Diplomová práce se zabývá problematikou rozvíjení a posilování zrakových funkcí u dětí s poruchami binokulárního vidění v rámci předškolního vzdělávání. Hlavním cílem práce je zhotovení metodického materiálu ve formě pracovních listů a činností k rozvoji zrakových funkcí. Dalším cílem je posouzení jeho efektivity, funkčnosti a využitelnosti a stanovení úrovně obtížnosti jednotlivých pracovních listů a posouzení oblastí zrakového vnímání u dětí prostřednictvím provedení šetření pomocí pozorování vlastní práce dětí s pracovními listy a činnostmi. Pro komplexnost je metoda pozorování doplněna o případové studie čtyř dětí s poruchami binokulárního vidění ve věku od čtyř do šesti let. Cílem práce je také přinesení zpětné vazby od pedagožky, která s daným metodickým materiálem u dětí pracovala. Výsledky jsou posouzeny individuálně.
Anotace v angličtině
The Master thesis deals with the issue of Development and strengthening of visual functions in children with binocular vision disorders in preschool education. The main goal of this work is to make methodological material in the form of worksheets and activities to develop visual functions. For complexity, the observation method is supplemented by case studies of four children with binocular vision disorders aged four to six years. The aim of the work is also to bring feedback from the teacher who worked with the methodological material in children. The results are assessed individually.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, rozvoj, posilování, zrakové funkce, poruchy binokulárního vidění
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvíjení a posilování zrakových funkcí u dětí s poruchami binokulárního vidění v rámci předškolního vzdělávání. Hlavním cílem práce je zhotovení metodického materiálu ve formě pracovních listů a činností k rozvoji zrakových funkcí. Dalším cílem je posouzení jeho efektivity, funkčnosti a využitelnosti a stanovení úrovně obtížnosti jednotlivých pracovních listů a posouzení oblastí zrakového vnímání u dětí prostřednictvím provedení šetření pomocí pozorování vlastní práce dětí s pracovními listy a činnostmi. Pro komplexnost je metoda pozorování doplněna o případové studie čtyř dětí s poruchami binokulárního vidění ve věku od čtyř do šesti let. Cílem práce je také přinesení zpětné vazby od pedagožky, která s daným metodickým materiálem u dětí pracovala. Výsledky jsou posouzeny individuálně.
Anotace v angličtině
The Master thesis deals with the issue of Development and strengthening of visual functions in children with binocular vision disorders in preschool education. The main goal of this work is to make methodological material in the form of worksheets and activities to develop visual functions. For complexity, the observation method is supplemented by case studies of four children with binocular vision disorders aged four to six years. The aim of the work is also to bring feedback from the teacher who worked with the methodological material in children. The results are assessed individually.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, rozvoj, posilování, zrakové funkce, poruchy binokulárního vidění
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
FRANKENBERG, Anne Ellis, Alison FRANKENBERG. Jak pomoci: dítě se zrakovým postižením ve třídě mateřské školy. 2. Vydání. Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, 2005.
HAMADOVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995, ISBN 80-7184-053-x. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
FRANKENBERG, Anne Ellis, Alison FRANKENBERG. Jak pomoci: dítě se zrakovým postižením ve třídě mateřské školy. 2. Vydání. Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, 2005.
HAMADOVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995, ISBN 80-7184-053-x. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.