Tato diplomová práce se zabývá analýzou názorů učitelů tělesné výchovy o začlenění softballu a jeho jednodušších forem jako jsou Teeball a Beeball do výuky tělesné výchovy a analýzou současného stavu výuky softballu na základních školách v okrese Uherské Hradiště. Cílem práce bylo pomocí anketního šetření získat data o výuce softballu na školách. Anketa obsahovala celkem 36 otázek, z toho 18 otázek společných pro všechny respondenty, 5 otázek pro učitele, kteří softball již zařazují do výuky a 4 otázky pro učitele, kteří softball nezařazují do výuky. Osloveno bylo 41 škol v okrese Uherské Hradiště. Do výzkumného šetření se zapojilo celkem 49 učitelů z 32 základních škol. Výsledky šetření ukazují, že softball, Teeball nebo Beeball vyučuje až 65,3 % respondentů, a to tak často "jak jim to vyhovuje" (v 34,4 % případů) a jednou až dvakrát měsíčně rovněž v 34,4 % případů. Nejčastěji se věnují herním činnostem, jako je házení, chytání a pálení míče. Téměř všechny oslovené školy mají potřebné prostory k výuce softballu, ale 46,9 % škol nemá dostatečné materiální vybavení pro tento sport. Učitelé nevyučující softball, činí tak hlavně z důvodu nedostatku vybavení (v 65 % případů), další překážkou je neznalost sportu jako takového (15 %) a jeho pravidel (10 %). Až 76,5 % z nich by zařadilo do výuky softball, kdyby dostali potřebné vybavení a 89,8 % respondentů by uvítalo možnost ukázkové vyučovací hodiny zaměřené na softball ze strany aktivních členů lokálního softballového klubu Snails Kunovice.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of the opinions of physical education teachers on the integration of softball and its simpler forms such as Teeball and Beeball in the teaching of physical education and the analysis of the current state of softball teaching at primary schools in the district of Uherské Hradiště. The aim of the thesis was to obtain data on softball teaching in schools by means of a survey. The survey contained a total of 36 questions, of which 18 questions common to all respondents, 5 questions for teachers who already include softball in their teaching and 4 questions for teachers who do not include softball in their teaching. 41 schools in the Uherské Hradiště district were addressed. A total of 49 teachers from 32 primary schools took part in the research survey. The results of the survey show that softball, Teeball or Beeball are taught by 65.3 % of respondents, as often as it suits them (in 34.4 % of cases) and once or twice a month in 34.4 % of cases. They are most often engaged in game activities such as throwing and catching the ball and hitting the ball. Almost all schools contacted have the necessary space to teach softball, but 46.9 % of schools do not have sufficient material equipment for this sport. The teachers who do not teach softball, they do so mainly due to a lack of equipment (in 65 % of cases), another obstacle is the ignorance of the sport as such (15 %) and its rules (10 %). 76.5 % of them would include softball in their lessons, if they received the necessary equipment and 89.8 % of respondents would welcome the possibility of a demonstration lesson focused on softball by active members of the local softball club Snails Kunovice.
Klíčová slova
softball, Teeball, Beeball, základní škola, výuka, tělesná výchova, vybavení
na softball
Tato diplomová práce se zabývá analýzou názorů učitelů tělesné výchovy o začlenění softballu a jeho jednodušších forem jako jsou Teeball a Beeball do výuky tělesné výchovy a analýzou současného stavu výuky softballu na základních školách v okrese Uherské Hradiště. Cílem práce bylo pomocí anketního šetření získat data o výuce softballu na školách. Anketa obsahovala celkem 36 otázek, z toho 18 otázek společných pro všechny respondenty, 5 otázek pro učitele, kteří softball již zařazují do výuky a 4 otázky pro učitele, kteří softball nezařazují do výuky. Osloveno bylo 41 škol v okrese Uherské Hradiště. Do výzkumného šetření se zapojilo celkem 49 učitelů z 32 základních škol. Výsledky šetření ukazují, že softball, Teeball nebo Beeball vyučuje až 65,3 % respondentů, a to tak často "jak jim to vyhovuje" (v 34,4 % případů) a jednou až dvakrát měsíčně rovněž v 34,4 % případů. Nejčastěji se věnují herním činnostem, jako je házení, chytání a pálení míče. Téměř všechny oslovené školy mají potřebné prostory k výuce softballu, ale 46,9 % škol nemá dostatečné materiální vybavení pro tento sport. Učitelé nevyučující softball, činí tak hlavně z důvodu nedostatku vybavení (v 65 % případů), další překážkou je neznalost sportu jako takového (15 %) a jeho pravidel (10 %). Až 76,5 % z nich by zařadilo do výuky softball, kdyby dostali potřebné vybavení a 89,8 % respondentů by uvítalo možnost ukázkové vyučovací hodiny zaměřené na softball ze strany aktivních členů lokálního softballového klubu Snails Kunovice.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of the opinions of physical education teachers on the integration of softball and its simpler forms such as Teeball and Beeball in the teaching of physical education and the analysis of the current state of softball teaching at primary schools in the district of Uherské Hradiště. The aim of the thesis was to obtain data on softball teaching in schools by means of a survey. The survey contained a total of 36 questions, of which 18 questions common to all respondents, 5 questions for teachers who already include softball in their teaching and 4 questions for teachers who do not include softball in their teaching. 41 schools in the Uherské Hradiště district were addressed. A total of 49 teachers from 32 primary schools took part in the research survey. The results of the survey show that softball, Teeball or Beeball are taught by 65.3 % of respondents, as often as it suits them (in 34.4 % of cases) and once or twice a month in 34.4 % of cases. They are most often engaged in game activities such as throwing and catching the ball and hitting the ball. Almost all schools contacted have the necessary space to teach softball, but 46.9 % of schools do not have sufficient material equipment for this sport. The teachers who do not teach softball, they do so mainly due to a lack of equipment (in 65 % of cases), another obstacle is the ignorance of the sport as such (15 %) and its rules (10 %). 76.5 % of them would include softball in their lessons, if they received the necessary equipment and 89.8 % of respondents would welcome the possibility of a demonstration lesson focused on softball by active members of the local softball club Snails Kunovice.
Klíčová slova
softball, Teeball, Beeball, základní škola, výuka, tělesná výchova, vybavení
na softball