Ač děti s vývojovou dysfázií často spadají do kategorie dětí s odloženou povinnou školní docházkou, není problematika jejich školní připravenosti a zralosti odbornou veřejností příliš řešena. Kvůli nastavení obecných parametrů diagnostiky školní připravenosti a zralosti, nemusí být pro tyto děti vhodně konstruována. Cílem této práce je tedy modifikovat část tohoto materiálu právě pro děti s vývojovou dysfázií. Záměrem modifikace se stala konkrétně oblast diagnostiky sluchové analýzy a syntézy, která je podstatná pro úspěšný vzdělávací proces. Navržená modifikace stále diagnostikuje školní připravenost a zralost, a navíc je přizpůsobena vlivům symptomů postižení. Nové podmínky zadávání a zpracování úkolů by tak měly omezovat faktory zabraňující splnění těchto úkonů. V budoucím výzkumném šetření by bylo vhodné ověření a zasazení této modifikace do praxe.
Anotace v angličtině
Although children with specific language impairment often fall into the category of children with delayed compulsory school attendance, the issue of their school readiness and maturity is not much addressed by the professional public. Due to the setting of general parameters of school readiness and maturity diagnostics, it may not be properly designed for these children. The aim of this work is to modify a part of this material for children with specific language impairment. The intention of the modification became specifically the area of diagnostics of auditory analysis and synthesis which is essential for a successful educational process. The proposed modification still diagnoses school readiness and maturity and in addition is adapted to the effects of disability symptoms. New conditions for assigning and processing tasks should limit the factors that prevent these tasks from being completed. In a future research survey it would be appropriate to verify and put this modification into practice.
Klíčová slova
Školní připravenost a zralost, vývojová dysfázie, modifikace, předškolní věk, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
School readiness and maturity, specific language impairment, modification, preschool age, compulsory school attendance
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ač děti s vývojovou dysfázií často spadají do kategorie dětí s odloženou povinnou školní docházkou, není problematika jejich školní připravenosti a zralosti odbornou veřejností příliš řešena. Kvůli nastavení obecných parametrů diagnostiky školní připravenosti a zralosti, nemusí být pro tyto děti vhodně konstruována. Cílem této práce je tedy modifikovat část tohoto materiálu právě pro děti s vývojovou dysfázií. Záměrem modifikace se stala konkrétně oblast diagnostiky sluchové analýzy a syntézy, která je podstatná pro úspěšný vzdělávací proces. Navržená modifikace stále diagnostikuje školní připravenost a zralost, a navíc je přizpůsobena vlivům symptomů postižení. Nové podmínky zadávání a zpracování úkolů by tak měly omezovat faktory zabraňující splnění těchto úkonů. V budoucím výzkumném šetření by bylo vhodné ověření a zasazení této modifikace do praxe.
Anotace v angličtině
Although children with specific language impairment often fall into the category of children with delayed compulsory school attendance, the issue of their school readiness and maturity is not much addressed by the professional public. Due to the setting of general parameters of school readiness and maturity diagnostics, it may not be properly designed for these children. The aim of this work is to modify a part of this material for children with specific language impairment. The intention of the modification became specifically the area of diagnostics of auditory analysis and synthesis which is essential for a successful educational process. The proposed modification still diagnoses school readiness and maturity and in addition is adapted to the effects of disability symptoms. New conditions for assigning and processing tasks should limit the factors that prevent these tasks from being completed. In a future research survey it would be appropriate to verify and put this modification into practice.
Klíčová slova
Školní připravenost a zralost, vývojová dysfázie, modifikace, předškolní věk, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
School readiness and maturity, specific language impairment, modification, preschool age, compulsory school attendance
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je modifikovat již vytvořený diagnostický materiál školní připravenosti a zralosti pro děti s vývojovou dysfázií.
Abstrakt Klíčová slova Obsah Úvod I. Teoretická východiska 1. Školní připravenost a zralost 1.1 Definice školní zralosti 1.2 Definice školní připravenosti 1.3. Povinná školní docházka a její odklad 1.4 Diagnostika školní připravenosti a zralosti 2. Vývojová dysfázie 2.1 Definice vývojové dysfázie 2.2 Používaná terminologie 2.3 Etiologie vývojové dysfázie 2.4 Obecné projevy vývojové dysfázie u dětí 2.5 Klasifikace a dělení vývojové dysfázie 2.6 Způsoby diagnostiky vývojové dysfázie u dětí 2.7 Vývojová dysfázie a její komorbidita 2.8 Terapie vývojové dysfázie II. Praktická část 3.1 Vlastní šetření 3.2 Výsledky výzkumného šetření Závěr Seznam bibliografických citací
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je modifikovat již vytvořený diagnostický materiál školní připravenosti a zralosti pro děti s vývojovou dysfázií.
Abstrakt Klíčová slova Obsah Úvod I. Teoretická východiska 1. Školní připravenost a zralost 1.1 Definice školní zralosti 1.2 Definice školní připravenosti 1.3. Povinná školní docházka a její odklad 1.4 Diagnostika školní připravenosti a zralosti 2. Vývojová dysfázie 2.1 Definice vývojové dysfázie 2.2 Používaná terminologie 2.3 Etiologie vývojové dysfázie 2.4 Obecné projevy vývojové dysfázie u dětí 2.5 Klasifikace a dělení vývojové dysfázie 2.6 Způsoby diagnostiky vývojové dysfázie u dětí 2.7 Vývojová dysfázie a její komorbidita 2.8 Terapie vývojové dysfázie II. Praktická část 3.1 Vlastní šetření 3.2 Výsledky výzkumného šetření Závěr Seznam bibliografických citací
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ, 2019. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2010. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
DLOUHÁ, Olga, 2017. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2.
LEONARD, Laurence B., 2014. Children with specific language impairment. Second edition. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. ISBN 978-0-262-02706-9.
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ, 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ, 2019. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2010. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
DLOUHÁ, Olga, 2017. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2.
LEONARD, Laurence B., 2014. Children with specific language impairment. Second edition. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. ISBN 978-0-262-02706-9.
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ, 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.