Bakalářská práce je zaměřena na využívání YouTube ve volném čase žáků prvního a druhého stupně základní školy. V teoretické části jsou představeny pojmy žák středního školního věku, pubescence, volný čas a YouTube. Praktická část zjišťuje problematiku ohledně YouTube a jako průzkumná metoda je použit dotazník. Průzkum je orientován na žáky čtvrtých, pátých, osmých, devátých tříd a jejich rodiče. Hlavním cílem práce bylo na základě dotazníkového šetření popsat a analyzovat, jak žáci vybraných tříd ZŠ využívají webovou stránku YouTube ve svém volném čase. Dílčím cílem v empirické rovině bylo popsat vnímaní YouTube u rodičů dotazovaných žáků.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on first and second stage elementary school student's usage of YouTube in their free time. In the theoretical part of thesis are introduced concepts such as middle school pupil, pubescence, free time and YouTube. Practical part investigates the issues concering YouTube and as a research method is used a guestionnaire. Research is orientated on students of fourth, fifth, eighth, ninth grade pupils and their parents. The main focus of this thesis was to describe and analyze how elementary school pupils are using YouTube website in their free time based on filled surveys. In the empirical plain the goal is to describe the perception of YouTube of the parents of queried pupils.
kids, youths, free time, YouTube, video, youtubers
Rozsah průvodní práce
88 s. (117 700 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využívání YouTube ve volném čase žáků prvního a druhého stupně základní školy. V teoretické části jsou představeny pojmy žák středního školního věku, pubescence, volný čas a YouTube. Praktická část zjišťuje problematiku ohledně YouTube a jako průzkumná metoda je použit dotazník. Průzkum je orientován na žáky čtvrtých, pátých, osmých, devátých tříd a jejich rodiče. Hlavním cílem práce bylo na základě dotazníkového šetření popsat a analyzovat, jak žáci vybraných tříd ZŠ využívají webovou stránku YouTube ve svém volném čase. Dílčím cílem v empirické rovině bylo popsat vnímaní YouTube u rodičů dotazovaných žáků.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on first and second stage elementary school student's usage of YouTube in their free time. In the theoretical part of thesis are introduced concepts such as middle school pupil, pubescence, free time and YouTube. Practical part investigates the issues concering YouTube and as a research method is used a guestionnaire. Research is orientated on students of fourth, fifth, eighth, ninth grade pupils and their parents. The main focus of this thesis was to describe and analyze how elementary school pupils are using YouTube website in their free time based on filled surveys. In the empirical plain the goal is to describe the perception of YouTube of the parents of queried pupils.
kids, youths, free time, YouTube, video, youtubers
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
3. Vymezení základních pojmů.
4. Zpracování teoretické části práce.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle a výzkumných otázek
6. Zpracování projektu výzkumu ? kvantitativní výzkum, výzkumná metoda ? dotazník
7. Realizace výzkumu ? sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
8. Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
3. Vymezení základních pojmů.
4. Zpracování teoretické části práce.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle a výzkumných otázek
6. Zpracování projektu výzkumu ? kvantitativní výzkum, výzkumná metoda ? dotazník
7. Realizace výzkumu ? sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
8. Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4 vyd. Praha: 2006, ISBN 80-247-1284-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. 1. Vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. Přehled vývojové psychologie. 2.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, ISBN 978-80-244-2141-4.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. 4.vyd. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-423-6.
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002, ISBN 80-7315-012-3.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISNB 80-7178-927-5.
MŠMT. Volný čas a prevence u dětí a mládeže. Praha: 2002.
HLADKÝ, Aleš. Škodí počítač našemu zdraví? 1.vyd. Praha: CODEX Bohemia, 1995, ISBN 80-901-6838-8.
ECKERTOVÁ, Lenka, DOČEKAL, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, ISBN 978-80251-3804-5.
ŠMAHEL, David. Mladí lidé ve virtuálním světě. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-866-1.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4 vyd. Praha: 2006, ISBN 80-247-1284-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. 1. Vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. Přehled vývojové psychologie. 2.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, ISBN 978-80-244-2141-4.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. 4.vyd. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-423-6.
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002, ISBN 80-7315-012-3.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISNB 80-7178-927-5.
MŠMT. Volný čas a prevence u dětí a mládeže. Praha: 2002.
HLADKÝ, Aleš. Škodí počítač našemu zdraví? 1.vyd. Praha: CODEX Bohemia, 1995, ISBN 80-901-6838-8.
ECKERTOVÁ, Lenka, DOČEKAL, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, ISBN 978-80251-3804-5.
ŠMAHEL, David. Mladí lidé ve virtuálním světě. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-866-1.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 - Dotazník pro žáky
Příloha 2 - Dotazník pro rodiče
Příloha 3 - Seznam youtuberů, které znají dotazovaní rodiče
Příloha 4 - Seznam youtuberů, které uváděli žáci 8. a 9. tříd
Příloha 5 - Seznam youtuberů, které uváděli žáci 4. a 5. tříd