Cílem diplomové práce je popsat a zmapovat vztah mezi projevy deprese a kreativitou v kontextu mladých začínajících spisovatelů. Teoretická práce se zabývá depresivním onemocněním (projevy, léčbou a prevalencí), tvůrčí činností a souvislostí kreativity s duševním onemocněním v kontextu literatury. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup. Jako metoda sběru dat bylo využito polostrukturované interview, Beckova sebeposuzovací škála deprese (BDI-II) a rovněž byli od respondentů vyžádány krátké ukázky z jejich díla. Výzkumný soubor tvořilo sedm začínajících mladých spisovatelů. Data byla analyzována dle postupů tematické analýzy. Ze sedmi respondentů u tří dosahoval bodový výsledek k mírné depresi a u jednoho respondenta byla bodová hodnota za hranici střední deprese. Příčinu spojení depresivních projevů a tvůrčí kreativity viděli respondenti zejména v tom, že kreativní lidé mají větší tendenci přemýšlet. Diplomová práce rozšiřuje pohled na depresivní onemocnění v kontextu mladých začínajících spisovatelů a zdůrazňuje terapeutické možnosti psaného slova.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to describe and map the relations between symptoms of depression and creativity in young beginning writers. In the theoretical part of the thesis depression (manifestations, treatment and prevalence), creative writing and relation of creativity with mental illness in the context of literature is discussed. Seven young beginning writers took part in the current study. A qualitative approach was used to establish the relationship between the creativity and depressive symptoms in young writers. A semi-structured interview and Beck depression inventory (BDI-II) were given to participants. Furthermore, respondents also provided samples of their work, which were analysed in accordance to thematic analysis procedure. Three respondents scored for mild depression and one scored for moderate depression. According to the respondents, the cause of relations between symptoms of depression and creativity is the higher tendency to think. Present thesis extends the view of depressive illness in young beginning writers and also points out the therapeutic use of creative writing
creative writing, depression, young writers, document analysis
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je popsat a zmapovat vztah mezi projevy deprese a kreativitou v kontextu mladých začínajících spisovatelů. Teoretická práce se zabývá depresivním onemocněním (projevy, léčbou a prevalencí), tvůrčí činností a souvislostí kreativity s duševním onemocněním v kontextu literatury. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup. Jako metoda sběru dat bylo využito polostrukturované interview, Beckova sebeposuzovací škála deprese (BDI-II) a rovněž byli od respondentů vyžádány krátké ukázky z jejich díla. Výzkumný soubor tvořilo sedm začínajících mladých spisovatelů. Data byla analyzována dle postupů tematické analýzy. Ze sedmi respondentů u tří dosahoval bodový výsledek k mírné depresi a u jednoho respondenta byla bodová hodnota za hranici střední deprese. Příčinu spojení depresivních projevů a tvůrčí kreativity viděli respondenti zejména v tom, že kreativní lidé mají větší tendenci přemýšlet. Diplomová práce rozšiřuje pohled na depresivní onemocnění v kontextu mladých začínajících spisovatelů a zdůrazňuje terapeutické možnosti psaného slova.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to describe and map the relations between symptoms of depression and creativity in young beginning writers. In the theoretical part of the thesis depression (manifestations, treatment and prevalence), creative writing and relation of creativity with mental illness in the context of literature is discussed. Seven young beginning writers took part in the current study. A qualitative approach was used to establish the relationship between the creativity and depressive symptoms in young writers. A semi-structured interview and Beck depression inventory (BDI-II) were given to participants. Furthermore, respondents also provided samples of their work, which were analysed in accordance to thematic analysis procedure. Three respondents scored for mild depression and one scored for moderate depression. According to the respondents, the cause of relations between symptoms of depression and creativity is the higher tendency to think. Present thesis extends the view of depressive illness in young beginning writers and also points out the therapeutic use of creative writing
creative writing, depression, young writers, document analysis
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat projevy deprese u začínajících spisovatelů s důrazem na projevy depresivních myšlenek v nimi vytvořených textech. Teoretická část se bude zabývat vztahem mezi tvůrčí kreativitou a duševními poruchami a projevům depresivity v psaném projevu a v jazyce. Pozornost bude rovněž věnována depresivitě a rostoucí míře sebevražd u mladých dospělých. V praktické části budou kvalitativně analyzovány polostrukturované rozhovory se začínajícími spisovateli a údaje ze sebeposuzovacího dotazníku na depresi, který bude respondentům předložen. Rovněž v rámci praktické části budou analyzovány jimi vytvořené texty s důrazem na depresivní projevy. Výběrový soubor by měl obsahovat alespoň 5 respondentů z populace mladých, začínajících spisovatelů.
Diplomová práce bude průběžně konzultována s vedoucím práce a vypracována v souladu s Manuálem pro psaní diplomových prací na katedře psychologie v následujících krocích:
1) Rešerše české i zahraniční literatury se zaměřením na zahraniční výzkumy na téma spojitosti tvůrčí kreativity a depresivních projevů.
