Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopností u dětí předškolního věku ve dvojjazyčné třídě mateřské školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se dělí na čtyři kapitoly, které byly vypracovány na základě studia odborné literatury a legislativních dokumentů. První kapitola se zabývá tělesným, psychickým a řečovým vývojem předškolního dítěte. Druhá kapitola vymezuje bilingvismus a přibližuje typy bilingvismu. Třetí kapitola se věnuje vícejazyčnému vzdělávání a čtvrtá kapitola popisuje strukturu předškolního vzdělávání v rámci České republiky. Praktická část se zabývá analýzou rozvoje komunikační schopnosti ve všech jazykových rovinách u dětí předškolního věku ve dvojjazyčné třídě mateřské školy a sleduje v určitém časovém segmentu jejich progresi, stagnaci či regresi. Výzkum byl realizován kvalitativním výzkumem, pomocí zpracování případových studií, přímého pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a orientačních diagnostických testů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on communication skill development of pre-school age children in bilingual class of kindergarten. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part was prepared on the basis of professional literature and legislative documents analysis. This part is devided into four chapters. The first chapter deals with pre-school age children development, the second chapter describes bilingualism, third chapter aims at aspects of teaching foreign languages and fourth chapter to define pre-school education in the Czech Republic. The practical part analyzes the most common way of developing communication skills of pre-school age children in bilingual kindergarten class and monitors their progress, stagnation or regression during specific period of time. The research was conducted via means of qualitative research using case studies, direct observation, semi-structured interviews and indikative diagnostic tests.
communication, speech development, communication skill, linguistic levels, pre-school age, bilingual education
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopností u dětí předškolního věku ve dvojjazyčné třídě mateřské školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se dělí na čtyři kapitoly, které byly vypracovány na základě studia odborné literatury a legislativních dokumentů. První kapitola se zabývá tělesným, psychickým a řečovým vývojem předškolního dítěte. Druhá kapitola vymezuje bilingvismus a přibližuje typy bilingvismu. Třetí kapitola se věnuje vícejazyčnému vzdělávání a čtvrtá kapitola popisuje strukturu předškolního vzdělávání v rámci České republiky. Praktická část se zabývá analýzou rozvoje komunikační schopnosti ve všech jazykových rovinách u dětí předškolního věku ve dvojjazyčné třídě mateřské školy a sleduje v určitém časovém segmentu jejich progresi, stagnaci či regresi. Výzkum byl realizován kvalitativním výzkumem, pomocí zpracování případových studií, přímého pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a orientačních diagnostických testů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on communication skill development of pre-school age children in bilingual class of kindergarten. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part was prepared on the basis of professional literature and legislative documents analysis. This part is devided into four chapters. The first chapter deals with pre-school age children development, the second chapter describes bilingualism, third chapter aims at aspects of teaching foreign languages and fourth chapter to define pre-school education in the Czech Republic. The practical part analyzes the most common way of developing communication skills of pre-school age children in bilingual kindergarten class and monitors their progress, stagnation or regression during specific period of time. The research was conducted via means of qualitative research using case studies, direct observation, semi-structured interviews and indikative diagnostic tests.
communication, speech development, communication skill, linguistic levels, pre-school age, bilingual education
Zásady pro vypracování
- Hledání zdrojů a sběr odborné literatury související s tématem. - Vypracování teoretické části diplomové práce. - Průběžné konzultace s vedoucím diplomové práce. - Zpracování praktické části. - Dokončení diplomové práce, obhajoba.
Zásady pro vypracování
- Hledání zdrojů a sběr odborné literatury související s tématem. - Vypracování teoretické části diplomové práce. - Průběžné konzultace s vedoucím diplomové práce. - Zpracování praktické části. - Dokončení diplomové práce, obhajoba.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K.E.; MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Druhé vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7367-055-0 BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vydání. Brno: MU, 2007. 200 s. ISBN: 978-80-210-4454-8. VITÁSKOVÁ, K.; PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. 1. vydání. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN: 80-244-1088-5 VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 174 s. ISBN: 80-04-24504-8 COLE, Elizabeth Bingham. Listening and Talking: A Guide to Promoting Spoken Language in Young Hearing-impaired Children. Washington D.C. 20007: Allexander Graham Bell association for the Deaf, 1992. 191 p. ISBN 0-88200-172-8. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. 2. Vydání. Ţďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. 223 s. ISBN: 80-902536-2-8
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K.E.; MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Druhé vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7367-055-0 BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vydání. Brno: MU, 2007. 200 s. ISBN: 978-80-210-4454-8. VITÁSKOVÁ, K.; PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. 1. vydání. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN: 80-244-1088-5 VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 174 s. ISBN: 80-04-24504-8 COLE, Elizabeth Bingham. Listening and Talking: A Guide to Promoting Spoken Language in Young Hearing-impaired Children. Washington D.C. 20007: Allexander Graham Bell association for the Deaf, 1992. 191 p. ISBN 0-88200-172-8. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. 2. Vydání. Ţďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. 223 s. ISBN: 80-902536-2-8