Bakalářská práce se zabývá hiporehabilitací jakožto podpůrnou terapií dětí předškolního a mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti s poruchami autistického spektra. Teoretické poznatky se zaměřují na definici a charakteristiku SPV a PAS i jednotlivých forem animoterapie, s detailnější analýzou hipoterapie. Metodika práce obsahuje kvantitativní formu výzkumu a to dotazníkové šetření. Cílem bakalářské práce je definovat a charakterizovat disciplínu hiporehabilitace a předložit pohled rodičů a učitelů dětí s PAS na její účinky a dopad na běžný život.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with hyporehabilitation as a supportive therapy for children of preschool and early school age with special educational needs, with a focus on children with autism spectrum disorders. Theoretical knowledge focuses on the definition and characteristics of SPV and ASD as well as individual forms of animotherapy, with a more detailed analysis of hippotherapy. The methodology includes a quantitative form of research a questionnaire survey. The aim of the bachelor thesis is to define and characterize the discipline of hyporehabilitation and to present the view of parents and teachers of children with ASD on its effects and impact on everyday life.
Klíčová slova
animoterapie, hiporehabilitace, kůň, dítě předškolního a mladšího školního věku, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), poruchy autistického spektra (PAS)
Klíčová slova v angličtině
animotherapy, hypotherapy, horse, child of preschool and younger school age, child with special educational needs, autism spectrum disorders (ASD)
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá hiporehabilitací jakožto podpůrnou terapií dětí předškolního a mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti s poruchami autistického spektra. Teoretické poznatky se zaměřují na definici a charakteristiku SPV a PAS i jednotlivých forem animoterapie, s detailnější analýzou hipoterapie. Metodika práce obsahuje kvantitativní formu výzkumu a to dotazníkové šetření. Cílem bakalářské práce je definovat a charakterizovat disciplínu hiporehabilitace a předložit pohled rodičů a učitelů dětí s PAS na její účinky a dopad na běžný život.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with hyporehabilitation as a supportive therapy for children of preschool and early school age with special educational needs, with a focus on children with autism spectrum disorders. Theoretical knowledge focuses on the definition and characteristics of SPV and ASD as well as individual forms of animotherapy, with a more detailed analysis of hippotherapy. The methodology includes a quantitative form of research a questionnaire survey. The aim of the bachelor thesis is to define and characterize the discipline of hyporehabilitation and to present the view of parents and teachers of children with ASD on its effects and impact on everyday life.
Klíčová slova
animoterapie, hiporehabilitace, kůň, dítě předškolního a mladšího školního věku, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), poruchy autistického spektra (PAS)
Klíčová slova v angličtině
animotherapy, hypotherapy, horse, child of preschool and younger school age, child with special educational needs, autism spectrum disorders (ASD)
Zásady pro vypracování
1. Průběžné konzultace s vedoucím práce
2. Sběr literatury
3. Stanovení cíle bakalářské práce
4. Zpracování teoretických východisek
5. Stanovení výzkumného problému
6. Realizace empirické/praktické části
Zásady pro vypracování
1. Průběžné konzultace s vedoucím práce
2. Sběr literatury
3. Stanovení cíle bakalářské práce
4. Zpracování teoretických východisek
5. Stanovení výzkumného problému
6. Realizace empirické/praktické části
Seznam doporučené literatury
1. JISKROVÁ, Iva, Vladimíra CASKOVÁ a Tereza DVOŘÁKOVÁ. Hiporehabilitace. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-7375-390-0.
2. VELEMÍNSKÝ, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.
3. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
4. NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 2006. Albatros Plus. ISBN 80-00-01809-8.
5. VÁVROVÁ, Eva, Martina VLACHOVÁ a Jana PODRÁPSKÁ. Povídání o hipoterapii. Vyškov: PIAFA, 1996.
Seznam doporučené literatury
1. JISKROVÁ, Iva, Vladimíra CASKOVÁ a Tereza DVOŘÁKOVÁ. Hiporehabilitace. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-7375-390-0.
2. VELEMÍNSKÝ, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.
3. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
4. NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 2006. Albatros Plus. ISBN 80-00-01809-8.
5. VÁVROVÁ, Eva, Martina VLACHOVÁ a Jana PODRÁPSKÁ. Povídání o hipoterapii. Vyškov: PIAFA, 1996.