Diplomová práce je zaměřena na práci se stavebnicí Lego, názornost ve výuce, didaktické prostředky a prostorovou představivost žáků na 1. stupni ZŠ. Hlavním cílem je ukázat široké využití stavebnice Lego ve výuce matematiky, která zároveň podporuje prostorovou představivost a matematické myšlení žáků. Úlohy v praktické části jsou sestaveny v souladu s RVP ZV tak, aby je bylo možné využít v hodinách matematiky a zároveň pracovat se stavebnicí Lego.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the work with the Lego kit, illustrative teaching, didactic means and spatial imagination of pupils at the first grade of primary school. The main aim is to show the wide use of the Lego kit in the teaching of mathematics, which at the same time promotes spatial imagination and mathematical thinking of pupils. The tasks in the practical part are compiled in accordance with the RVP ZVso that they can be used in mathematics lessons while working with the Lego kit.
Klíčová slova
Lego, matematika, konstruktivismus, transmisivní výuka, názornost, matematické myšlení
Diplomová práce je zaměřena na práci se stavebnicí Lego, názornost ve výuce, didaktické prostředky a prostorovou představivost žáků na 1. stupni ZŠ. Hlavním cílem je ukázat široké využití stavebnice Lego ve výuce matematiky, která zároveň podporuje prostorovou představivost a matematické myšlení žáků. Úlohy v praktické části jsou sestaveny v souladu s RVP ZV tak, aby je bylo možné využít v hodinách matematiky a zároveň pracovat se stavebnicí Lego.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the work with the Lego kit, illustrative teaching, didactic means and spatial imagination of pupils at the first grade of primary school. The main aim is to show the wide use of the Lego kit in the teaching of mathematics, which at the same time promotes spatial imagination and mathematical thinking of pupils. The tasks in the practical part are compiled in accordance with the RVP ZVso that they can be used in mathematics lessons while working with the Lego kit.
Klíčová slova
Lego, matematika, konstruktivismus, transmisivní výuka, názornost, matematické myšlení
Tři konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Samostatnost při zpracování tématu DP
Kompletace diplomové práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části DP
Vypracování praktické části DP
Tři konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Samostatnost při zpracování tématu DP
Kompletace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2., rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-2442-254-1.
DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ: celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty pedagogických fakult studijního oboru 76-11-8 : učitelství pro 1. stupeň základní školy. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-04-20433-3.
MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. ISBN isbn80-210-1880-1.
MOLNÁR, Josef. Geometrická představivost. V Olomouci: Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta, 2014. ISBN 978-80-244-4057-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 8024412365.
Seznam doporučené literatury
MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2., rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-2442-254-1.
DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ: celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty pedagogických fakult studijního oboru 76-11-8 : učitelství pro 1. stupeň základní školy. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-04-20433-3.
MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. ISBN isbn80-210-1880-1.
MOLNÁR, Josef. Geometrická představivost. V Olomouci: Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta, 2014. ISBN 978-80-244-4057-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 8024412365.