Diplomová práce se zabývá efektivní komunikací v předškolním vzdělávání, konkrétně uplatňováním efektivních komunikačních strategií. V teoretické části je charakterizována komunikace, druhy komunikace, efektivní komunikace, základní efektivní a neefektivní komunikační strategie. Dále se zaměřuje na vzdělávání v předškolní instituci, klima třídy, osobnost pedagoga a charakteristiku vývoje dítěte předškolního věku. V neposlední řadě popisuje rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, mateřskou školu, lesní mateřskou školu a lesní klub. Praktická část obsahuje výzkum, který se věnuje využívání efektivní komunikace v mateřských školách. Ve výzkumu je zjišťováno, zda jsou v mateřských školách uplatňovány efektivní a neefektivní komunikační strategie, jaké efektivní a neefektivní komunikační strategie jsou využívány učitelkami v jednotlivých mateřských školách nejčastěji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with effective communication in preschool education, specifically with the application of effective communication strategies. The theoretical part includes the characterization of communication, types of communication, effective communication, basic effective and ineffective communication strategies. It also focuses on education in preschool institutions, classroom climate, the personality of the teacher and the characteristics of a preschool child's development. Last but not least, it describes the curriculum for pre-school education, kindergarten, forest kindergarten and forest club. The practical part contains research that is concerned with the use of effective communication in kindergartens. The research shall ascertain whether effective and ineffective communication strategies are applied in kindergartens, what effective and ineffective communication strategies are most often used by teachers in individual kindergartens.
Klíčová slova
Efektivní komunikace, mateřská škola, předškolní vzdělávání, respektující komunikace, komunikace, lesní mateřská škola
Diplomová práce se zabývá efektivní komunikací v předškolním vzdělávání, konkrétně uplatňováním efektivních komunikačních strategií. V teoretické části je charakterizována komunikace, druhy komunikace, efektivní komunikace, základní efektivní a neefektivní komunikační strategie. Dále se zaměřuje na vzdělávání v předškolní instituci, klima třídy, osobnost pedagoga a charakteristiku vývoje dítěte předškolního věku. V neposlední řadě popisuje rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, mateřskou školu, lesní mateřskou školu a lesní klub. Praktická část obsahuje výzkum, který se věnuje využívání efektivní komunikace v mateřských školách. Ve výzkumu je zjišťováno, zda jsou v mateřských školách uplatňovány efektivní a neefektivní komunikační strategie, jaké efektivní a neefektivní komunikační strategie jsou využívány učitelkami v jednotlivých mateřských školách nejčastěji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with effective communication in preschool education, specifically with the application of effective communication strategies. The theoretical part includes the characterization of communication, types of communication, effective communication, basic effective and ineffective communication strategies. It also focuses on education in preschool institutions, classroom climate, the personality of the teacher and the characteristics of a preschool child's development. Last but not least, it describes the curriculum for pre-school education, kindergarten, forest kindergarten and forest club. The practical part contains research that is concerned with the use of effective communication in kindergartens. The research shall ascertain whether effective and ineffective communication strategies are applied in kindergartens, what effective and ineffective communication strategies are most often used by teachers in individual kindergartens.
Klíčová slova
Efektivní komunikace, mateřská škola, předškolní vzdělávání, respektující komunikace, komunikace, lesní mateřská škola
1. Studium odborné literatury.
2. Vytyčení koncepce práce.
3. Zpracování teoretické části práce.
4. Konkretizace výběru výzkumných metod a sběru dat.
5. Vyhodnocení a interpretace výsledků.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Vytyčení koncepce práce.
3. Zpracování teoretické části práce.
4. Konkretizace výběru výzkumných metod a sběru dat.
5. Vyhodnocení a interpretace výsledků.
Seznam doporučené literatury
BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha: Grada, 2013. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-5032-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. [1. vyd.]. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
PEKAŘOVÁ, Lidmila. Jak žít a nezbláznit se: [psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti]. Olomouc: Poznání, 2006. ISBN 80-86606-49-X.
Seznam doporučené literatury
BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha: Grada, 2013. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-5032-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. [1. vyd.]. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
PEKAŘOVÁ, Lidmila. Jak žít a nezbláznit se: [psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti]. Olomouc: Poznání, 2006. ISBN 80-86606-49-X.