Tato bakalářská práce se zabývá syntaktickou analýzou novinových článků tří nejčtenějších deníků v České republice - MF Dnes, Lidové noviny a Blesk. Výzkum přináší odpovědi na otázky ohledně četnosti výskytu výpovědních modifikací, ať už motivovaných nebo nemotivovaných. V této rovině sleduje také rozdíly mezi seriózním a bulvárním tiskem. Cílem práce bylo tedy zjistit, jak vysoká je četnost výskytu výpovědních modifikací v publicistických textech a také prokázat, že ve zkoumaných periodikách se bude vyskytovat více motivovaných výpovědních modifikací než nemotivovaných, a že v bulvárním tisku se bude objevovat celkově více výpovědních modifikací než v tisku seriózním. Vlastní syntaktická analýza je zaměřena na kvantifikaci nasbíraných dat, ty jsou přehledně zaznamenány v tabulkách a následně zhodnoceny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the syntactic analysis of newspaper articles of the three most read dailies in the Czech Republic - MF Dnes, Lidové noviny and Blesk. The research provides answers to questions about the frequency of utterance modifications, whether motivated or unmotivated. At this level, it also monitors the differences between serious and tabloid press. The aim of the work was to find out how high the frequency of utterance modifications in journalistic texts and also to prove that in the examined periodicals there will be more motivated utterance modifications than non-motivated ones, and that there will be more utterance modifications in the tabloid press than in serious press. The actual syntactic analysis is focused on the quantification of the collected data, which are clearly recorded in tables and subsequently evaluated.
Tato bakalářská práce se zabývá syntaktickou analýzou novinových článků tří nejčtenějších deníků v České republice - MF Dnes, Lidové noviny a Blesk. Výzkum přináší odpovědi na otázky ohledně četnosti výskytu výpovědních modifikací, ať už motivovaných nebo nemotivovaných. V této rovině sleduje také rozdíly mezi seriózním a bulvárním tiskem. Cílem práce bylo tedy zjistit, jak vysoká je četnost výskytu výpovědních modifikací v publicistických textech a také prokázat, že ve zkoumaných periodikách se bude vyskytovat více motivovaných výpovědních modifikací než nemotivovaných, a že v bulvárním tisku se bude objevovat celkově více výpovědních modifikací než v tisku seriózním. Vlastní syntaktická analýza je zaměřena na kvantifikaci nasbíraných dat, ty jsou přehledně zaznamenány v tabulkách a následně zhodnoceny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the syntactic analysis of newspaper articles of the three most read dailies in the Czech Republic - MF Dnes, Lidové noviny and Blesk. The research provides answers to questions about the frequency of utterance modifications, whether motivated or unmotivated. At this level, it also monitors the differences between serious and tabloid press. The aim of the work was to find out how high the frequency of utterance modifications in journalistic texts and also to prove that in the examined periodicals there will be more motivated utterance modifications than non-motivated ones, and that there will be more utterance modifications in the tabloid press than in serious press. The actual syntactic analysis is focused on the quantification of the collected data, which are clearly recorded in tables and subsequently evaluated.
1. Provedení rešerše odborné literatury a vysvětlení základních pojmů z oblasti syntaxe a syntaktických jevů. Charakteristika publicistického stylu, jeho forem a útvarů.
2. Stanovení výzkumných otázek bakalářské práce.
3. Formulace cílů práce a metodologie.
4. Zpracování kvantitativní syntaktické analýzy excerpovaného a vytříděného materiálu z denního tisku. Zjištění četnosti výskytů jednotlivých prostředků signalizujících výpovědní modifikace v publicistickém textu.
5. Zhodnocení výsledků výzkumu a pokus o stručné postihnutí změn ve slovní zásobě v závislosti na společenských a politických změnách odehrávajících se v daném období.
Zásady pro vypracování
1. Provedení rešerše odborné literatury a vysvětlení základních pojmů z oblasti syntaxe a syntaktických jevů. Charakteristika publicistického stylu, jeho forem a útvarů.
2. Stanovení výzkumných otázek bakalářské práce.
3. Formulace cílů práce a metodologie.
4. Zpracování kvantitativní syntaktické analýzy excerpovaného a vytříděného materiálu z denního tisku. Zjištění četnosti výskytů jednotlivých prostředků signalizujících výpovědní modifikace v publicistickém textu.
5. Zhodnocení výsledků výzkumu a pokus o stručné postihnutí změn ve slovní zásobě v závislosti na společenských a politických změnách odehrávajících se v daném období.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992, 467 s.
BEČKA, J. V. Sloh žurnalistiky. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Novinář. 1986, 254 s.
ČECHOVÁ, Marie, KRČMOVÁ, Marie, MINÁŘOVÁ, Eva. Současná stylistika. 1. vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 s
DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s.
GREPL, Miroslav, KARLÍK, Petr. Skladba spisovné češtiny. 2. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 474 s.
HIRSCHOVÁ, Milada. Úvod do teorie textu. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1989, 83 s. .
OSVALDOVÁ, Barbora a HALADA, Jan. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Druhé vydání. Praha: Libri, 2002, 263 s.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992, 467 s.
BEČKA, J. V. Sloh žurnalistiky. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Novinář. 1986, 254 s.
ČECHOVÁ, Marie, KRČMOVÁ, Marie, MINÁŘOVÁ, Eva. Současná stylistika. 1. vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 s
DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s.
GREPL, Miroslav, KARLÍK, Petr. Skladba spisovné češtiny. 2. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 474 s.
HIRSCHOVÁ, Milada. Úvod do teorie textu. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1989, 83 s. .
OSVALDOVÁ, Barbora a HALADA, Jan. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Druhé vydání. Praha: Libri, 2002, 263 s.