Cílem bakalářské práce je představit aktivity a cvičení, které rozvíjejí hmat u nevidomých dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na definici předškolního věku, věnuje se zrakovým vadám, nevidomosti u předškolních dětí, možnostech jejich vzdělávání. Praktická část představuje soubor činností, skrze které lze rozvíjet haptické dovednosti takto postižených dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to introduce activities and exercises which develop the sense of touch in pre-school children. The theoretical part is focused on the definition of a pre-school age, it deals with visual impairments, blindness in pre-school children, educational opportunities of such children. The practical part introduces a set of activities through which the haptic skills of such disabled children can be developed.
Klíčová slova
rozvoj, hmat, nevidomost, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
development, sense of touch, blindness, pre-school age
Rozsah průvodní práce
43 s. (50 334 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je představit aktivity a cvičení, které rozvíjejí hmat u nevidomých dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na definici předškolního věku, věnuje se zrakovým vadám, nevidomosti u předškolních dětí, možnostech jejich vzdělávání. Praktická část představuje soubor činností, skrze které lze rozvíjet haptické dovednosti takto postižených dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to introduce activities and exercises which develop the sense of touch in pre-school children. The theoretical part is focused on the definition of a pre-school age, it deals with visual impairments, blindness in pre-school children, educational opportunities of such children. The practical part introduces a set of activities through which the haptic skills of such disabled children can be developed.
Klíčová slova
rozvoj, hmat, nevidomost, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
development, sense of touch, blindness, pre-school age
Zásady pro vypracování
1. Vymezení tématu.
2. Shromažďování a studium literatury k tématu.
3. Vypracování základní terminologie práce.
4. Vypracování předběžného obsahu práce.
5. Zpracování teoretické části práce.
6. Volba metod v praktické části práce.
7. Realizace a zpracování praktické části práce.
8. Zpracování výsledků výzkumného šetření.
9. Závěr práce.
Zásady pro vypracování
1. Vymezení tématu.
2. Shromažďování a studium literatury k tématu.
3. Vypracování základní terminologie práce.
4. Vypracování předběžného obsahu práce.
5. Zpracování teoretické části práce.
6. Volba metod v praktické části práce.
7. Realizace a zpracování praktické části práce.
8. Zpracování výsledků výzkumného šetření.
9. Závěr práce.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika, Kateřina KROUPOVÁ a Zuzana KRAMOSILOVÁ. Zrakový trénink a jeho podmínky: Visual training and its conditions. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-50-96-4.
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-704-4448-7.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedologie předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0955-0.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených: [metodický materiál škol pro zrakově postižené]. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-721-6085-0.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika, Kateřina KROUPOVÁ a Zuzana KRAMOSILOVÁ. Zrakový trénink a jeho podmínky: Visual training and its conditions. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-50-96-4.
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-704-4448-7.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedologie předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0955-0.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených: [metodický materiál škol pro zrakově postižené]. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-721-6085-0.