Závěrečná práce se zabývá tématem rozvoje smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Praktická část obsahuje tři případové studie, na jejichž základě jsou rozebírány konkrétní činnosti, které rodiče s dětmi provádějí. Hlavní výzkumnou otázkou je, zda rodiče považují rozvoj smyslů důležitý pro budoucí vývoj dětí.
Annotation in English
The final work deals with a topic of development of sensory perception in children with visual impairment in preschool age. Practical part contains three case studies, on the basis of which are specific activities analyzed. The main research question is, if parents consider the development of all senses as important for the future development of their children.
Keywords
Dítě se zrakovým postižením, rozvoj smyslového vnímání, zrakové vnímání, sluchové vnímání, hmatové vnímání, hry, pomůcky pro smyslovou výchovu, Raná péče, Speciálně pedagogické centrum.
Keywords in English
Child with visual impairment, development of sensory perception, visual perception, auditory perception, tactile perception, games, aids for sensory education, Early care, Special education center.
Length of the covering note
64 stran
Language
CZ
Annotation
Závěrečná práce se zabývá tématem rozvoje smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Praktická část obsahuje tři případové studie, na jejichž základě jsou rozebírány konkrétní činnosti, které rodiče s dětmi provádějí. Hlavní výzkumnou otázkou je, zda rodiče považují rozvoj smyslů důležitý pro budoucí vývoj dětí.
Annotation in English
The final work deals with a topic of development of sensory perception in children with visual impairment in preschool age. Practical part contains three case studies, on the basis of which are specific activities analyzed. The main research question is, if parents consider the development of all senses as important for the future development of their children.
Keywords
Dítě se zrakovým postižením, rozvoj smyslového vnímání, zrakové vnímání, sluchové vnímání, hmatové vnímání, hry, pomůcky pro smyslovou výchovu, Raná péče, Speciálně pedagogické centrum.
Keywords in English
Child with visual impairment, development of sensory perception, visual perception, auditory perception, tactile perception, games, aids for sensory education, Early care, Special education center.
Research Plan
Konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury
Tvorba teoretické části
Výzkumné šetření
Analýza dat
Závěr
Research Plan
Konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury
Tvorba teoretické části
Výzkumné šetření
Analýza dat
Závěr
Recommended resources
MATĚJČEK, Z. 2015. Co děti nejvíce potřebují, Praha: Portál.
SCHITLER, P. 2010. Hry pro rozvoj dětského mozku, Praha: Portál.
NEWMAN, S. 2004. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením, Praha, Portál.
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. 2001. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L. a RŮŽIČKOVÁ, V. 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
KEBLOVÁ, A. 1999. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima.
KEBLOVÁ, A. 1999. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima.
Recommended resources
MATĚJČEK, Z. 2015. Co děti nejvíce potřebují, Praha: Portál.
SCHITLER, P. 2010. Hry pro rozvoj dětského mozku, Praha: Portál.
NEWMAN, S. 2004. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením, Praha, Portál.
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. 2001. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L. a RŮŽIČKOVÁ, V. 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
KEBLOVÁ, A. 1999. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima.
KEBLOVÁ, A. 1999. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima.
Enclosed appendices
1 informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů, 1 seznam otázek kladených rodičům v rozhovoru.