Diplomová práce se zabývá efektem emočně nabité hudby na elektrodermální aktivitu, srdeční činnost a dále vlivem paměti na emoční prožívání při vystavení podmíněnému podnětu spojenému s intenzivní emocí. Práce je rozdělena do dvou základních částí: teoretické a výzkumné. Teoretická část pojednává o emocích, paměti, psychofyziologii, hudbě a jejich neurologických korelátech. Ve výzkumné části práce popisujeme realizaci experimentální studie, ve které jsou participanti (N = 60) rozděleni do čtyř experimentálních skupin a dvou kontrolních skupin po deseti probandech. V psychofyziologickém měření byla všem probandům snímána elektrodermální aktivita (EDA) a elektrokardiografie (EKG) během poslechu dvou písní. Výzkum byl realizován ve dvou měřeních. Experimentální skupiny zhlédly navíc k jedné z písní v prvním měření emočně nabitý videoklip. Efekt emočně nabité hudby na elektrodermální aktivitu a srdeční činnost nebyl potvrzen. Vliv paměti na emoční prožívání při vystavení emočně podmíněnému podnětu také nebyl prokázán. Z našich výsledků vyplývá, že na elektrodermální aktivitu má vliv spíše sledování emočně nabitého videoklipu než poslech emočně nabité písně.
Anotace v angličtině
The purpose of this master's thesis is to investigate the effect of emotionally charged music on electrodermal activity, heart activity and the influence of memory on emotional experience when exposed to a conditioned stimulus associated with intense emotion. Presented work is divided into two parts: theoretical and research. In the theoretical part, emotions, memory, psychophysiology, music and its neurological correlated are discussed. In the empirical part, we describe the implementation of an experimental study in which participants (N = 60) are divided into four experimental groups and two control groups, each of ten probands. In psychophysiological measurements, electrodermal activity (EDA) and electrocardiography (ECG) were recorded for all probands while listening to two songs. The research was carried out in two measurements. In addition to one of the songs, the experimental groups watched an emotionally charged video clip in the first measurement. The effect of emotionally charged music on electrodermal activity and cardiac activity has not been confirmed. The effect of memory on emotional experience when exposed to an emotional stimulus has also not been demonstrated. Our results show that electrodermal activity is affected by watching an emotionally charged video clip rather than listening to an emotionally charged song.
Diplomová práce se zabývá efektem emočně nabité hudby na elektrodermální aktivitu, srdeční činnost a dále vlivem paměti na emoční prožívání při vystavení podmíněnému podnětu spojenému s intenzivní emocí. Práce je rozdělena do dvou základních částí: teoretické a výzkumné. Teoretická část pojednává o emocích, paměti, psychofyziologii, hudbě a jejich neurologických korelátech. Ve výzkumné části práce popisujeme realizaci experimentální studie, ve které jsou participanti (N = 60) rozděleni do čtyř experimentálních skupin a dvou kontrolních skupin po deseti probandech. V psychofyziologickém měření byla všem probandům snímána elektrodermální aktivita (EDA) a elektrokardiografie (EKG) během poslechu dvou písní. Výzkum byl realizován ve dvou měřeních. Experimentální skupiny zhlédly navíc k jedné z písní v prvním měření emočně nabitý videoklip. Efekt emočně nabité hudby na elektrodermální aktivitu a srdeční činnost nebyl potvrzen. Vliv paměti na emoční prožívání při vystavení emočně podmíněnému podnětu také nebyl prokázán. Z našich výsledků vyplývá, že na elektrodermální aktivitu má vliv spíše sledování emočně nabitého videoklipu než poslech emočně nabité písně.
Anotace v angličtině
The purpose of this master's thesis is to investigate the effect of emotionally charged music on electrodermal activity, heart activity and the influence of memory on emotional experience when exposed to a conditioned stimulus associated with intense emotion. Presented work is divided into two parts: theoretical and research. In the theoretical part, emotions, memory, psychophysiology, music and its neurological correlated are discussed. In the empirical part, we describe the implementation of an experimental study in which participants (N = 60) are divided into four experimental groups and two control groups, each of ten probands. In psychophysiological measurements, electrodermal activity (EDA) and electrocardiography (ECG) were recorded for all probands while listening to two songs. The research was carried out in two measurements. In addition to one of the songs, the experimental groups watched an emotionally charged video clip in the first measurement. The effect of emotionally charged music on electrodermal activity and cardiac activity has not been confirmed. The effect of memory on emotional experience when exposed to an emotional stimulus has also not been demonstrated. Our results show that electrodermal activity is affected by watching an emotionally charged video clip rather than listening to an emotionally charged song.
