovou a ikonografickou analýzu štukových dekorací saly terreny kroměřížského zámku. Dále se bude věnovat vztahu štukové výzdoby a nástěnných maleb. Cílem této práce je srovnat štukovou výzdobu saly terreny s Fontanovou další moravskou tvorbou a zařadit ji do uměleckohistorických souvislostí.
Zásady pro vypracování
Baldassarre Fontana (1661-1733) patřil k nejvyhledávanějším štukatérům přelomu 17. a 18. století na Moravě. Na počátku devadesátých let 17. století vyzdobil tři místnosti saly terreny zámku v Kroměříži, následně pracoval na dalších moravských realizacích, mezi něž patří provedení štukové výzdoby zámku v Uherčicích, bývalého kláštera Hradisko u Olomouce nebo baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Práce se zaměří na stylovou a ikonografickou analýzu štukových dekorací saly terreny kroměřížského zámku. Dále se bude věnovat vztahu štukové výzdoby a nástěnných maleb. Cílem této práce je srovnat štukovou výzdobu saly terreny s Fontanovou další moravskou tvorbou a zařadit ji do uměleckohistorických souvislostí.
Seznam doporučené literatury
Libuše Máčelová, Baldassare Fontana na Moravě (disertační práce), Seminář dějin umění FF MU, Brno 1949.
Mariusz Karpowicz, Baldasar Fontana, 1661-1733. Un berniniano ticinese in Moravia e Polonia, Lugano 1990.
Simona Luigi, L'arte dello stucco nel Cantone Ticino, Parte I, Il Sopraceneri, Bellinzona 1938.
Michał Kurzej, Depingere fas est. Sebastian Piskorski jako konceptor i prowizor, Kraków 2018.
Ladislav Daniel Marek Perůtka Milan Togner (edd.), Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži, Kroměříž 2009.
Marek Perůtka (ed.), Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži. Průvodce, Kroměříž 2011.
Cesare Ripa, Iconologia, Venezia, 1645.
František Václav Peřinka, Dějiny města Kroměříže, Díl II/1-2 (Dějiny let 1619-1695), Kroměříž 1947.
Jana Zapletalová, Saly terreny zámku v Kroměříži a návrhy soch pro Podzámeckou zahradu, Umění LXV, s. 269-282.
Ondřej Jakubec - Marek Perůtka (ed.), Olomoucké baroko. Výtvarná kultura let 1620-1780, Olomouc 2010.
Věra Čižmářová, Sala terrena na Moravě (diplomová práce), Seminář dějin umění FF MU, Brno 1995.
Milan Togner, Malířství 17. století na Moravě, Olomouc 2010.
Seznam doporučené literatury
Libuše Máčelová, Baldassare Fontana na Moravě (disertační práce), Seminář dějin umění FF MU, Brno 1949.
Mariusz Karpowicz, Baldasar Fontana, 1661-1733. Un berniniano ticinese in Moravia e Polonia, Lugano 1990.
Simona Luigi, L'arte dello stucco nel Cantone Ticino, Parte I, Il Sopraceneri, Bellinzona 1938.
Michał Kurzej, Depingere fas est. Sebastian Piskorski jako konceptor i prowizor, Kraków 2018.
Ladislav Daniel Marek Perůtka Milan Togner (edd.), Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži, Kroměříž 2009.
Marek Perůtka (ed.), Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži. Průvodce, Kroměříž 2011.
Cesare Ripa, Iconologia, Venezia, 1645.
František Václav Peřinka, Dějiny města Kroměříže, Díl II/1-2 (Dějiny let 1619-1695), Kroměříž 1947.
Jana Zapletalová, Saly terreny zámku v Kroměříži a návrhy soch pro Podzámeckou zahradu, Umění LXV, s. 269-282.
Ondřej Jakubec - Marek Perůtka (ed.), Olomoucké baroko. Výtvarná kultura let 1620-1780, Olomouc 2010.
Věra Čižmářová, Sala terrena na Moravě (diplomová práce), Seminář dějin umění FF MU, Brno 1995.
Milan Togner, Malířství 17. století na Moravě, Olomouc 2010.