Informace o kvalifikační práci Hra na hudební nástroj jako možný akcelerující prvek rozvoje fonematického uvědomování u žáků na 1. stupni základní školy logopedického typu
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Hra na hudební nástroj jako možný akcelerující prvek rozvoje fonematického uvědomování u žáků na 1. stupni základní školy logopedického typu
Hlavní téma v angličtině
Plaiyng a musical instrument as a possible element of acceleration when developing phonematic awareness at pupils in Speech and language elementary schools
Název dle studenta
Hra na hudební nástroj jako možný akcelerující prvek rozvoje fonematického uvědomování u žáků na 1. stupni základní školy logopedického typu
Název dle studenta v angličtině
Plaiyng a musical instrument as a possible element of acceleration when developing phonemic awareness at pupils in Speech and language elementary schools
Diplomová práce je zaměřena na vliv hry na hudební nástroj na rozvoj fonematického uvědomování. Teoretická část se zabývá pojetím fonematického uvědomování, jeho souvislostí se čtenářskými dovednostmi, základními školami logopedického typu a vymezením hudebních nástrojů. V praktické části jsme porovnali úroveň fonematického uvědomování před a po aplikaci hudebních lekcí využívajících hudební nástroje u experimentální skupiny a u dvou skupin, kde tyto lekce aplikovány nebyly.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the impact of playing musical instrument on phonemic awareness development. The theoretical part deals with the concept of phonemic awareness, its connection with reading skills, Speech and language elementary schools and the definition of musical instruments. In the practical part, we compared phonemic awareness level before and after application of music lessons using musical instrument in the experimental group and in two groups where these lessons were not applied.
Klíčová slova
Fonematické uvědomování, dyslexie, hudba, hudební nástroj, základní škola logopedického typu
Klíčová slova v angličtině
Phonemic awareness, dyslexia, music, musical instrument, Speech and language elementary school
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vliv hry na hudební nástroj na rozvoj fonematického uvědomování. Teoretická část se zabývá pojetím fonematického uvědomování, jeho souvislostí se čtenářskými dovednostmi, základními školami logopedického typu a vymezením hudebních nástrojů. V praktické části jsme porovnali úroveň fonematického uvědomování před a po aplikaci hudebních lekcí využívajících hudební nástroje u experimentální skupiny a u dvou skupin, kde tyto lekce aplikovány nebyly.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the impact of playing musical instrument on phonemic awareness development. The theoretical part deals with the concept of phonemic awareness, its connection with reading skills, Speech and language elementary schools and the definition of musical instruments. In the practical part, we compared phonemic awareness level before and after application of music lessons using musical instrument in the experimental group and in two groups where these lessons were not applied.
Klíčová slova
Fonematické uvědomování, dyslexie, hudba, hudební nástroj, základní škola logopedického typu
Klíčová slova v angličtině
Phonemic awareness, dyslexia, music, musical instrument, Speech and language elementary school
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucí práce.
Shromáždění a studium literatury k tématu.
Zpracování koncepce práce.
Rozpracování teoretické části práce.
Zpracování výzkumné části práce.
Finalizace teoretické a praktické části práce.
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucí práce.
Shromáždění a studium literatury k tématu.
Zpracování koncepce práce.
Rozpracování teoretické části práce.
Zpracování výzkumné části práce.
Finalizace teoretické a praktické části práce.
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2016. ISBN 978-80-223-4165-3.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
MLČÁKOVÁ, R. 2013. Péče o vybrané speciální schopnosti u dětí v mateřské škole. In ŠMELOVÁ, E., FASNEROVÁ, M., PETROVÁ J. a kol. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 63-82. ISBN 978-80-244-3877-1.
MLČÁKOVÁ, R. Hra na hudební nástroj a rozvoj sluchové analýzy a syntézy u dětí předškolního věku. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, s. 73-92. ISBN 978-80-244-3433-9.
MLČÁKOVÁ, R. Sluchové rozlišování kvantity vokálů u dětí předškolního oddělení mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu. In: VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015, s. 67-78. ISBN 978-80-244-4908-1.
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2016. ISBN 978-80-223-4165-3.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
MLČÁKOVÁ, R. 2013. Péče o vybrané speciální schopnosti u dětí v mateřské škole. In ŠMELOVÁ, E., FASNEROVÁ, M., PETROVÁ J. a kol. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 63-82. ISBN 978-80-244-3877-1.
MLČÁKOVÁ, R. Hra na hudební nástroj a rozvoj sluchové analýzy a syntézy u dětí předškolního věku. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, s. 73-92. ISBN 978-80-244-3433-9.
MLČÁKOVÁ, R. Sluchové rozlišování kvantity vokálů u dětí předškolního oddělení mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu. In: VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015, s. 67-78. ISBN 978-80-244-4908-1.