Diplomová práce se zabývá stresem u dětí na 1. ZŠ běžných a ZŠ alternativních. Cílem je popsat míru pociťovaného stresu, kterou ve škole zažívají žáci navštěvující 1. stupeň vybraných základních škol běžných a vybraných základních škol alternativního typu, porovnat míru stresu u jednotlivých typů škol, porovnat míru stresu u jednotlivých pohlaví, zmapovat míru a frekvenci stresorů a zjistit nejčastěji vyskytující se stresové situace. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá obecným vymezením stresu, stresory a zátěžovými situacemi, faktory ovlivňující stres, ontogenezí emočního vývoje a alternativními školami. Praktická část je zaměřena na výsledky výzkumu. Kvantitativní výzkumné šetření je provedeno pomocí Dotazníku stresových situací (DSS 47) u 58 žáků škol běžných a alternativních.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with stress in children at primary schools and alternative primary schools. The aim is to describe the amount of stress experienced by students attending selected primary schools and selected primary schools of alternative type, to compare the amount of stress in different types of schools, to compare the amount of stress in each sex, to map the amount and frequency of stressors and occurring stressful situations. The diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the general definition of stress, stressors and stressful situations, factors influencing stress, ontogenesis of emotional development and alternative schools. The practical part is focused on research results. A quantitative research survey is conducted using the Questionnaire of Stressful Situations (DSS 47) in 58 pupils of primary schools and alternative primary schools.
Klíčová slova
stres, psychická zátěž žáků, stresové situace, školní zátěž, alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
Stress, psychological burden of pupils, stressful situations, school burden, alternative schools
Rozsah průvodní práce
69 s. (128 515 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá stresem u dětí na 1. ZŠ běžných a ZŠ alternativních. Cílem je popsat míru pociťovaného stresu, kterou ve škole zažívají žáci navštěvující 1. stupeň vybraných základních škol běžných a vybraných základních škol alternativního typu, porovnat míru stresu u jednotlivých typů škol, porovnat míru stresu u jednotlivých pohlaví, zmapovat míru a frekvenci stresorů a zjistit nejčastěji vyskytující se stresové situace. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá obecným vymezením stresu, stresory a zátěžovými situacemi, faktory ovlivňující stres, ontogenezí emočního vývoje a alternativními školami. Praktická část je zaměřena na výsledky výzkumu. Kvantitativní výzkumné šetření je provedeno pomocí Dotazníku stresových situací (DSS 47) u 58 žáků škol běžných a alternativních.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with stress in children at primary schools and alternative primary schools. The aim is to describe the amount of stress experienced by students attending selected primary schools and selected primary schools of alternative type, to compare the amount of stress in different types of schools, to compare the amount of stress in each sex, to map the amount and frequency of stressors and occurring stressful situations. The diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the general definition of stress, stressors and stressful situations, factors influencing stress, ontogenesis of emotional development and alternative schools. The practical part is focused on research results. A quantitative research survey is conducted using the Questionnaire of Stressful Situations (DSS 47) in 58 pupils of primary schools and alternative primary schools.
Klíčová slova
stres, psychická zátěž žáků, stresové situace, školní zátěž, alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
Stress, psychological burden of pupils, stressful situations, school burden, alternative schools
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše tématu - popis teoretických východisek práce-co již bylo z dané oblasti zjištěno.
Hlavní témata teoretické části.
Popis výzkumného problému - design výzkumného projektu (co bude cílem práce, dílčí cíle, hypotézy či výzkumné otázky, popis souboru, metoda sběru a zpracování dat, očekávané výstupy a praktický dopad práce).
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše tématu - popis teoretických východisek práce-co již bylo z dané oblasti zjištěno.
Hlavní témata teoretické části.
Popis výzkumného problému - design výzkumného projektu (co bude cílem práce, dílčí cíle, hypotézy či výzkumné otázky, popis souboru, metoda sběru a zpracování dat, očekávané výstupy a praktický dopad práce).
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.; Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie, Praha, Portál.
Matějček, Z., Pokorná, M. (1998). Radosti a strasti ... . H+H.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.; Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie, Praha, Portál.
Matějček, Z., Pokorná, M. (1998). Radosti a strasti ... . H+H.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.