Práce je určena především pro učitele prvního stupně na ZŠ v regionu Zlín. Teoretická část uvádí, kde všude se dá v RVP ZV pracovat s regionálními prvky, seznamuje se základními údaji o regionu Zlín a popisuje hlavní znaky integrované výuky. Empirická část představuje výzkumné šetření, které podává informace o úrovni osvojení učiva o regionu Zlín žáky 5. ročníku. Dále je zde uvedena aplikační část, materiál pro integrovanou výuku s využitím regionálních prvků v různých oblastech vzdělávání. K učivu o regionu se přistupuje tvůrčím způsobem. Výzkumné šetření zjišťuje, zda může třída, kde vyučující integrované výuky využívá, dosáhnout lepších výsledků, než třída, kde učitel integrované výuky nevyužívá.
Anotace v angličtině
The work is intended primarily for primary school teachers in elementary schools in the Zlin region. The theoretical part presents where it is possible to work with regional elements in the curriculum document, introduces basic information about the Zlin region and describes the main features of integrated teaching. The empirical part presents a research which provides information about the level of knowledge pupils of the 5th grade about the Zlin region. Furthermore, there is an application part, a material for ntegrated teaching using regional elements in various areas of education and subjects, where we approach the curriculum about the region in a creative way. The research investigates whether a class where a teacher uses integrated teaching can perform better than a class where a teacher does not use integrated teaching.
Klíčová slova
Regionální prvky, region Zlín, integrace, integrovaná výuka, aktivizující výukové metody, rámcový vzdělávací program, člověk a jeho svět, místo kde žijeme, očekávané výstupy
Klíčová slova v angličtině
Regional elements, Zlin region, integration, integrated teaching, activating teaching methods, curriculum, man and his world, the place where we live, expected outcomes
Rozsah průvodní práce
92 s. + 65 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je určena především pro učitele prvního stupně na ZŠ v regionu Zlín. Teoretická část uvádí, kde všude se dá v RVP ZV pracovat s regionálními prvky, seznamuje se základními údaji o regionu Zlín a popisuje hlavní znaky integrované výuky. Empirická část představuje výzkumné šetření, které podává informace o úrovni osvojení učiva o regionu Zlín žáky 5. ročníku. Dále je zde uvedena aplikační část, materiál pro integrovanou výuku s využitím regionálních prvků v různých oblastech vzdělávání. K učivu o regionu se přistupuje tvůrčím způsobem. Výzkumné šetření zjišťuje, zda může třída, kde vyučující integrované výuky využívá, dosáhnout lepších výsledků, než třída, kde učitel integrované výuky nevyužívá.
Anotace v angličtině
The work is intended primarily for primary school teachers in elementary schools in the Zlin region. The theoretical part presents where it is possible to work with regional elements in the curriculum document, introduces basic information about the Zlin region and describes the main features of integrated teaching. The empirical part presents a research which provides information about the level of knowledge pupils of the 5th grade about the Zlin region. Furthermore, there is an application part, a material for ntegrated teaching using regional elements in various areas of education and subjects, where we approach the curriculum about the region in a creative way. The research investigates whether a class where a teacher uses integrated teaching can perform better than a class where a teacher does not use integrated teaching.
Klíčová slova
Regionální prvky, region Zlín, integrace, integrovaná výuka, aktivizující výukové metody, rámcový vzdělávací program, člověk a jeho svět, místo kde žijeme, očekávané výstupy
Klíčová slova v angličtině
Regional elements, Zlin region, integration, integrated teaching, activating teaching methods, curriculum, man and his world, the place where we live, expected outcomes
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Regionální prvky a jejich naplňování prostřednictvím RVP ZV
3. Charakteristika regionu Zlínska
4. Výzkum
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Regionální prvky a jejich naplňování prostřednictvím RVP ZV
3. Charakteristika regionu Zlínska
4. Výzkum
Seznam doporučené literatury
KOLEKTIV AUTORŮ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MUŽIĆ, Vladimir. Testy vědomostí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. Pedagogická teorie a praxe.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
KOVALIK, Susan a Karen D. OLSEN. Integrovaná tematická výuka: model. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. Vzdělávání pro 21. století. ISBN 80-901873-1-5.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. Zkušenosti, nápady, inspirace. ISBN 80-7238-157-1.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
KLIMEŠ, Radek a Dana KLIMEŠOVÁ. Zlín: Zlínsko. Zlín: Ateliér Regulus, 2004. ISBN 80-239-2973-9.
POKLUDA, Zdeněk. Sedm století zlínských dějin. Zlín: Klub novinářů, 1991.
LANGEROVÁ, Blanka. Zlínský kraj: křižovatka folkloru = The Zlín Region : the crossroad of the folklore = Bezirk Zlín : Kreuzungspunkt der Folklore : Haná, Valašsko, Slovácko. Praha: ACR Alfa, 2006. Vítejte!. ISBN 80-86408-14-0.
Seznam doporučené literatury
KOLEKTIV AUTORŮ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MUŽIĆ, Vladimir. Testy vědomostí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. Pedagogická teorie a praxe.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
KOVALIK, Susan a Karen D. OLSEN. Integrovaná tematická výuka: model. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. Vzdělávání pro 21. století. ISBN 80-901873-1-5.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. Zkušenosti, nápady, inspirace. ISBN 80-7238-157-1.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
KLIMEŠ, Radek a Dana KLIMEŠOVÁ. Zlín: Zlínsko. Zlín: Ateliér Regulus, 2004. ISBN 80-239-2973-9.
POKLUDA, Zdeněk. Sedm století zlínských dějin. Zlín: Klub novinářů, 1991.
LANGEROVÁ, Blanka. Zlínský kraj: křižovatka folkloru = The Zlín Region : the crossroad of the folklore = Bezirk Zlín : Kreuzungspunkt der Folklore : Haná, Valašsko, Slovácko. Praha: ACR Alfa, 2006. Vítejte!. ISBN 80-86408-14-0.