1. Studium literatury v následujících oblastech:
- vliv hudby na emoční prožívání,
- fyziologické projevy emočního prožívání,
- vliv hudby a emocí na paměťové procesy.
2. Formulace výzkumných cílů, hypotéz (doporučen je kvantitativní design
výzkumu).
3. Průběžné zpracování teoretické části.
4. Příprava výzkumné části a podkladů pro výzkum, příprava laboratorního
experimentu, řešení etických aspektů.
5. Realizace výzkumu.
6. Statistické zpracování a vyhodnocení získaných dat.
7. Popis zjištěných výsledků.
8. Diskuze s ohledem na přínosy a limity výzkumu a zařazení zjištění do
kontextu dosavadních poznatků.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury v následujících oblastech:
- vliv hudby na emoční prožívání,
- fyziologické projevy emočního prožívání,
- vliv hudby a emocí na paměťové procesy.
2. Formulace výzkumných cílů, hypotéz (doporučen je kvantitativní design
výzkumu).
3. Průběžné zpracování teoretické části.
4. Příprava výzkumné části a podkladů pro výzkum, příprava laboratorního
experimentu, řešení etických aspektů.
5. Realizace výzkumu.
6. Statistické zpracování a vyhodnocení získaných dat.
7. Popis zjištěných výsledků.
8. Diskuze s ohledem na přínosy a limity výzkumu a zařazení zjištění do
kontextu dosavadních poznatků.
Seznam doporučené literatury
1. Ansdell, G. (2014). How Music Helps in Music Therapy and Everyday Life. Farnham: Ashgate Publishing.
2. Eerola, T., Vuoskoski, J., & Kautiainen, H. (2016) Being Moved by Unfamiliar Sad Music Is Associated with High Empathy. Frontiers in Psychology, 1176(7), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01176
3. Jäncke, L. (2008). Music, memory and emotion. Journal of Biology, 7, doi: 10.1186/jbiol82
4. Jenkins, T. (2014). Why does music evoke memories? Získáno 20.11.2018 z: http://www.bbc.com/culture/story/20140417-why-does-music-evoke-memories
5. Lee, E. (2015). Music, Memory and Emotion: How They All Connect. Získáno 20.11.2018 z: http://dailynexus.com/2015-04-24/music-memory-and-emotion-how-they-all-connect/
6. Reich, M. (2018). Music and the Brain: Music and Memory. Získáno 20.11.2018 z: https://www.allclassical.org/music-and-the-brain-music-and-memory
7. Vuilleumier, P., & Trost, W. (2015). Music and emotions: from enchantment to entrainment. The Neurosciences and Music V, 1337, doi: 10.1111/nyas.12676
8. Wassiliwizky, E., Koelsch, S., Wagner, V., Jacobsen, T., & Menninghaus, W. (2017) The emotional power of poetry: neural circuitry, psychophysiology and compositional principles. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 12(8), 1229-1240. doi: 10.1093/scan/nsx069
Seznam doporučené literatury
1. Ansdell, G. (2014). How Music Helps in Music Therapy and Everyday Life. Farnham: Ashgate Publishing.
2. Eerola, T., Vuoskoski, J., & Kautiainen, H. (2016) Being Moved by Unfamiliar Sad Music Is Associated with High Empathy. Frontiers in Psychology, 1176(7), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01176
3. Jäncke, L. (2008). Music, memory and emotion. Journal of Biology, 7, doi: 10.1186/jbiol82
4. Jenkins, T. (2014). Why does music evoke memories? Získáno 20.11.2018 z: http://www.bbc.com/culture/story/20140417-why-does-music-evoke-memories
5. Lee, E. (2015). Music, Memory and Emotion: How They All Connect. Získáno 20.11.2018 z: http://dailynexus.com/2015-04-24/music-memory-and-emotion-how-they-all-connect/
6. