Diplomová práce se zabývala tvorbou terapeutického materiálu pro osoby s poruchami plynulosti řeči, konkrétně chronickou koktavostí.
Hlavním cílem práce byla tvorba terapeutického materiálu v aktivní spolupráci klientů s chronickou koktavostí. Užili jsme výzkumné metody polostrukturovaného rozhovoru a diskuze. Výzkumu se zúčastnili 4 klienti s chronickou koktavostí, ve věku 18-26 let. Na základě polostrukturovaného rozhovoru s klienty jsme navrhli první verzi materiálu, jež byla následně diskutována na společném setkání. Po úpravě byl materiál předán klientům k ověření a v závěrečné fázi ověřen pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Výsledná data ukazují kladné hodnocení materiálu a dostatečnou míru využitelnosti v praxi osob s koktavostí, zejména ve spolupráci s logopedem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on a creation of therapeutic material for people with speech fluency disorders, specifically with chronic stuttering. The main aim of the thesis was to create therapeutic material in the active cooperation with the clients suffering from a stutter. We used research methods of qualitative research: semi-structured interview and discussion. The research involved 4 clients with chronic stuttering, aged 18-26 years. Based on the semi-structured interview with clients, we proposed the first version of the material, which was then discussed at the meeting. After the modification, the material was handed over to the clients for verification and in the final phase it was verified by the means of another semi-structured interview. The resulting data show a positive evaluation of the material and a sufficient degree of usability in the practice of people with stuttering, especially in cooperation with a speech therapist.
Klíčová slova
koktavost, terapeutický materiál
Klíčová slova v angličtině
stuttering, therapeutic material
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala tvorbou terapeutického materiálu pro osoby s poruchami plynulosti řeči, konkrétně chronickou koktavostí.
Hlavním cílem práce byla tvorba terapeutického materiálu v aktivní spolupráci klientů s chronickou koktavostí. Užili jsme výzkumné metody polostrukturovaného rozhovoru a diskuze. Výzkumu se zúčastnili 4 klienti s chronickou koktavostí, ve věku 18-26 let. Na základě polostrukturovaného rozhovoru s klienty jsme navrhli první verzi materiálu, jež byla následně diskutována na společném setkání. Po úpravě byl materiál předán klientům k ověření a v závěrečné fázi ověřen pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Výsledná data ukazují kladné hodnocení materiálu a dostatečnou míru využitelnosti v praxi osob s koktavostí, zejména ve spolupráci s logopedem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on a creation of therapeutic material for people with speech fluency disorders, specifically with chronic stuttering. The main aim of the thesis was to create therapeutic material in the active cooperation with the clients suffering from a stutter. We used research methods of qualitative research: semi-structured interview and discussion. The research involved 4 clients with chronic stuttering, aged 18-26 years. Based on the semi-structured interview with clients, we proposed the first version of the material, which was then discussed at the meeting. After the modification, the material was handed over to the clients for verification and in the final phase it was verified by the means of another semi-structured interview. The resulting data show a positive evaluation of the material and a sufficient degree of usability in the practice of people with stuttering, especially in cooperation with a speech therapist.
Klíčová slova
koktavost, terapeutický materiál
Klíčová slova v angličtině
stuttering, therapeutic material
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucí práce. 2. Shromáždění a studium literatury k tématu. 3. Zpracování koncepce práce. 4. Rozpracování teoretické části práce. 5. Zpracování výzkumné části práce. 6. Finalizace teoretické a praktické části práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucí práce. 2. Shromáždění a studium literatury k tématu. 3. Zpracování koncepce práce. 4. Rozpracování teoretické části práce. 5. Zpracování výzkumné části práce. 6. Finalizace teoretické a praktické části práce
Seznam doporučené literatury
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup (Vyd. 2., rozš. a přeprac). Praha: Portál.
Lechta, V., & Králiková, B. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
Fraser, M. (2011). Svépomocný program při koktavosti: informace, zásady, postupy (Vyd. 3). Praha: Portál.
Fraser, J. H. (Ed.). (2010). Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup (Vyd. 2., rozš. a přeprac). Praha: Portál.
Lechta, V., & Králiková, B. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
Fraser, M. (2011). Svépomocný program při koktavosti: informace, zásady, postupy (Vyd. 3). Praha: Portál.
Fraser, J. H. (Ed.). (2010). Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha: Portál.