Diplomová práce je zaměřena na lidové zvyky a tradice a jejich postavení v rámci technické výchovy.
Velkou část práce tvoří vybrané lidové zvyky a tradice pojící se k průběhu kalendářního roku. V práci je popsána i technická výchova jako vyučovací předmět. Jsou zde také popsány vybrané postupy práce s materiálem, které jsou rozděleny na tradiční a netradiční.
Součástí práce je i pedagogický průzkum, který mapuje úroveň znalostí žáků 1. ročníku základní školy o lidových zvycích a tradicích.
Zařazen je soubor metodických listů k vybraným lidovým zvykům a tradicím, který může být využit v praxi během hodin technické nebo výtvarné výchovy.
Veškeré informace obsažené v celé diplomové práci a ve všech jejích částech, mohou být použity v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on folk customs and traditions and their position within technical education.
The main part of this thesis consists of selected folk customs and traditions, which are asociated with the course of the calendar year. This thesis also describes technical education as a school subject. There are also described selected methods of working with material, which are divided into traditional and non-traditional.
The thesis includes pedagogical survey, which maps the level of knowledge of the first-year students in the primary school about folk customs and traditions.
Included is a set of methodological sheets on selected folk customs and traditions, which can be used in practice during technical or art lessons.
All the information contained in this thesis and in all its parts can be used in practice.
Klíčová slova
lidové zvyky a tradice, primární škola, technická výchova, tradiční postupy práce, netradiční postupy práce
Klíčová slova v angličtině
folk customs and traditions, primary school, technical education, tradional art techniques, non-traditional art techniques
Rozsah průvodní práce
119 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na lidové zvyky a tradice a jejich postavení v rámci technické výchovy.
Velkou část práce tvoří vybrané lidové zvyky a tradice pojící se k průběhu kalendářního roku. V práci je popsána i technická výchova jako vyučovací předmět. Jsou zde také popsány vybrané postupy práce s materiálem, které jsou rozděleny na tradiční a netradiční.
Součástí práce je i pedagogický průzkum, který mapuje úroveň znalostí žáků 1. ročníku základní školy o lidových zvycích a tradicích.
Zařazen je soubor metodických listů k vybraným lidovým zvykům a tradicím, který může být využit v praxi během hodin technické nebo výtvarné výchovy.
Veškeré informace obsažené v celé diplomové práci a ve všech jejích částech, mohou být použity v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on folk customs and traditions and their position within technical education.
The main part of this thesis consists of selected folk customs and traditions, which are asociated with the course of the calendar year. This thesis also describes technical education as a school subject. There are also described selected methods of working with material, which are divided into traditional and non-traditional.
The thesis includes pedagogical survey, which maps the level of knowledge of the first-year students in the primary school about folk customs and traditions.
Included is a set of methodological sheets on selected folk customs and traditions, which can be used in practice during technical or art lessons.
All the information contained in this thesis and in all its parts can be used in practice.
Klíčová slova
lidové zvyky a tradice, primární škola, technická výchova, tradiční postupy práce, netradiční postupy práce
Klíčová slova v angličtině
folk customs and traditions, primary school, technical education, tradional art techniques, non-traditional art techniques
Zásady pro vypracování
1. sběr literatury
2. stanovení cíle diplomové práce
3. zpracování teoretických východisek
4. stanovení výzkumného problému
5. realizace empirické/praktické části
Zásady pro vypracování
1. sběr literatury
2. stanovení cíle diplomové práce
3. zpracování teoretických východisek
4. stanovení výzkumného problému
5. realizace empirické/praktické části
Seznam doporučené literatury
BESTAJOVSKÝ, Martin. Velká kniha lidových obyčejů a nápadů pro šikovné ruce. 2. souborné vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1974-7
LANGHAMMEROVÁ, Jiřina. Čtvero ročních dob v lidové tradici. Petrklíč: 2007. ISBN 978-80.7229-171-7
LEPŠOVÁ, Dagmar. Výtvarné techniky a nápady pro celý rok. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2015. ISBN 978-80-7346-181-2
PITROVÁ, Pavlína. Český rok: lidové tradice a zvyky. 1. vydání. Praha: Fragment, 2016. ISBN 978-80-253-2709-8
ROUČOVÁ, Eva. Didaktika technických prací na primární škole. České Budějovice, 2002
Seznam doporučené literatury
BESTAJOVSKÝ, Martin. Velká kniha lidových obyčejů a nápadů pro šikovné ruce. 2. souborné vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1974-7
LANGHAMMEROVÁ, Jiřina. Čtvero ročních dob v lidové tradici. Petrklíč: 2007. ISBN 978-80.7229-171-7
LEPŠOVÁ, Dagmar. Výtvarné techniky a nápady pro celý rok. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2015. ISBN 978-80-7346-181-2
PITROVÁ, Pavlína. Český rok: lidové tradice a zvyky. 1. vydání. Praha: Fragment, 2016. ISBN 978-80-253-2709-8
ROUČOVÁ, Eva. Didaktika technických prací na primární škole. České Budějovice, 2002