Bakalářská práce zjišťuje postoje žáků 2. stupně základních škol k předmětu zeměpis a možnou proměnou postoje vlivem nezávislých proměnných (pohlaví, bydliště, poloha školy, ročník hodnocení, ostatní předměty, pohlaví učitele). Sběr dat probíhal dotazníkovým šetřením u žáků a polostrukturovanými rozhovory s učiteli zeměpisu, u kterých se zjišťoval způsob výuky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines lower-secondary school pupils' to Geography and the possibility of change to independent variables (gender of pupils, residence, location of the school, year of studies, grade on school report, other subjects, gender of the teacher). The collection of information was realizated by survey at pupils and by semi-structured interview revealed teaching method.
Klíčová slova
dotazník, polostrukturovaný rozhovor, postoj, zeměpis, žáci, 2. stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
questionnaire, semi-structured interview, attitude, pupils, geography, lower-secondary school
Rozsah průvodní práce
53 s. (77 378 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zjišťuje postoje žáků 2. stupně základních škol k předmětu zeměpis a možnou proměnou postoje vlivem nezávislých proměnných (pohlaví, bydliště, poloha školy, ročník hodnocení, ostatní předměty, pohlaví učitele). Sběr dat probíhal dotazníkovým šetřením u žáků a polostrukturovanými rozhovory s učiteli zeměpisu, u kterých se zjišťoval způsob výuky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines lower-secondary school pupils' to Geography and the possibility of change to independent variables (gender of pupils, residence, location of the school, year of studies, grade on school report, other subjects, gender of the teacher). The collection of information was realizated by survey at pupils and by semi-structured interview revealed teaching method.
Klíčová slova
dotazník, polostrukturovaný rozhovor, postoj, zeměpis, žáci, 2. stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
questionnaire, semi-structured interview, attitude, pupils, geography, lower-secondary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit vztah žáků 2. stupně základních škol k předmětu zeměpisu. Práce bude sledovat případné proměny těchto postojů v závislosti na ročníku, pohlaví, hodnocení na vysvědčení či způsobu výuky učitele. Dílčím cílem práce je přinést porovnání hodnocení a postojů k zeměpisu s jinými vyučovanými předměty. Výzkum bude realizován formou dotazníkového šetření mezi žáky a řízenými rozhovory mezi učiteli zeměpisu. V závěru budou výsledky práce porovnávány s výsledky podobně zaměřených výzkumů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit vztah žáků 2. stupně základních škol k předmětu zeměpisu. Práce bude sledovat případné proměny těchto postojů v závislosti na ročníku, pohlaví, hodnocení na vysvědčení či způsobu výuky učitele. Dílčím cílem práce je přinést porovnání hodnocení a postojů k zeměpisu s jinými vyučovanými předměty. Výzkum bude realizován formou dotazníkového šetření mezi žáky a řízenými rozhovory mezi učiteli zeměpisu. V závěru budou výsledky práce porovnávány s výsledky podobně zaměřených výzkumů.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, M.; ADEY, K. Pupil perceptions of effective teaching and subject relevance in history and geography at Key Stage 3. Research in Education. 2004, vol. 71, no. 1, s. 1-8
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada).
KUBIATKO, Milan, Kateřina MRÁZKOVÁ a Tomáš JANKO. Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis. Pedagogika, 2011, roč. 61, č. 3, s. 257-270.
McTEER, J.H. High school students' attitudes toward geography. Journal of Geography. 1979,
vol. 78, no. 2, s. 55-56.
SACK, D.; PETERSEN, J.F. Children's attitudes toward Geography: A Texas case study. Journal of Geography.1998, vol. 97, no. 3, s. 123-131.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, M.; ADEY, K. Pupil perceptions of effective teaching and subject relevance in history and geography at Key Stage 3. Research in Education. 2004, vol. 71, no. 1, s. 1-8
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada).
KUBIATKO, Milan, Kateřina MRÁZKOVÁ a Tomáš JANKO. Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis. Pedagogika, 2011, roč. 61, č. 3, s. 257-270.
McTEER, J.H. High school students' attitudes toward geography. Journal of Geography. 1979,
vol. 78, no. 2, s. 55-56.
SACK, D.; PETERSEN, J.F. Children's attitudes toward Geography: A Texas case study. Journal of Geography.1998, vol. 97, no. 3, s. 123-131.
Přílohy volně vložené
1 příloha (dotazník)
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své prezentace představila hlavní téma své práce a také cestu, která vedla v výsledkům práce. Hlavním cílem práce bylo zjistit postoje žáků 2. stupně ZŠ k zeměpisu. Dále již studentka hovořila o hlavních výsledcích své práce a v krátkosti shrnula zjištěné závěry.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
- faktory ovlivňující oblíbenost či naopak neoblíbenost předmětu mezi žáky na ZŠ - Učitel, který ovlivňuje to, jak hodina bude zábavná, jak bude vše srozumitelné, jak dokáže žáky nadchnout.
- informaci, že výzkum byl proveden na souboru 6 ZŠ, z nich 2 byla gymnázia - V rámci rešerše literatury, kdy autoři studie z Brna dělali výzkum, kde zařazovali i víceletá gymnázia
- srovnání využití atlasů, map při prezenční a distanční výuce - došlo k chybě v interpretaci, pokles byl o 42 procentních bodů, ne 42 procent. Jednalo se o 48 procent.
- informaci, že muži učí hůř - dle dr. Fňukala není možné vyvozovat takový závěr, protože vzorek učitelů byl velice malý.
V diskusi:
- dr. Šimáček - Pochválil studentku za hezkou prezentaci, škoda, že primární data z dotazníků nejsou přiloženy k práci jako příloha. Zároveň řekl studentce, že by bylo dobré práci přihlásit do soutěže O cenu děkana.
- dr. Frajer - Jakým způsobem byly vybírány školy? - Jedna škola byla vybrána záměrně, byla jsem tam na asistenské praxi, další školy byly vybrány náhodně. Psala jsem ředitelům škol, kteří mě odkázali na učitele zeměpisu.
- dr. Daniel - Měla jste výsledky strukturovaných rozhovorů. Co znamená v závorce 1/8? - Takto odpověděl jeden učitel z osmi.