2) Příprava polostrukturovaného rozhovoru a metod k analýze textu.
3) Kontaktování potenciálních respondentů pomocí internetových stránek.
4) Realizace polostrukturovaných rozhovorů, administrace dotazníku a následná kvalitativní analýza všech dat.
5) Vyvození závěrů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat projevy deprese u začínajících spisovatelů s důrazem na projevy depresivních myšlenek v nimi vytvořených textech. Teoretická část se bude zabývat vztahem mezi tvůrčí kreativitou a duševními poruchami a projevům depresivity v psaném projevu a v jazyce. Pozornost bude rovněž věnována depresivitě a rostoucí míře sebevražd u mladých dospělých. V praktické části budou kvalitativně analyzovány polostrukturované rozhovory se začínajícími spisovateli a údaje ze sebeposuzovacího dotazníku na depresi, který bude respondentům předložen. Rovněž v rámci praktické části budou analyzovány jimi vytvořené texty s důrazem na depresivní projevy. Výběrový soubor by měl obsahovat alespoň 5 respondentů z populace mladých, začínajících spisovatelů.
Diplomová práce bude průběžně konzultována s vedoucím práce a vypracována v souladu s Manuálem pro psaní diplomových prací na katedře psychologie v následujících krocích:
1) Rešerše české i zahraniční literatury se zaměřením na zahraniční výzkumy na téma spojitosti tvůrčí kreativity a depresivních projevů.
2) Příprava polostrukturovaného rozhovoru a metod k analýze textu.
3) Kontaktování potenciálních respondentů pomocí internetových stránek.
4) Realizace polostrukturovaných rozhovorů, administrace dotazníku a následná kvalitativní analýza všech dat.
5) Vyvození závěrů.
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Jamison, K. R. (1989). Mood Disorders and Patterns of Creativity in British Writers and Artists. Psychiatry, 52(2), 125-134. doi:10.1080/00332747.1989.11024436
Kaufman, J. C. (2001). The Sylvia Plath Effect: Mental Illness in Eminent Creative Writers. The Journal of Creative Behavior, 35(1), 37-50. doi:10.1002/j.2162-6057.2001.tb01220.x
Verhaeghen, P., Joormann, J., & Aikman, S. N. (2014). Creativity, mood, and the examined life: Self-reflective rumination boosts creativity, brooding breeds dysphoria. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(2), 211-218. doi:10.1037/a0035594
Vander Stoep, A., McCauley, E., Flynn, C., & Stone, A. (2009). Thoughts of Death and Suicide in Early Adolescence. Suicide and Life-Threatening Behavior, 39(6), 599-613. doi:10.1521/suli.2009.39.6.599
Verhaeghen, P., Joorman, J., & Khan, R. (2005). Why We Sing the Blues: The Relation Between Self-Reflective Rumination, Mood, and Creativity. Emotion, 5(2), 226-232. doi:10.1037/1528-3542.5.2.226
Viwegh, J. (1996). Sebevražda a literatura. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
Wiltsey Stirman, S., & Pennebaker, J. W. (2001). Word Use in the Poetry of Suicidal and Nonsuicidal Poets. Psychosomatic Medicine, 63(4), 517-522. doi:10.1097/00006842-200107000-00001
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Jamison, K. R. (1989). Mood Disorders and Patterns of Creativity in British Writers and Artists. Psychiatry, 52(2), 125-134. doi:10.1080/00332747.1989.11024436
Kaufman, J. C. (2001). The Sylvia Plath Effect: Mental Illness in Eminent Creative Writers. The Journal of Creative Behavior, 35(1), 37-50. doi:10.1002/j.2162-6057.2001.tb01220.x
Verhaeghen, P., Joormann, J., & Aikman, S. N. (2014). Creativity, mood, and the examined life: Self-reflective rumination boosts creativity, brooding breeds dysphoria. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(2), 211-218. doi:10.1037/a0035594
Vander Stoep, A., McCauley, E., Flynn, C., & Stone, A. (2009). Thoughts of Death and Suicide in Early Adolescence. Suicide and Life-Threatening Behavior, 39(6), 599-613. doi:10.1521/suli.2009.39.6.599
Verhaeghen, P., Joorman, J., & Khan, R. (2005). Why We Sing the Blues: The Relation Between Self-Reflective Rumination, Mood, and Creativity. Emotion, 5(2), 226-232. doi:10.1037/1528-3542.5.2.226
Viwegh, J. (1996). Sebevražda a literatura. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
Wiltsey Stirman, S., & Pennebaker, J. W. (2001). Word Use in the Poetry of Suicidal and Nonsuicidal Poets. Psychosomatic Medicine, 63(4), 517-522. doi:10.1097/00006842-200107000-00001