Bakalářská práce se věnuje procesu sbližování dítěte s nevlastním rodičem, konkrétně nevlastním otcem. Teoretická část obsahuje tři klíčová témata, jakou jsou rodina, předškolní věk a nevlastní otec, které v potřebném rozsahu rozvíjí. Následná výzkumná část práce představuje výzkum prováděný na 12 respondentech, který se prováděl za pomoci polostrukturovaného interview. Interview bylo zaměřeno na prvky a strategie, které sbližování představuje, dále mapovalo i ovlivňující faktory a subjektivní prožitky nevlastních otců. Cílem výzkumu bylo zmapovat právě zmíněné strategie užívané v procesu sbližování a dále se zaměřit na jejich úspěšnost nebo neúspěšnost. Vysledovat základní faktory, které ovlivňují proces sbližování a také se zaměřit na prožitky nevlastních otců, které proces sbližování přináší. K analýze dat byl použit kvalitativní přístup, konkrétně interpretační fenomenologická analýza. Výsledky umožňují vidět, jaké způsoby jsou voleny v procesu sbližování s předškolním dítětem, jaké faktory tuto situaci ovlivňují a jaké prožitky mají nevlastní rodiče během celého tohoto procesu.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the process of bonding between children and their stepparents, specifically stepfathers. The theoretical part consists of three crucial topics: family, preschool age, and stepfather. Those points are accordingly further elaborated on. The following research part introduces research conducted on 12 respondents, employing the method of a semi-structured interview. The very interview was focused on elements and strategies which are part of bonding. It also examined significant factors as well as stepfathers' personal experiences. The aim of this research was to describe the strategies applied during the process of bonding between the child and the stepfather, focus on success and fail rates of those strategies, discover basic factors affecting the formation of a child-stepfather relationship, and concentrate on stepfathers' subjective experiences during the process. As far as the data analysis is concerned, the qualitative approach, precisely Interpretative phenomenological analysis, was applied. The results of this research show how bonding between a preschool child and a non-biological father is established. They determine the factors affecting the circumstances and enable us to observe parents' feelings throughout the whole process.
Step children, step parents, bonding, family background, single-parent family, parenthood, preschool age
Rozsah průvodní práce
74 s. (126 150 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje procesu sbližování dítěte s nevlastním rodičem, konkrétně nevlastním otcem. Teoretická část obsahuje tři klíčová témata, jakou jsou rodina, předškolní věk a nevlastní otec, které v potřebném rozsahu rozvíjí. Následná výzkumná část práce představuje výzkum prováděný na 12 respondentech, který se prováděl za pomoci polostrukturovaného interview. Interview bylo zaměřeno na prvky a strategie, které sbližování představuje, dále mapovalo i ovlivňující faktory a subjektivní prožitky nevlastních otců. Cílem výzkumu bylo zmapovat právě zmíněné strategie užívané v procesu sbližování a dále se zaměřit na jejich úspěšnost nebo neúspěšnost. Vysledovat základní faktory, které ovlivňují proces sbližování a také se zaměřit na prožitky nevlastních otců, které proces sbližování přináší. K analýze dat byl použit kvalitativní přístup, konkrétně interpretační fenomenologická analýza. Výsledky umožňují vidět, jaké způsoby jsou voleny v procesu sbližování s předškolním dítětem, jaké faktory tuto situaci ovlivňují a jaké prožitky mají nevlastní rodiče během celého tohoto procesu.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the process of bonding between children and their stepparents, specifically stepfathers. The theoretical part consists of three crucial topics: family, preschool age, and stepfather. Those points are accordingly further elaborated on. The following research part introduces research conducted on 12 respondents, employing the method of a semi-structured interview. The very interview was focused on elements and strategies which are part of bonding. It also examined significant factors as well as stepfathers' personal experiences. The aim of this research was to describe the strategies applied during the process of bonding between the child and the stepfather, focus on success and fail rates of those strategies, discover basic factors affecting the formation of a child-stepfather relationship, and concentrate on stepfathers' subjective experiences during the process. As far as the data analysis is concerned, the qualitative approach, precisely Interpretative phenomenological analysis, was applied. The results of this research show how bonding between a preschool child and a non-biological father is established. They determine the factors affecting the circumstances and enable us to observe parents' feelings throughout the whole process.
Step children, step parents, bonding, family background, single-parent family, parenthood, preschool age
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je popsat proces sbližování předškolního dítěte s nevlastním rodičem z pohledu nevlastního rodiče. Teoretická část se bude zabývat nevlastním rodičovstvím, patchworkovou rodinou neboli doplněnou rodinou. Dále budou popsány psychologické aspekty komunikace a způsobu sbližování se s dítětem. Výzkumná část bude založena na kvalitativním přístupu k výzkumu. Ke sběru dat bude použito polostrukturované interview. Výběrový soubor by mělo tvořit kolem 10 nevlastních rodičů, konkrétně mužů, jejichž partnerky mají z bývalého manželství svěřené dítě do péče. Získaná data budou vyhodnocena pomocí kvalitativní obsahové analýzy. Zjištění by v konečné fázi mělo být užitečné pro psychologickou poradenskou praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je popsat proces sbližování předškolního dítěte s nevlastním rodičem z pohledu nevlastního rodiče. Teoretická část se bude zabývat nevlastním rodičovstvím, patchworkovou rodinou neboli doplněnou rodinou. Dále budou popsány psychologické aspekty komunikace a způsobu sbližování se s dítětem. Výzkumná část bude založena na kvalitativním přístupu k výzkumu. Ke sběru dat bude použito polostrukturované interview. Výběrový soubor by mělo tvořit kolem 10 nevlastních rodičů, konkrétně mužů, jejichž partnerky mají z bývalého manželství svěřené dítě do péče. Získaná data budou vyhodnocena pomocí kvalitativní obsahové analýzy. Zjištění by v konečné fázi mělo být užitečné pro psychologickou poradenskou praxi.
Seznam doporučené literatury
Dudová, R., Hastrmanová, Š. (2007). Otcové, matky a porozvodová péče o děti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Dytrych, Z., & Matějček, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada Publishing. Novák, T. (2012). Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada Publishing. Novák, T., & Průchová, B. (2007). Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada Publishing. Poupětová, Š. (2009). Netrapte se po rozvodu. Praha. Grada Publishing. Sauzéde, J. -P., & Sauzéde-Lagarde, A. (2007). Spokojené soužití v nové rodině. Praha: Portál. Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Dudová, R., Hastrmanová, Š. (2007). Otcové, matky a porozvodová péče o děti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Dytrych, Z., & Matějček, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada Publishing. Novák, T. (2012). Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada Publishing. Novák, T., & Průchová, B. (2007). Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada Publishing. Poupětová, Š. (2009). Netrapte se po rozvodu. Praha. Grada Publishing. Sauzéde, J. -P., & Sauzéde-Lagarde, A. (2007). Spokojené soužití v nové rodině. Praha: Portál. Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál.