Práce se věnuje problematice řízení vozidla ve vyšším věku člověku, která je v souvislosti s trendem stárnutím populace stále více skloňovaným tématem. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol, které vymezují pojem automobil, jeho vývoj a význam ve společnosti, vymezují řidiče, požadavky na řidiče, specifika řidičů seniorů a v poslední části vzájemný vztah seniorů a automobilů, postoje seniorů k řízení vozidla a rizika, která řízení ve vyšším věku přináší. Výzkum mapuje pohled seniorů na dnešní automobily, provoz na silnicích a situace pro ně problematické. Hledá způsoby zvýšení komfortu a bezpečí na silnicích a zjišťuje význam mobility v životě seniorů. Volbou kvalitativního designu přineslo data 16 polostrukturovaných interview se seniory nad 65 let, držiteli řidičského oprávnění a aktivními řidiči. Data byla analyzována použitím prvků zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že rozdíly v řízení vozidla vidí senioři ve větším počtu vozidel, větší agresi či výkonných autech. Problém jim dělají chodci a cyklisté, silný provoz či křižovatky. Mobilitu vnímají jako potřebnou, její ztráta by pro ně byla citelná a těžko by hledali náhrady. Celkově senioři potvrdili, že řídí rádi.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is devoted to the issue of driving a vehicle at an older age, which is in connection with the trend of population aging, an increasingly discussed topic. The theoretical part is divided into three chapters, which define the concept of car, its development, and importance in society, further define drivers, requirements for drivers, specifics of seniors drivers and the last part concerns of the relationship of seniors and cars, seniors attitude to driving and risks that driving in older age brings. The research part of the chartings of seniors views today's cars, traffic on the roads and problematic situations for them. It looks for ways to increase the comfort and safety of seniors on the road and discovers the importance of mobility in their lives. It was selected by qualitative design and data was obtained through 16 semi-structured interviews with persons over 65 years of age, license holders and active drivers. The data were analyzed using grounded theory. The results show that seniors see the differences in driving in a larger number of vehicles, increased aggression or powerful vehicles. Their problem is mainly pedestrians and cyclists, heavy traffic, more traffic lanes or crossroads. Seniors perceive mobility as very needed, its loss would be significant for them and hardly would find compensation. Overall, seniors confirmed that they like driving.
Klíčová slova
automobilismus, historie automobilu, senior v dopravě, požadavky na řidiče, výhody a nevýhody řízení ve vyšším věku, mobilita seniorů
Klíčová slova v angličtině
automobilism, history of vehicles, elderly drivers, drivers requirements, advantages and disadvantages of driving a vehicle in old age, mobility of seniors
Rozsah průvodní práce
75 s. (141 249 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje problematice řízení vozidla ve vyšším věku člověku, která je v souvislosti s trendem stárnutím populace stále více skloňovaným tématem. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol, které vymezují pojem automobil, jeho vývoj a význam ve společnosti, vymezují řidiče, požadavky na řidiče, specifika řidičů seniorů a v poslední části vzájemný vztah seniorů a automobilů, postoje seniorů k řízení vozidla a rizika, která řízení ve vyšším věku přináší. Výzkum mapuje pohled seniorů na dnešní automobily, provoz na silnicích a situace pro ně problematické. Hledá způsoby zvýšení komfortu a bezpečí na silnicích a zjišťuje význam mobility v životě seniorů. Volbou kvalitativního designu přineslo data 16 polostrukturovaných interview se seniory nad 65 let, držiteli řidičského oprávnění a aktivními řidiči. Data byla analyzována použitím prvků zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že rozdíly v řízení vozidla vidí senioři ve větším počtu vozidel, větší agresi či výkonných autech. Problém jim dělají chodci a cyklisté, silný provoz či křižovatky. Mobilitu vnímají jako potřebnou, její ztráta by pro ně byla citelná a těžko by hledali náhrady. Celkově senioři potvrdili, že řídí rádi.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is devoted to the issue of driving a vehicle at an older age, which is in connection with the trend of population aging, an increasingly discussed topic. The theoretical part is divided into three chapters, which define the concept of car, its development, and importance in society, further define drivers, requirements for drivers, specifics of seniors drivers and the last part concerns of the relationship of seniors and cars, seniors attitude to driving and risks that driving in older age brings. The research part of the chartings of seniors views today's cars, traffic on the roads and problematic situations for them. It looks for ways to increase the comfort and safety of seniors on the road and discovers the importance of mobility in their lives. It was selected by qualitative design and data was obtained through 16 semi-structured interviews with persons over 65 years of age, license holders and active drivers. The data were analyzed using grounded theory. The results show that seniors see the differences in driving in a larger number of vehicles, increased aggression or powerful vehicles. Their problem is mainly pedestrians and cyclists, heavy traffic, more traffic lanes or crossroads. Seniors perceive mobility as very needed, its loss would be significant for them and hardly would find compensation. Overall, seniors confirmed that they like driving.
