Diplomová práce se zabývá tématem diagnózy sociálně pragmatické poruchy komunikace z logopedického hlediska. Je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje 3 hlavní kapitoly: Komunikace, Pragmatická jazyková rovina a Sociálně pragmatická porucha komunikace. Praktická část obsahuje dvě případové studie a výsledky dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je znalost této problematiky v prostředí českého školství a které její symptomy se u dětí projevují nejvíce.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on a theme of the Social Pragmatic Communication Disorder from the Speech - Language Pathology Aspect. The thesis is divided into two main parts - theoretical and practical. The teoretical part consist of three chapters: Communication, Pragmatic language and Social Pragmatic Communication Disorder. The practical part contains two case studies and results of questionnaire survey. The aim of this study was to find out how intense was the familiarity with this diagnosis in the environment of Czech education systém and which of its sympthoms are manifested the most in children.
Social Pragmatic Communication Disorder, pragmatic language, communication, questionnaire, case study
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem diagnózy sociálně pragmatické poruchy komunikace z logopedického hlediska. Je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje 3 hlavní kapitoly: Komunikace, Pragmatická jazyková rovina a Sociálně pragmatická porucha komunikace. Praktická část obsahuje dvě případové studie a výsledky dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je znalost této problematiky v prostředí českého školství a které její symptomy se u dětí projevují nejvíce.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on a theme of the Social Pragmatic Communication Disorder from the Speech - Language Pathology Aspect. The thesis is divided into two main parts - theoretical and practical. The teoretical part consist of three chapters: Communication, Pragmatic language and Social Pragmatic Communication Disorder. The practical part contains two case studies and results of questionnaire survey. The aim of this study was to find out how intense was the familiarity with this diagnosis in the environment of Czech education systém and which of its sympthoms are manifested the most in children.
Social Pragmatic Communication Disorder, pragmatic language, communication, questionnaire, case study
Zásady pro vypracování
Úvodní konzultace s vedoucím práce.
Zvolení téma diplomové práce.
Rešerše literatury a dalších dostupných zdrojů ke zvolenému tématu.
Vytvoření koncepce práce, formulace cílů a výzkumných otázek.
Shromažďování a studium odborné literatury a dalších zdrojů k tématu.
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Vypracování teoretické části diplomové práce.
Zvolení metody a postupu výzkumného šetření v praktické části práce.
Vypracování praktické části diplomové práce (sběr dat, realizace praktické části).
Zpracování výsledků výzkumného šetření, jejich interpretace.
Komparace teoretického rámce a získaných informací v praktické části.
Diskuze, shrnutí, závěry.
Zásady pro vypracování
Úvodní konzultace s vedoucím práce.
Zvolení téma diplomové práce.
Rešerše literatury a dalších dostupných zdrojů ke zvolenému tématu.
Vytvoření koncepce práce, formulace cílů a výzkumných otázek.
Shromažďování a studium odborné literatury a dalších zdrojů k tématu.
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Vypracování teoretické části diplomové práce.
Zvolení metody a postupu výzkumného šetření v praktické části práce.
Vypracování praktické části diplomové práce (sběr dat, realizace praktické části).
Zpracování výsledků výzkumného šetření, jejich interpretace.
Komparace teoretického rámce a získaných informací v praktické části.
Diskuze, shrnutí, závěry.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-979-8.
DOHERTY-SNEDOON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7
PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada Publishing, c2005. Psyché. ISBN 8024708582.
RABOCH, Jiří, Michal HRDLIČKA, Pavel MOHR, Pavel PAVLOVSKÝ a Radek PTÁČEK, ed. DSM-5?: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2015. ISBN 978-80-86471-52-5.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3989-1.
VITÁSKOVÁ, Kateřina a Lucie KYTNAROVÁ. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5214-2.
WATZLAWICK, Paul, Janet Beavin BAVELAS a Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. 2., rev. vyd., 1. v Newton Books. Přeložil Barbora JANEČKOVÁ, přeložil Zbyněk VYBÍRAL. Brno: Newton Books, 2011. Gaia. ISBN 978-80-87325-00-1.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-979-8.
DOHERTY-SNEDOON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7
PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada Publishing, c2005. Psyché. ISBN 8024708582.
RABOCH, Jiří, Michal HRDLIČKA, Pavel MOHR, Pavel PAVLOVSKÝ a Radek PTÁČEK, ed. DSM-5?: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2015. ISBN 978-80-86471-52-5.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3989-1.
VITÁSKOVÁ, Kateřina a Lucie KYTNAROVÁ. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5214-2.
WATZLAWICK, Paul, Janet Beavin BAVELAS a Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. 2., rev. vyd., 1. v Newton Books. Přeložil Barbora JANEČKOVÁ, přeložil Zbyněk VYBÍRAL. Brno: Newton Books, 2011. Gaia. ISBN 978-80-87325-00-1.