Diplomová práce je zaměřena na badatelsky orientovanou výuku matematiky na prvním stupni základní školy. V teoretické části je zmíněn historický vývoj a různé způsoby vyučování matematiky na základní škole, srovnání transmisivního a konstruktivistického vyučování.
V empirické části byly vytvořeny pracovní listy zaměřené na badatelsky orientovanou výuku v matematice a předloženy k vyřešení žákům 2. a 4. ročníku základní školy. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým způsobem žáci 1. stupně základní školy přijímají badatelské úlohy ve vyučování matematiky a přispět k zavádění badatelsky orientovaného vzdělávání matematiky do výuky na prvním stupni základní školy vytvořením pracovních listů, které by mohli učitelé ve výuce matematiky přímo předkládat, či se jimi inspirovat při tvorbě pracovních listů vlastních.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at Inquiry-based math teaching at primary school. The theoretical part deals with teaching mathematics at lower primary school, comparison of transmissive and constructivist teaching and inquiry-based mathematics teaching. Within empirical part, worksheets on Inquiry-based math teaching were created and then assigned to pupils of the 2nd and 4th years to solve them. Empirical part then observes which tasks have bigger solution rate and which solution method the pupils prefer. The objective of the practical part was an analysis of how primary school pupils react to inquiry-based tasks and to spread their use at schools by worksheets, which teachers could directly use or get inspired by them.
Klíčová slova
badatelsky orientované vyučování, badatelské úlohy v matematice, pracovní listy, vyučování matematiky, jednoduché badatelské úlohy, složené badatelské úlohy
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based education , inquiry-based math tasks, worksheets, math teaching, inquiry-stimulating simple tasks, inquiry-stimulating composed task
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na badatelsky orientovanou výuku matematiky na prvním stupni základní školy. V teoretické části je zmíněn historický vývoj a různé způsoby vyučování matematiky na základní škole, srovnání transmisivního a konstruktivistického vyučování.
V empirické části byly vytvořeny pracovní listy zaměřené na badatelsky orientovanou výuku v matematice a předloženy k vyřešení žákům 2. a 4. ročníku základní školy. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým způsobem žáci 1. stupně základní školy přijímají badatelské úlohy ve vyučování matematiky a přispět k zavádění badatelsky orientovaného vzdělávání matematiky do výuky na prvním stupni základní školy vytvořením pracovních listů, které by mohli učitelé ve výuce matematiky přímo předkládat, či se jimi inspirovat při tvorbě pracovních listů vlastních.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at Inquiry-based math teaching at primary school. The theoretical part deals with teaching mathematics at lower primary school, comparison of transmissive and constructivist teaching and inquiry-based mathematics teaching. Within empirical part, worksheets on Inquiry-based math teaching were created and then assigned to pupils of the 2nd and 4th years to solve them. Empirical part then observes which tasks have bigger solution rate and which solution method the pupils prefer. The objective of the practical part was an analysis of how primary school pupils react to inquiry-based tasks and to spread their use at schools by worksheets, which teachers could directly use or get inspired by them.
Klíčová slova
badatelsky orientované vyučování, badatelské úlohy v matematice, pracovní listy, vyučování matematiky, jednoduché badatelské úlohy, složené badatelské úlohy
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based education , inquiry-based math tasks, worksheets, math teaching, inquiry-stimulating simple tasks, inquiry-stimulating composed task
Zásady pro vypracování
1. Vyhledávání a studium dostupných zdrojů k tématu BOV, BOVM
2. Teoretické vymezení zadané problematiky
3. Náměty, příklady, pracovní listy pro žáky 1. st. ZŠ v souladu s BOV
4. Praktické ověření výstupů se žáky 1. st. ZŠ
5. Závěry
Zásady pro vypracování
1. Vyhledávání a studium dostupných zdrojů k tématu BOV, BOVM
2. Teoretické vymezení zadané problematiky
3. Náměty, příklady, pracovní listy pro žáky 1. st. ZŠ v souladu s BOV
4. Praktické ověření výstupů se žáky 1. st. ZŠ
5. Závěry
Seznam doporučené literatury
Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně.
Hejný, M. Kuřina, F. : Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování.
M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
Hošpesová, A., Samková. L.: Skládání tvarů jako podnět k badatelským aktivitám v geometrii na ZŠ. Sborník konference Jak učit matematice žáky ve věku 10-16 let
Hattie, J.: Visible learning. A synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement
Jeff C. Marshall: Succeeding with Inquiry in Science and Math Classrooms
Pedagogika, roč. 66, č. 5, 2016, s. 549-569 http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/
Seznam doporučené literatury
Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně.
Hejný, M. Kuřina, F. : Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování.
M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
Hošpesová, A., Samková. L.: Skládání tvarů jako podnět k badatelským aktivitám v geometrii na ZŠ. Sborník konference Jak učit matematice žáky ve věku 10-16 let
Hattie, J.: Visible learning. A synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement
Jeff C. Marshall: Succeeding with Inquiry in Science and Math Classrooms
Pedagogika, roč. 66, č. 5, 2016, s. 549-569 http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/