Klíčová slova
automobilismus, historie automobilu, senior v dopravě, požadavky na řidiče, výhody a nevýhody řízení ve vyšším věku, mobilita seniorů
Klíčová slova v angličtině
automobilism, history of vehicles, elderly drivers, drivers requirements, advantages and disadvantages of driving a vehicle in old age, mobility of seniors
Zásady pro vypracování
V teoretické části bych chtěla začít náhledem do historie automobilismu v ČR a ve světě ve vztahu k člověku. Proč byla vozidla zkonstruována, co od nich člověk očekával, k čemu je využíval, kdo je mohl používat, jaké byly na počátku problémy s jejich přijetím apod. Navázala bych vývojem těchto oblastí až do dneška a chtěla bych toto téma historie přenést na problematiku seniorů v dopravě, jejich pohled na řízení dříve (cca 80. léta) a dnes. Ráda bych zde uvedla i statistické údaje týkající se vývoje počtu automobilů, počtu seniorů v dopravě, poměr počtu seniorů k počtu automobilů, případně i statistiky dopravních nehod a poměru počtu seniorů k počtu dopravních nehod (případně i přímo počet nehod způsobených seniory). Chtěla bych poukázat na problematiku této specifické skupiny řidičů, co je limituje, co jim chybí, na jaké problémy narážejí. Zde bych se ráda opřela i o právní úpravu této problematiky.
V praktické části bych chtěla vyzkoušet provést kvalitativní výzkum, ve kterém počítám se vzorkem cca 15 až 20 osob ve věku kolem šedesáti let, abych zachytila to, že začínali řídit již v osmdesátých letech a řídí dodnes, což mi předpokládám poskytne možnost tato dvě období srovnat. Výzkum bych provedla formou polostrukturovaných rozhovorů, které následně zpracuji a vyhodnotím.
Za cíl práce si kladu nalezení odpovědi na otázku, čím je tato skupina řidičů specifická, jakou změnu mohou do automobilismu přinést, co je jim potřeba přizpůsobit, čím nám mohou být přínosem, a to všechno z toho důvodu, že seniorů za volantem velice rychle přibývá a stávají se velmi početnou skupinou řidičů na silnicích, které je potřeba se začít věnovat.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bych chtěla začít náhledem do historie automobilismu v ČR a ve světě ve vztahu k člověku. Proč byla vozidla zkonstruována, co od nich člověk očekával, k čemu je využíval, kdo je mohl používat, jaké byly na počátku problémy s jejich přijetím apod. Navázala bych vývojem těchto oblastí až do dneška a chtěla bych toto téma historie přenést na problematiku seniorů v dopravě, jejich pohled na řízení dříve (cca 80. léta) a dnes. Ráda bych zde uvedla i statistické údaje týkající se vývoje počtu automobilů, počtu seniorů v dopravě, poměr počtu seniorů k počtu automobilů, případně i statistiky dopravních nehod a poměru počtu seniorů k počtu dopravních nehod (případně i přímo počet nehod způsobených seniory). Chtěla bych poukázat na problematiku této specifické skupiny řidičů, co je limituje, co jim chybí, na jaké problémy narážejí. Zde bych se ráda opřela i o právní úpravu této problematiky.
V praktické části bych chtěla vyzkoušet provést kvalitativní výzkum, ve kterém počítám se vzorkem cca 15 až 20 osob ve věku kolem šedesáti let, abych zachytila to, že začínali řídit již v osmdesátých letech a řídí dodnes, což mi předpokládám poskytne možnost tato dvě období srovnat. Výzkum bych provedla formou polostrukturovaných rozhovorů, které následně zpracuji a vyhodnotím.
Za cíl práce si kladu nalezení odpovědi na otázku, čím je tato skupina řidičů specifická, jakou změnu mohou do automobilismu přinést, co je jim potřeba přizpůsobit, čím nám mohou být přínosem, a to všechno z toho důvodu, že seniorů za volantem velice rychle přibývá a stávají se velmi početnou skupinou řidičů na silnicích, které je potřeba se začít věnovat.
Seznam doporučené literatury
Štemberk, J.(2008): Automobilista v zajetí reality. Praha: Karolinum.
Šucha, M., Rehnová, V., Kořán, M., Černochová, D.(2013): Dopravní psychologie pro praxi. Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.
Hoskovec, J., Šmolíková, J., Štikar, J. (2006): Psychologická prevence nehod (teorie a praxe). Praha: Karolinum.
Šucha, M. (2017): Terminologický a výkladový slovník dopravní psychologie: česko-slovensko-anglicko-německý. Olomouc, UPOL.
Sak, P., Kolesárová, K.(2010): Sociologie stáří a seniorů. Praha: Národní centrum ošetřovatelství.
Články z novin a časopisů, české i zahraniční.
Výzkumy české i zahraniční.
Seznam doporučené literatury
Štemberk, J.(2008): Automobilista v zajetí reality. Praha: Karolinum.
Šucha, M., Rehnová, V., Kořán, M., Černochová, D.(2013): Dopravní psychologie pro praxi. Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.
Hoskovec, J., Šmolíková, J., Štikar, J. (2006): Psychologická prevence nehod (teorie a praxe). Praha: Karolinum.
Šucha, M. (2017): Terminologický a výkladový slovník dopravní psychologie: česko-slovensko-anglicko-německý. Olomouc, UPOL.
Sak, P., Kolesárová, K.(2010): Sociologie stáří a seniorů. Praha: Národní centrum ošetřovatelství.
Články z novin a časopisů, české i zahraniční.
Výzkumy české i zahraniční.