Diplomová práce se zaměřuje na celkovou životní spokojenost a výskyt syndromu vyhoření u učitelů 1. stupně ZŠ. Teoretická část obsahuje informace z českých a zahraničních zdrojů a člení se do tří kapitol: syndrom vyhoření, životní spokojenost a současné výzkumy. V empirické části byl proveden výzkum pomocí kvantitativního dotazníkového šetření u 146 učitelů 1. stupně ZŠ. Dotazník byl sestaven ze tří částí: sociodemografického dotazníku, Maslach Burnout Inventory (MBI) dotazníku a Dotazníku životní spokojenosti (DŽS). Cílem výzkumu bylo najít rozdíly mezi učiteli vyučujících na 1. stupni městských a vesnických základních škol. Po zpracování a analýze výsledků bylo zjištěno, že pedagogové vyučující na vesnických školách prokazují vyšší životní spokojenost a nižší stupeň emocionálního vyčerpání než učitelé vyučující na školách městských.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on overall life satisfaction and burnout among teachers at primary schools. The theoretical part of this thesis contains information from Czech and foreign sources and is divided into three chapters: burnout, life satisfaction and contemporary research. The empiric part describes research, which was done through a quantitative survey among 146 primary school teachers. The survey contains three parts: a sociodemographic survey, the Maslach Burnout Inventory Survey (MBI) and the Life Satisfaction Survey (LSS). The main purpose of the survey was to find differences between teachers working in urban and countryside primary schools. After processing and analyzing results, it was found that pedagogues working in countryside located schools showed higher life satisfaction and lower emotional exhaustion than teachers working in urban areas.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, životní spokojenost, stres, učitel, rizikové faktory
Klíčová slova v angličtině
burnout, life satisfaction, anxiety, teacher, risk factors
Rozsah průvodní práce
61 s. (108 279)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na celkovou životní spokojenost a výskyt syndromu vyhoření u učitelů 1. stupně ZŠ. Teoretická část obsahuje informace z českých a zahraničních zdrojů a člení se do tří kapitol: syndrom vyhoření, životní spokojenost a současné výzkumy. V empirické části byl proveden výzkum pomocí kvantitativního dotazníkového šetření u 146 učitelů 1. stupně ZŠ. Dotazník byl sestaven ze tří částí: sociodemografického dotazníku, Maslach Burnout Inventory (MBI) dotazníku a Dotazníku životní spokojenosti (DŽS). Cílem výzkumu bylo najít rozdíly mezi učiteli vyučujících na 1. stupni městských a vesnických základních škol. Po zpracování a analýze výsledků bylo zjištěno, že pedagogové vyučující na vesnických školách prokazují vyšší životní spokojenost a nižší stupeň emocionálního vyčerpání než učitelé vyučující na školách městských.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on overall life satisfaction and burnout among teachers at primary schools. The theoretical part of this thesis contains information from Czech and foreign sources and is divided into three chapters: burnout, life satisfaction and contemporary research. The empiric part describes research, which was done through a quantitative survey among 146 primary school teachers. The survey contains three parts: a sociodemographic survey, the Maslach Burnout Inventory Survey (MBI) and the Life Satisfaction Survey (LSS). The main purpose of the survey was to find differences between teachers working in urban and countryside primary schools. After processing and analyzing results, it was found that pedagogues working in countryside located schools showed higher life satisfaction and lower emotional exhaustion than teachers working in urban areas.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, životní spokojenost, stres, učitel, rizikové faktory
Klíčová slova v angličtině
burnout, life satisfaction, anxiety, teacher, risk factors
Zásady pro vypracování
Také v pedagogické profesi se nachází syndrom vyhoření. Mnozí z nás tento problém nevidí nebo to přičítají staršímu věku pedagogů. Náročnost této práce způsobuje v mnoha případech syndrom vyhoření.
Cílem této diplomové práce by mělo být vyhodnocení rizik a faktorů, které spouštějí tento syndrom, o kterém se v současné době hovoří stále více. Výzkumnou část provedu dotazníkovou metodou a výsledná data vyhodnotím, tzn. grafy, tabulky, závěrečné vyhodnocení.
Zásady pro vypracování
Také v pedagogické profesi se nachází syndrom vyhoření. Mnozí z nás tento problém nevidí nebo to přičítají staršímu věku pedagogů. Náročnost této práce způsobuje v mnoha případech syndrom vyhoření.
Cílem této diplomové práce by mělo být vyhodnocení rizik a faktorů, které spouštějí tento syndrom, o kterém se v současné době hovoří stále více. Výzkumnou část provedu dotazníkovou metodou a výsledná data vyhodnotím, tzn. grafy, tabulky, závěrečné vyhodnocení.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 136s. ISBN 80-7169-551-3
CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. 1.vyd. Praha: Portál 2001. 205s. ISBN 80-7178-465-6
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655s. ISBN 80-7178-463-X
DAN, J. Pracovní vyprahnutí u učitelů. In ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. Učitelé a zdraví I. Brno: Psychologický ústav AVČR, 1998. 156s. ISBN 80-902653-0-8
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 384s. ISBN 80-7178-063-4
HENNIG, C.; KELLER, G. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 96s. ISBN 80-7178- 093-6
PRŮCHA, J. 2002b Učitel: současné poznatky o profesi. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. 160s. ISBN 80-7178-621
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 136s. ISBN 80-7169-551-3
CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. 1.vyd. Praha: Portál 2001. 205s. ISBN 80-7178-465-6
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655s. ISBN 80-7178-463-X
DAN, J. Pracovní vyprahnutí u učitelů. In ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. Učitelé a zdraví I. Brno: Psychologický ústav AVČR, 1998. 156s. ISBN 80-902653-0-8
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 384s. ISBN 80-7178-063-4
HENNIG, C.; KELLER, G. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 96s. ISBN 80-7178- 093-6
PRŮCHA, J. 2002b Učitel: současné poznatky o profesi. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. 160s. ISBN 80-7178-621