Tato práce se zabývá vzdělávacím systémem totální komunikace v mateřských školách pro sluchově postižené. Dělí se na teoretickou a praktickou část. V teoretické části najdeme stručnou charakteristiku sluchového postižení, specifika vývoje, komunikační prostředky a systém vzdělávání osob se sluchovým postižením. Praktická část rozebírá výzkumné šetření, jehož cílem je charakterizovat použití systému totální komunikace ve třech mateřských školách za pomocí metody pozorování a rozhovoru.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on ways of educating children with hearing impairment in kindergarten using the total communication technique. It is divided into two sections; theoretical and practical. The theoretical section consists of a brief definition of what hearing impairment is, information about child development, and ways of communication and education of pupils with hearing disability. The practical section contains a detailed analysis, which aims to examine the use of total communication technique in three different kindergartens, using the methods of observation and interview.
Klíčová slova
Sluchové postižení, totální komunikace, mateřská škola, vzdělávání, předškolní věk, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, total communication, kindergarten, education, preschool age, communication
Rozsah průvodní práce
51 s. (87 416) + 18 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá vzdělávacím systémem totální komunikace v mateřských školách pro sluchově postižené. Dělí se na teoretickou a praktickou část. V teoretické části najdeme stručnou charakteristiku sluchového postižení, specifika vývoje, komunikační prostředky a systém vzdělávání osob se sluchovým postižením. Praktická část rozebírá výzkumné šetření, jehož cílem je charakterizovat použití systému totální komunikace ve třech mateřských školách za pomocí metody pozorování a rozhovoru.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on ways of educating children with hearing impairment in kindergarten using the total communication technique. It is divided into two sections; theoretical and practical. The theoretical section consists of a brief definition of what hearing impairment is, information about child development, and ways of communication and education of pupils with hearing disability. The practical section contains a detailed analysis, which aims to examine the use of total communication technique in three different kindergartens, using the methods of observation and interview.
Klíčová slova
Sluchové postižení, totální komunikace, mateřská škola, vzdělávání, předškolní věk, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, total communication, kindergarten, education, preschool age, communication
Zásady pro vypracování
Konzultace s veoucím práce
Studium odborné literatury
Tvorba teoretické části
Výzkumné šetření
Analýzy dat
Závěr
Zásady pro vypracování
Konzultace s veoucím práce
Studium odborné literatury
Tvorba teoretické části
Výzkumné šetření
Analýzy dat
Závěr
Seznam doporučené literatury
Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte - Zdeněk Matějček
Učíme se českou znakovou řeč, Znakování pro každý den - Marie Růžičková
Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ - Iva Jungwirthová
Přehled speciální pedagogiky - Milan Valenta a kol.
Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu - Miloň Potměšil
Péče o dítě s postižením sluchu - Martina Muknšnáblová
Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu - Jaroslav Hrubý
Didaktika předškolního vzdělávání - Eva Šmelová, Michaela Prášilová a kol.
Tvé dítě neslyší? - Roger D. Freeman, Clifton F. Carbin, Robert J. Boese
Speciální školy pro sluchově postižené v České republice - Alena Keblová
Seznam doporučené literatury
Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte - Zdeněk Matějček
Učíme se českou znakovou řeč, Znakování pro každý den - Marie Růžičková
Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ - Iva Jungwirthová
Přehled speciální pedagogiky - Milan Valenta a kol.
Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu - Miloň Potměšil
Péče o dítě s postižením sluchu - Martina Muknšnáblová
Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu - Jaroslav Hrubý
Didaktika předškolního vzdělávání - Eva Šmelová, Michaela Prášilová a kol.
Tvé dítě neslyší? - Roger D. Freeman, Clifton F. Carbin, Robert J. Boese
Speciální školy pro sluchově postižené v České republice - Alena Keblová