Úvod: Diplomová práce se zabývá sebehodnocením matek při kojení předtermínově narozených novorozenců a vlivem intrapersonálních a interpersonálních faktorů na kojení matek.
Cíl: Cílem diplomové práce je zjistit jaké je sebehodnocení matek při kojení u předtermínově narozených novorozenců ve zdravotnickém zařízení a následně jeden měsíc od propuštění v domácím prostředí.
Metodika: Výzkum byl uskutečněn na oddělení šestinedělí v nemocnici Mělník. K sběru kvantitativních dat byl použit standardizovaný dotazník Breastfeeding Self efficacy Scale
-Short Form (Dennis, 2002). Druhý, nově vytvořený dotazník, zjišťuje míru informovanosti matek ze strany zdravotnického personálu v oblasti kojení. Dále obsahuje sociodemografické údaje respondentů. Tento dotazník byl respondentům zadáván pouze jednou během hospitalizace. Standardizovaný dotazník BSES-SF byl zadáván celkem dvakrát u stejného souboru žen. Během hospitalizace v porodnici na oddělení šestinedělí v tištěné formě. Podruhé respondenti obdrželi dotazník BSES-SF do domácího prostředí po jednom měsíci od propuštění. Výzkumný soubor tvořilo celkem 29 matek s předtermínově narozenými novorozenci a 59 matek s novorozenci narozenými v termínu.
Výsledky: Ze zjištěných výsledků byl prokázán signifikantní rozdíl v sebehodnocení matek dle délky těhotenství (p=0.0000) a dle míry informovanosti matky od zdravotnického personálu (p=0.0000). Nebyl prokázán žádný vztah mezi sebehodnocením matek
a sociodemografickými údaji (věk, rodinný stav, vzdělání, parita, způsob porodu). Dále nebyly prokázány signifikantní rozdíly v sebehodnocení matek při kojení během hospitalizace ve zdravotnickém zařízení a následně jeden měsíc v domácím prostředí. Průměrné skóre sebehodnocení matek s předtermínově narozenými novorozenci ve zdravotnickém zařízení činilo 41, 3 bodů oproti matkám s novorozenci narozenými v termínu, které dosáhly v průměru 57, 6 bodu z maximálního počtu 70 bodů.
Anotace v angličtině
Introduction: The diploma thesis deals with the self-efficacy of mothers during breastfeeding of preterm newborns and the influence of intrapersonal and interpersonal factors
on breastfeeding.
Aims: The aim of the diploma thesis is to find out what is the self-efficacy of mothers during breastfeeding with pre-term newborns in a hospital and then one month after discharge
at home.
Methodology: The research was carried out in the postpartum department of Mělník hospital. A standardized Breastfeeding Self efficacy Scale (BSES-SF) questionnaire was used to collect quantitative data. The second, newly created questionnaire, determines the level education of mothers by medical staff in the breastfeeding. It also contains sociodemographic data of respondents. This questionnaire was given to respondents only once during hospitalization. The BSES-SF standardized questionnaire was given twice in total to the same group of women. During hospitalization in the postpartum department. For the second time, respondents received a BSES-SF home questionnaire one month after release. The research group consisted of in total 29 mothers with pre-term newborns and 59 mothers with newborns born at term.
Results: Significant difference was demonstrated in the self-efficacy of mothers according to the length of pregnancy (p = 0.0000) and according to the degree of education of the mother from the medical staff (p = 0.0000). No relationship between maternal self-efficacy and sociodemographic data (age, marital status, education, parity, method of delivery) was demonstrated. Furthermore, there were no significant differences in the self-efficacy of mothers in breastfeeding during hospitalization in hospital and after one month at home. The average self-efficacy score of mothers with premature newborns in the hospital was 41.3 points compared to mothers with newborns born at term, which averaged 57.6 points out of a maximum of 70 points.
Úvod: Diplomová práce se zabývá sebehodnocením matek při kojení předtermínově narozených novorozenců a vlivem intrapersonálních a interpersonálních faktorů na kojení matek.
Cíl: Cílem diplomové práce je zjistit jaké je sebehodnocení matek při kojení u předtermínově narozených novorozenců ve zdravotnickém zařízení a následně jeden měsíc od propuštění v domácím prostředí.
Metodika: Výzkum byl uskutečněn na oddělení šestinedělí v nemocnici Mělník. K sběru kvantitativních dat byl použit standardizovaný dotazník Breastfeeding Self efficacy Scale
-Short Form (Dennis, 2002). Druhý, nově vytvořený dotazník, zjišťuje míru informovanosti matek ze strany zdravotnického personálu v oblasti kojení. Dále obsahuje sociodemografické údaje respondentů. Tento dotazník byl respondentům zadáván pouze jednou během hospitalizace. Standardizovaný dotazník BSES-SF byl zadáván celkem dvakrát u stejného souboru žen. Během hospitalizace v porodnici na oddělení šestinedělí v tištěné formě. Podruhé respondenti obdrželi dotazník BSES-SF do domácího prostředí po jednom měsíci od propuštění. Výzkumný soubor tvořilo celkem 29 matek s předtermínově narozenými novorozenci a 59 matek s novorozenci narozenými v termínu.
Výsledky: Ze zjištěných výsledků byl prokázán signifikantní rozdíl v sebehodnocení matek dle délky těhotenství (p=0.0000) a dle míry informovanosti matky od zdravotnického personálu (p=0.0000). Nebyl prokázán žádný vztah mezi sebehodnocením matek
a sociodemografickými údaji (věk, rodinný stav, vzdělání, parita, způsob porodu). Dále nebyly prokázány signifikantní rozdíly v sebehodnocení matek při kojení během hospitalizace ve zdravotnickém zařízení a následně jeden měsíc v domácím prostředí. Průměrné skóre sebehodnocení matek s předtermínově narozenými novorozenci ve zdravotnickém zařízení činilo 41, 3 bodů oproti matkám s novorozenci narozenými v termínu, které dosáhly v průměru 57, 6 bodu z maximálního počtu 70 bodů.
Anotace v angličtině
Introduction: The diploma thesis deals with the self-efficacy of mothers during breastfeeding of preterm newborns and the influence of intrapersonal and interpersonal factors
on breastfeeding.
Aims: The aim of the diploma thesis is to find out what is the self-efficacy of mothers during breastfeeding with pre-term newborns in a hospital and then one month after discharge
at home.
Methodology: The research was carried out in the postpartum department of Mělník hospital. A standardized Breastfeeding Self efficacy Scale (BSES-SF) questionnaire was used to collect quantitative data. The second, newly created questionnaire, determines the level education of mothers by medical staff in the breastfeeding. It also contains sociodemographic data of respondents. This questionnaire was given to respondents only once during hospitalization. The BSES-SF standardized questionnaire was given twice in total to the same group of women. During hospitalization in the postpartum department. For the second time, respondents received a BSES-SF home questionnaire one month after release. The research group consisted of in total 29 mothers with pre-term newborns and 59 mothers with newborns born at term.
Results: Significant difference was demonstrated in the self-efficacy of mothers according to the length of pregnancy (p = 0.0000) and according to the degree of education of the mother from the medical staff (p = 0.0000). No relationship between maternal self-efficacy and sociodemographic data (age, marital status, education, parity, method of delivery) was demonstrated. Furthermore, there were no significant differences in the self-efficacy of mothers in breastfeeding during hospitalization in hospital and after one month at home. The average self-efficacy score of mothers with premature newborns in the hospital was 41.3 points compared to mothers with newborns born at term, which averaged 57.6 points out of a maximum of 70 points.
1.vyhledávání teoretických poznatků v oblastech kojení zaměřené na předtermínově narozené novorozence, edukační činnost zdravotnického personálu, škály hodnotící efektivitu kojení 2.realizace rešerše v domácích i zahraničních publikacích zabívajícící se touto tématikou 3.realizace praktické části: vyplňování anonymních standartizovaných dotazníků Breastfeeding self-efficacy scale-short form (BSES-SF) s klientkami na podkladě souhlasu vedení oddělení intermediální péče o novorozence v nemocnici Mělník a informovaného souhlasu matek s provedením dotazníkového šetření 4.zpracování získánych dat statisticky 5.tvorba výstupu práce
Zásady pro vypracování
1.vyhledávání teoretických poznatků v oblastech kojení zaměřené na předtermínově narozené novorozence, edukační činnost zdravotnického personálu, škály hodnotící efektivitu kojení 2.realizace rešerše v domácích i zahraničních publikacích zabívajícící se touto tématikou 3.realizace praktické části: vyplňování anonymních standartizovaných dotazníků Breastfeeding self-efficacy scale-short form (BSES-SF) s klientkami na podkladě souhlasu vedení oddělení intermediální péče o novorozence v nemocnici Mělník a informovaného souhlasu matek s provedením dotazníkového šetření 4.zpracování získánych dat statisticky 5.tvorba výstupu práce
Seznam doporučené literatury
1.GERHARDSSON, Emma, Ingegerd HILDINGSSON, Elisabet MATTSSON a Eva-Lotta FUNKQUIST. Prospective questionnaire study showed that higher self-efficacy predicted longer exclusive breastfeeding by the mothers of late preterm infants. Acta Paediatrica [online]. 2018, 107(5), 799-805 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1111/apa.14229. ISSN 08035253. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/apa.14229
2.WHEELER, Barbara J. a CindyLee DENNIS. Psychometric Testing of the Modified Breastfeeding SelfEfficacy Scale (Short Form) Among Mothers of Ill or Preterm Infants. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing [online]. 2013, 42(1), 70-80 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1111/j.1552-6909.2012.01431.x. ISSN 08842175. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0884217515312429
3.IKONEN, Riikka, Eija PAAVILAINEN a Marja KAUNONEN. Preterm Infants Mothers Experiences With Milk Expression and Breastfeeding. Advances in Neonatal Care [online]. 2015, 15(6), 394-406 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1097/ANC.0000000000000232. ISSN 1536-0903. Dostupné z: http://content.wkhealth.com/linkback/openurl?sid=WKPTLP:landingpage&an=00149525-201512000-00006
4.ERICSON, Jenny, Mats ERIKSSON, Pat HODDINOTT, Lena HELLSTRÖM-WESTAS a Renée FLACKING. Breastfeeding and risk for ceasing in mothers of preterm infantsLongterm followup. Maternal & Child Nutrition [online]. 2018, 14(4) [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1111/mcn.12618. ISSN 1740-8695. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/mcn.12618
5.Nyqvist KH, Maastrup R, Hansen MN, Haggkvist AP, Hannula L, Ezeonodo A, Kylberg E, Frandsen AL, Haiek LN. Neo-BFHI: The Baby-friendly Hospital Initiative for Neonatal Wards. Core document with recommended standards and criteria. Nordic and Quebec Working Group; 2015.
