Diplomová práce se specializuje na životní spokojenost a výskyt syndromu vyhoření u učitelů pracujících na základních a středních školách ve všech krajích České republiky. Teoretická část se zabývá problematikou životní spokojenosti a syndromu vyhoření. Blíže popisuje vyhoření v souvislosti s učitelskou profesí a zaměřuje se na prevenci proti tomuto onemocnění. V praktické části bylo uskutečněno výzkumné šetření prostřednictvím komplexního dotazníku, ve kterém byla zjišťována životní spokojenost a míra vyhoření u 136 učitelů. Dotazník se skládal z úvodního sociodemografického šetření a ze standardizovaných dotazníků Maslach Burnout Inventory (MBI) a Dotazníku životní spokojenosti (DŽS). Z výsledků výzkumu bylo zjištěno, že 99 respondentů (72,8 %) z celkového počtu 136 dotazovaných, je ohroženo vysokým stupněm syndromu vyhoření. Dále bylo ověřováno, zdali souvisí výsledky dotazníků s délkou pedagogické praxe, pohlavím, místem bydliště, finančním ohodnocením, stupněm školy, kde učitelé pracují a se vztahy s partnerem, rodinou či přáteli.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on life satisfaction and burnout syndrome among teachers working in primary and secondary schools across the Czech Republic. The theoretical framework provides an overview of life satisfaction and burnout syndrome. This part aims to address the burnout syndrome in relation to the teaching profession, as well as the disease prevention. The practical part presents the results from a comprehensive questionnaire about life satisfaction and burnout syndrome of 136 primary and secondary school teachers. Questionnaire consist of initial socio-demographic research survey, standardised Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire and the Life Satisfaction Questionnaire. Based on the responses, 99 of the respondents (72.8 % of all participants) shows a high risk of developing a high level of burnout. This research also identifies whether certain factors like years of experience, gender, place of residence, financial income, type of school and social relationships could contribute to teachers' burnout.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, životní spokojenost, učitel, stres, zátěžové situace, prevence
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, life satisfaction, teacher, stress, stressful situations, prevention
Rozsah průvodní práce
103 s. (184 151 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se specializuje na životní spokojenost a výskyt syndromu vyhoření u učitelů pracujících na základních a středních školách ve všech krajích České republiky. Teoretická část se zabývá problematikou životní spokojenosti a syndromu vyhoření. Blíže popisuje vyhoření v souvislosti s učitelskou profesí a zaměřuje se na prevenci proti tomuto onemocnění. V praktické části bylo uskutečněno výzkumné šetření prostřednictvím komplexního dotazníku, ve kterém byla zjišťována životní spokojenost a míra vyhoření u 136 učitelů. Dotazník se skládal z úvodního sociodemografického šetření a ze standardizovaných dotazníků Maslach Burnout Inventory (MBI) a Dotazníku životní spokojenosti (DŽS). Z výsledků výzkumu bylo zjištěno, že 99 respondentů (72,8 %) z celkového počtu 136 dotazovaných, je ohroženo vysokým stupněm syndromu vyhoření. Dále bylo ověřováno, zdali souvisí výsledky dotazníků s délkou pedagogické praxe, pohlavím, místem bydliště, finančním ohodnocením, stupněm školy, kde učitelé pracují a se vztahy s partnerem, rodinou či přáteli.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on life satisfaction and burnout syndrome among teachers working in primary and secondary schools across the Czech Republic. The theoretical framework provides an overview of life satisfaction and burnout syndrome. This part aims to address the burnout syndrome in relation to the teaching profession, as well as the disease prevention. The practical part presents the results from a comprehensive questionnaire about life satisfaction and burnout syndrome of 136 primary and secondary school teachers. Questionnaire consist of initial socio-demographic research survey, standardised Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire and the Life Satisfaction Questionnaire. Based on the responses, 99 of the respondents (72.8 % of all participants) shows a high risk of developing a high level of burnout. This research also identifies whether certain factors like years of experience, gender, place of residence, financial income, type of school and social relationships could contribute to teachers' burnout.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, životní spokojenost, učitel, stres, zátěžové situace, prevence
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, life satisfaction, teacher, stress, stressful situations, prevention
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat životní spokojeností a syndromem vyhoření v učitelské profesi. Hlavním cílem bude postihnout problematiku těchto témat a zjistit, jaká je životní spokojenost a míra syndromu vyhoření v učitelské profesi. Důležitou součástí práce bude také určit, jakými faktory jsou tyto dvě oblasti nejvíce ovlivněny. Bude použit kvantitativní výzkum pomocí standardizovaných dotazníků- Dotazníku syndromu vyhoření (MBI) a Dotazníku Životní spokojenosti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat životní spokojeností a syndromem vyhoření v učitelské profesi. Hlavním cílem bude postihnout problematiku těchto témat a zjistit, jaká je životní spokojenost a míra syndromu vyhoření v učitelské profesi. Důležitou součástí práce bude také určit, jakými faktory jsou tyto dvě oblasti nejvíce ovlivněny. Bude použit kvantitativní výzkum pomocí standardizovaných dotazníků- Dotazníku syndromu vyhoření (MBI) a Dotazníku Životní spokojenosti.
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. 96 s. ISBN 978-80-7402-110-7. GRECMANOVÁ, Helena a HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Pedagogika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 74 s. ISBN 80-244-1470-8. GRN, Anselm. Vyhoření. 1. Vyd. Praha: Portál, 2014. 168 s. ISBN 978-80-262-0587-6 HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012. 119 s. ISBN 978-80-7414-364-9. HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014. 223 stran. ISBN 978-80-247-3704-1. JEKLOVÁ, Marta a REITMAYEROVÁ, Eva. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. s. 32. ISBN 80-86991-74-1. KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Syndrom vyhoření. 2. rozšíř. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 175 s. ISBN 978-80-7195-573-3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1998. 131 s. ISBN 80- 7169- 551- 3. ADÁMEK A NĚMEC. Kvalita pracovního života, rovné zacházení a řízení lidí. V Praze: Oeconomica, 2005. 152 s. Acta oeconomica Pragensia; roč. 13, 2005, č. 8. ISSN 0572-3043. PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 175 s. ISBN 978-80-247-5394-2. MÍČEK, Libor a ZEMAN, Vladimír. Učitel a stres. 1. vyd. Brno: Masarykova univ., 1992. 169 s. Věda do kapsy; Sv. 3. ISBN 80-210-0521-1.
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. 96 s. ISBN 978-80-7402-110-7. GRECMANOVÁ, Helena a HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Pedagogika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 74 s. ISBN 80-244-1470-8. GRN, Anselm. Vyhoření. 1. Vyd. Praha: Portál, 2014. 168 s. ISBN 978-80-262-0587-6 HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012. 119 s. ISBN 978-80-7414-364-9. HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014. 223 stran. ISBN 978-80-247-3704-1. JEKLOVÁ, Marta a REITMAYEROVÁ, Eva. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. s. 32. ISBN 80-86991-74-1. KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Syndrom vyhoření. 2. rozšíř. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 175 s. ISBN 978-80-7195-573-3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1998. 131 s. ISBN 80- 7169- 551- 3. ADÁMEK A NĚMEC. Kvalita pracovního života, rovné zacházení a řízení lidí. V Praze: Oeconomica, 2005. 152 s. Acta oeconomica Pragensia; roč. 13, 2005, č. 8. ISSN 0572-3043. PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 175 s. ISBN 978-80-247-5394-2. MÍČEK, Libor a ZEMAN, Vladimír. Učitel a stres. 1. vyd. Brno: Masarykova univ., 1992. 169 s. Věda do kapsy; Sv. 3. ISBN 80-210-0521-1.