Tato diplomová práce se zabývá rozvojem kreativního myšlení při práci s technologiemi 3D tisku u žáků středních škol. Teoretická část práce se proto skládá ze tří kapitol věnovaným technologiím 3D tisku, kreativnímu myšlení a koncepci tvořivého vyučování využívající technologie 3D tisku. Praktická část diplomové práce se zabývá kvalitativním výzkumem, prostřednictvím kterého se pokouší zjistit, zda je možné na základě analýzy retrospektivních formulací pracovního postupu žáků v rámci výuky využívající technologií 3D tisku identifikovat myšlenkové procesy spojené s tvořivostí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the development of creative thinking in working with 3D printing technologies in high school students. The theoretical part of the thesis therefore consists of three chapters devoted to 3D printing technologies, creative thinking and the concept of creative teaching using 3D printing technologies. The practical part of the diploma thesis deals with qualitative research, through which it tries to find out whether it is possible to identify thought processes associated with creativity based on the analysis of retrospective formulations of students' workflow in teaching using 3D printing technology.
Klíčová slova
kreativita, myšlení, tvořivost, představivost, 3D tisk, 3D technologie, žák, střední školy
Klíčová slova v angličtině
creativity, thinking, imagination, 3D printing, 3D technology, pupil, high school
Rozsah průvodní práce
99 s. (217 731 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá rozvojem kreativního myšlení při práci s technologiemi 3D tisku u žáků středních škol. Teoretická část práce se proto skládá ze tří kapitol věnovaným technologiím 3D tisku, kreativnímu myšlení a koncepci tvořivého vyučování využívající technologie 3D tisku. Praktická část diplomové práce se zabývá kvalitativním výzkumem, prostřednictvím kterého se pokouší zjistit, zda je možné na základě analýzy retrospektivních formulací pracovního postupu žáků v rámci výuky využívající technologií 3D tisku identifikovat myšlenkové procesy spojené s tvořivostí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the development of creative thinking in working with 3D printing technologies in high school students. The theoretical part of the thesis therefore consists of three chapters devoted to 3D printing technologies, creative thinking and the concept of creative teaching using 3D printing technologies. The practical part of the diploma thesis deals with qualitative research, through which it tries to find out whether it is possible to identify thought processes associated with creativity based on the analysis of retrospective formulations of students' workflow in teaching using 3D printing technology.
Klíčová slova
kreativita, myšlení, tvořivost, představivost, 3D tisk, 3D technologie, žák, střední školy
Klíčová slova v angličtině
creativity, thinking, imagination, 3D printing, 3D technology, pupil, high school
Zásady pro vypracování
Celkový minimální rozsah diplomové práce je 60 stran normovaného textu (minimálně 108 000 znaků včetně mezer).
Etapy tvorby závěrečné práce
Konzultace s vedoucím diplomové práce
Studium literatury
Překlad literatury
Zpracování teoretické části práce
Zpracování praktické části práce
Diskuze
Závěry
Výsledky každé etapy budou pravidelně konzultovány s vedoucím (není nutná pravidelná prezenční konzultace, je možný emailový kontakt na michal.mrazek@upol.cz).
Práce bude zpracována v souladu s platnými směrnicemi UP.
Zásady pro vypracování
Celkový minimální rozsah diplomové práce je 60 stran normovaného textu (minimálně 108 000 znaků včetně mezer).
Etapy tvorby závěrečné práce
Konzultace s vedoucím diplomové práce
Studium literatury
Překlad literatury
Zpracování teoretické části práce
Zpracování praktické části práce
Diskuze
Závěry
Výsledky každé etapy budou pravidelně konzultovány s vedoucím (není nutná pravidelná prezenční konzultace, je možný emailový kontakt na michal.mrazek@upol.cz).
Práce bude zpracována v souladu s platnými směrnicemi UP.
Seznam doporučené literatury
BOOZARJOMEHRI, Keon. 3D printing at school and makerspaces. New York: Cavendish Square Publishing, 2018. ISBN 9781502631480.
GERHARD, Karyn. 3D printing projects. New York, New York: DK Publishing, 2017. ISBN 146546476X.
HORNE, Richard a Kalani Kirk HAUSMAN. 3D printing for dummies. 2nd edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2017. ISBN 1119386314.
HORVATH, Joan C. Mastering 3D printing. Berkeley, California: Apress, [2014]. Technology in action series.
CHRÁSKA, Miroslav. Metodologie pedagogického výzkumu. Praha: Grada. 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
KLOSKI, Liza Wallach a Nick KLOSKI. Začínáme s 3D tiskem. Přeložil Jakub GONER. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4876-1.
Seznam doporučené literatury
BOOZARJOMEHRI, Keon. 3D printing at school and makerspaces. New York: Cavendish Square Publishing, 2018. ISBN 9781502631480.
GERHARD, Karyn. 3D printing projects. New York, New York: DK Publishing, 2017. ISBN 146546476X.
HORNE, Richard a Kalani Kirk HAUSMAN. 3D printing for dummies. 2nd edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2017. ISBN 1119386314.
HORVATH, Joan C. Mastering 3D printing. Berkeley, California: Apress, [2014]. Technology in action series.
CHRÁSKA, Miroslav. Metodologie pedagogického výzkumu. Praha: Grada. 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
KLOSKI, Liza Wallach a Nick KLOSKI. Začínáme s 3D tiskem. Přeložil Jakub GONER. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4876-1.