Diplomová práce se zabývá formou alternativního školství se zaměřením na Montessori pedagogiku a inovativními prvky ve vzdělávání. Konkrétně pracujeme s tématy vzdělávání žáků podle systému vytvořeného Marií Montessori. Dále jsou popisovány inovativní prvky, které vyplývají z Montessori pedagogiky, a ze kterých dále čerpá vzdělávací program Začít spolu nebo Daltonský plán.
Výzkumná část popisuje přístupy a metody ve vzdělávání, komunikaci a vztazích pěti respondentů vykonávajících edukační proces na Montessori základních školách. Cíl byl uskutečněn a splněn za pomocí polostrukturovaného rozhovoru, který byl následně doslovně přepsán a metodou otevřeného kódování zpracován.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with alternative education focused on Montessori pedagogy and innovative elements in education. Especially, we work with the topics of pupil's education according to the system created by Maria Montessori. Furthermore, the innovative elements which result from Montessori pedagogy are described and from which the educational program Step by Step or the Dalton Plan draws.
The research part describes the approaches and methods in education, communication and relationships of five respondents performing the educational process at Montessori elementary schools. The goal was realized and fulfilled by means of a semi-structured interview, which was further literally rewritten and processed by the method of open coding.
Klíčová slova
Vzdělávání, reformní pedagogika, alternativní, Maria Montessori, Montessori škola, základní škola, program Začít spolu, daltonský plán.
Klíčová slova v angličtině
Education, reform pedagogy, alternative, Maria Montessori, Montessori school, elementary school, program Step by Step, Dalton plan.
Rozsah průvodní práce
56 s. (117 215 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá formou alternativního školství se zaměřením na Montessori pedagogiku a inovativními prvky ve vzdělávání. Konkrétně pracujeme s tématy vzdělávání žáků podle systému vytvořeného Marií Montessori. Dále jsou popisovány inovativní prvky, které vyplývají z Montessori pedagogiky, a ze kterých dále čerpá vzdělávací program Začít spolu nebo Daltonský plán.
Výzkumná část popisuje přístupy a metody ve vzdělávání, komunikaci a vztazích pěti respondentů vykonávajících edukační proces na Montessori základních školách. Cíl byl uskutečněn a splněn za pomocí polostrukturovaného rozhovoru, který byl následně doslovně přepsán a metodou otevřeného kódování zpracován.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with alternative education focused on Montessori pedagogy and innovative elements in education. Especially, we work with the topics of pupil's education according to the system created by Maria Montessori. Furthermore, the innovative elements which result from Montessori pedagogy are described and from which the educational program Step by Step or the Dalton Plan draws.
The research part describes the approaches and methods in education, communication and relationships of five respondents performing the educational process at Montessori elementary schools. The goal was realized and fulfilled by means of a semi-structured interview, which was further literally rewritten and processed by the method of open coding.
Klíčová slova
Vzdělávání, reformní pedagogika, alternativní, Maria Montessori, Montessori škola, základní škola, program Začít spolu, daltonský plán.
Klíčová slova v angličtině
Education, reform pedagogy, alternative, Maria Montessori, Montessori school, elementary school, program Step by Step, Dalton plan.
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Přeložil Jan VOLÍN. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-584-9
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Přeložil Jan VOLÍN. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-584-9
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5