Hlavním cílem diplomové práce je zhodnocení žákovských řešení nestandardních slovních úloh. Analýza výsledků byla zpracována dle dílčích kroků řešení úlohy. Řešení úloh se zde nahlíží v širším smyslu, tedy zaznamenává reakci řešitele na úlohu, práci řešitele se zadanými informacemi, jednotlivé formy řešení a tvorbu odpovědi. Do výzkumu byli zapojeni žáci pátých ročníků tří základních škol v Olomouci.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána problematika nestandardních slovních úloh, jejich řešení a zdroje. Praktická část obsahuje informace o předvýzkumu, vlastní části výzkumu
a zhodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The main purpose of this work is description of solutions of nonstandard word problems. Analysis of results has been processed by main steps of solving problem. Solving problems is described globaly so there is a reaction of solver, solver's work with information from task assignment, forms of solving problems and answers. Participants were pupils of fifth grade from three primary schools in Olomouc.
The thesis is devided into theoretical part and practical part. The theoretical part contains theory of nonstandard word problems, solving of them and sources. The practical part contains information about pre-research, own part of research and description of research's results.
Klíčová slova
nestandardní slovní úlohy, nestandardní úlohy, řešení slovních úloh, řešení nestandardních slovních úloh
Klíčová slova v angličtině
Nonstandard word problems, nonstandard problems, finding solutions of nonstandard word problems, finding solutions of word problems
Rozsah průvodní práce
110 s. (181 133 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je zhodnocení žákovských řešení nestandardních slovních úloh. Analýza výsledků byla zpracována dle dílčích kroků řešení úlohy. Řešení úloh se zde nahlíží v širším smyslu, tedy zaznamenává reakci řešitele na úlohu, práci řešitele se zadanými informacemi, jednotlivé formy řešení a tvorbu odpovědi. Do výzkumu byli zapojeni žáci pátých ročníků tří základních škol v Olomouci.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána problematika nestandardních slovních úloh, jejich řešení a zdroje. Praktická část obsahuje informace o předvýzkumu, vlastní části výzkumu
a zhodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The main purpose of this work is description of solutions of nonstandard word problems. Analysis of results has been processed by main steps of solving problem. Solving problems is described globaly so there is a reaction of solver, solver's work with information from task assignment, forms of solving problems and answers. Participants were pupils of fifth grade from three primary schools in Olomouc.
The thesis is devided into theoretical part and practical part. The theoretical part contains theory of nonstandard word problems, solving of them and sources. The practical part contains information about pre-research, own part of research and description of research's results.
Klíčová slova
nestandardní slovní úlohy, nestandardní úlohy, řešení slovních úloh, řešení nestandardních slovních úloh
Klíčová slova v angličtině
Nonstandard word problems, nonstandard problems, finding solutions of nonstandard word problems, finding solutions of word problems
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vypracování teoretické části DP (matematické úlohy a jejich klasifikace, nestandardní úlohy)
3. Vypracování praktické části DP (vytvoření didaktického testu pro ověření znalostí žáků, vyhodnocení didaktického testu, interpretace výsledků)
4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
5. Kompletace diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vypracování teoretické části DP (matematické úlohy a jejich klasifikace, nestandardní úlohy)
3. Vypracování praktické části DP (vytvoření didaktického testu pro ověření znalostí žáků, vyhodnocení didaktického testu, interpretace výsledků)
4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
5. Kompletace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 9788024632346.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-581-4.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-98-6.
NOVÁK, Bohumil. Matematika III: několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN 80-7067-979-4.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1: pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0691-8.
Rámcový vzdělávací program ZV. http://www.vuppraha.cz.
MALÁČ, Jaromír. Zajímavé úlohy z učiva matematiky ZŠ. Praha: SPN, 1981. Maják (Státní pedagogické nakladatelství).
ČESENEK, Jaroslav. Sbírka úloh z matematiky pro 5. ročník základní školy: pomocná kniha pro základní školy. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-04-24408-4.
HRUBÝ, Jaromír. Slovní úlohy na 1. stupni základní školy: (poznámky k procesu řešení slovních úloh). Brno: Pedagogický ústav města Brna, 1979.
BÁRTOVÁ, Marie, Marie BEĎAČOVÁ, Magdaléna FALTINOVÁ, et al. Hravá matematika 5: pro 5. ročník ZŠ : v souladu s RVP ZV. Praha: Taktik, 2017. ISBN 978-80-7563-051-3.
RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrované slovní úlohy pro primární školu: práce učitele se vzdělávacím obsahem / Alena Rakoušová. 2011. ISBN 9788073874292.
ŠÍMA, František;trávníček. Matematizace reálných situací a slovní úlohy. [rukopis]. Matematizace reálných situací a slovní úlohy [rukopis] / František Šíma [online]. 2013 [cit. 2018-12-21].
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol: sborník příspěvků. Plzeň: Vydavatelský servis, [2008]. ISBN: 978-80-86843-21-6.
BLAŽKOVÁ, Růžena, Milena VAŇUROVÁ a Květoslava MATOUŠKOVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky: (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 8021030224
NOVÁK, Bohumil a Anna STOPENOVÁ. Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 8070672943.
BABÁKOVÁ, Veronika. Sbírka nestandardních typů úloh pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2007. Diplomová práce. Vedoucí práce Doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.
IŠTVÁNKOVÁ, Hana. Analýza žákovských řešení nestandardních aplikačních úloh a problémů v matematice. 2013. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Eva Bártková, Ph.D.
ČEŠKOVÁ, Jitka. Rozvíjení matematické gramotnosti žáků primární školy při řešení nestandardních matematických úloh. Olomouc, 2012. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Doc. PhDr. Bohumil Novák, CSc.
Seznam doporučené literatury
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 9788024632346.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-581-4.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-98-6.
NOVÁK, Bohumil. Matematika III: několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN 80-7067-979-4.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1: pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0691-8.
Rámcový vzdělávací program ZV. http://www.vuppraha.cz.
MALÁČ, Jaromír. Zajímavé úlohy z učiva matematiky ZŠ. Praha: SPN, 1981. Maják (Státní pedagogické nakladatelství).
ČESENEK, Jaroslav. Sbírka úloh z matematiky pro 5. ročník základní školy: pomocná kniha pro základní školy. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-04-24408-4.
HRUBÝ, Jaromír. Slovní úlohy na 1. stupni základní školy: (poznámky k procesu řešení slovních úloh). Brno: Pedagogický ústav města Brna, 1979.
BÁRTOVÁ, Marie, Marie BEĎAČOVÁ, Magdaléna FALTINOVÁ, et al. Hravá matematika 5: pro 5. ročník ZŠ : v souladu s RVP ZV. Praha: Taktik, 2017. ISBN 978-80-7563-051-3.
RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrované slovní úlohy pro primární školu: práce učitele se vzdělávacím obsahem / Alena Rakoušová. 2011. ISBN 9788073874292.
ŠÍMA, František;trávníček. Matematizace reálných situací a slovní úlohy. [rukopis]. Matematizace reálných situací a slovní úlohy [rukopis] / František Šíma [online]. 2013 [cit. 2018-12-21].
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol: sborník příspěvků. Plzeň: Vydavatelský servis, [2008]. ISBN: 978-80-86843-21-6.
BLAŽKOVÁ, Růžena, Milena VAŇUROVÁ a Květoslava MATOUŠKOVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky: (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 8021030224
NOVÁK, Bohumil a Anna STOPENOVÁ. Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 8070672943.
BABÁKOVÁ, Veronika. Sbírka nestandardních typů úloh pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2007. Diplomová práce. Vedoucí práce Doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.
IŠTVÁNKOVÁ, Hana. Analýza žákovských řešení nestandardních aplikačních úloh a problémů v matematice. 2013. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Eva Bártková, Ph.D.
ČEŠKOVÁ, Jitka. Rozvíjení matematické gramotnosti žáků primární školy při řešení nestandardních matematických úloh. Olomouc, 2012. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Doc. PhDr. Bohumil Novák, CSc.