6.WANG, Ying, Carrie-Ellen BRIERE, Wanli XU a Xiaomei CONG. Factors Affecting Breastfeeding Outcomes at Six Months in Preterm Infants. Journal of Human Lactation [online]. 2018, 35(1), 80-89 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1177/0890334418771307. ISSN 0890-3344. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0890334418771307
7.WHO (2002). Global strategy on infant and young child feeding. Geneva: WHO, 36 p. 8.WHO (2013). Essential Nutrition Actions: Improving maternal, newborn, infant and young child nutrition. Geneva: Geneva: WHO, 116
Seznam doporučené literatury
1.GERHARDSSON, Emma, Ingegerd HILDINGSSON, Elisabet MATTSSON a Eva-Lotta FUNKQUIST. Prospective questionnaire study showed that higher self-efficacy predicted longer exclusive breastfeeding by the mothers of late preterm infants. Acta Paediatrica [online]. 2018, 107(5), 799-805 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1111/apa.14229. ISSN 08035253. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/apa.14229
2.WHEELER, Barbara J. a CindyLee DENNIS. Psychometric Testing of the Modified Breastfeeding SelfEfficacy Scale (Short Form) Among Mothers of Ill or Preterm Infants. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing [online]. 2013, 42(1), 70-80 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1111/j.1552-6909.2012.01431.x. ISSN 08842175. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0884217515312429
3.IKONEN, Riikka, Eija PAAVILAINEN a Marja KAUNONEN. Preterm Infants Mothers Experiences With Milk Expression and Breastfeeding. Advances in Neonatal Care [online]. 2015, 15(6), 394-406 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1097/ANC.0000000000000232. ISSN 1536-0903. Dostupné z: http://content.wkhealth.com/linkback/openurl?sid=WKPTLP:landingpage&an=00149525-201512000-00006
4.ERICSON, Jenny, Mats ERIKSSON, Pat HODDINOTT, Lena HELLSTRÖM-WESTAS a Renée FLACKING. Breastfeeding and risk for ceasing in mothers of preterm infantsLongterm followup. Maternal & Child Nutrition [online]. 2018, 14(4) [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1111/mcn.12618. ISSN 1740-8695. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/mcn.12618
5.Nyqvist KH, Maastrup R, Hansen MN, Haggkvist AP, Hannula L, Ezeonodo A, Kylberg E, Frandsen AL, Haiek LN. Neo-BFHI: The Baby-friendly Hospital Initiative for Neonatal Wards. Core document with recommended standards and criteria. Nordic and Quebec Working Group; 2015.
6.WANG, Ying, Carrie-Ellen BRIERE, Wanli XU a Xiaomei CONG. Factors Affecting Breastfeeding Outcomes at Six Months in Preterm Infants. Journal of Human Lactation [online]. 2018, 35(1), 80-89 [cit. 2019-01-22]. DOI: 10.1177/0890334418771307. ISSN 0890-3344. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0890334418771307
7.WHO (2002). Global strategy on infant and young child feeding. Geneva: WHO, 36 p. 8.WHO (2013). Essential Nutrition Actions: Improving maternal, newborn, infant and young child nutrition. Geneva: Geneva: WHO, 116
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Význam laktačního poradenství na sebehodnocení matek při kojení u předtermínově narozených novorozenců
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ľudmila Matulníková PhD.
Oponent práce: Mgr. Štěpánka Bubeníková, Ph.D.
Otázky vedoucího práce:
1) Aké bariéryzo strany zdravotníckych pracovníkov považujete za významné pri implementácii nástroje do klinickej praxe?
2) Aké sú podmienky v krajinách, ktorých daný nástroj používajú - porovnajte ČR s dvoma inými krajinami, ktoré považujete
ako príkladné.
Otázky oponenta práce: