Diplomová práce se zabývá problematikou morálního vývoje, poruch psychického vývoje, charakteristikou institucí, které jsou zaměřeny na osoby s psychosociálním ohrožením nebo narušením. Dále se zaměřuje na možnosti efektivnějšího využití výtvarných prostředků a metod vycházející z arteterapie a artefiletiky v reedukační práci s klienty, se kterými byl veden výzkum. Cílem práce bylo vymezit možnosti využitelnosti výtvarných prostředků a metod a jejich vliv na osobnostní rozvoj jedince ve středisku výchovné péče pomocí akčního výzkumu.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on issue of moral development, disorders of mental development, the characterisctics of institutions that are focused on people with psychosocial threat or disruption. The thesis is also focused on the possibilities of more effective use of art resources and methods based on art therapy and artefiletics in reeducation work with clients with whom the research was conducted. The goal if the thesis was to define the possibilities of usability of art means and methods and their influence one the personal development of an individual in the center of educational care through action research.
Morality, center of educational care, art therapy, artefiletics, art methods, creativity, problem behavior, behavioral disorders, action research.
Rozsah průvodní práce
135 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou morálního vývoje, poruch psychického vývoje, charakteristikou institucí, které jsou zaměřeny na osoby s psychosociálním ohrožením nebo narušením. Dále se zaměřuje na možnosti efektivnějšího využití výtvarných prostředků a metod vycházející z arteterapie a artefiletiky v reedukační práci s klienty, se kterými byl veden výzkum. Cílem práce bylo vymezit možnosti využitelnosti výtvarných prostředků a metod a jejich vliv na osobnostní rozvoj jedince ve středisku výchovné péče pomocí akčního výzkumu.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on issue of moral development, disorders of mental development, the characterisctics of institutions that are focused on people with psychosocial threat or disruption. The thesis is also focused on the possibilities of more effective use of art resources and methods based on art therapy and artefiletics in reeducation work with clients with whom the research was conducted. The goal if the thesis was to define the possibilities of usability of art means and methods and their influence one the personal development of an individual in the center of educational care through action research.
Morality, center of educational care, art therapy, artefiletics, art methods, creativity, problem behavior, behavioral disorders, action research.
Zásady pro vypracování
Student/ka se zaměří na životní příběhy a porozumění osobám ve středisku výchovné péče, pomocí výtvarných prostředků zeefktivnit jejich průběh reedukace a opětovný návrat do společnosti.
Student/ka se zaměří na životní příběhy a porozumění osobám ve středisku výchovné péče, pomocí výtvarných prostředků zeefktivnit jejich průběh reedukace a opětovný návrat do společnosti.
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči: [přehledová studie]. V Praze: Národní ústav odborného vzdělávání, c2012, 208 s. ISBN 978-80-87652-87-9
BĚHOUNKOVÁ, L. Artefiletická prevence, intervence a poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání žáků s problémy v chování na 2. stupni ZŠ. Speciální pedagogika, Praha: PdF UK, 2010, roč. 20, č. 1, s. 10-31. ISSN 1211-2720.
LHOTOVÁ, Marie a Evžen PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vyd. 2. Přeložil Johana ELISOVÁ. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999, 287 s. ISBN 8020006907.
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
Veteška, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-898-7.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči: [přehledová studie]. V Praze: Národní ústav odborného vzdělávání, c2012, 208 s. ISBN 978-80-87652-87-9
BĚHOUNKOVÁ, L. Artefiletická prevence, intervence a poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání žáků s problémy v chování na 2. stupni ZŠ. Speciální pedagogika, Praha: PdF UK, 2010, roč. 20, č. 1, s. 10-31. ISSN 1211-2720.
LHOTOVÁ, Marie a Evžen PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vyd. 2. Přeložil Johana ELISOVÁ. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999, 287 s. ISBN 8020006907.
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
Veteška, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-898-7.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6.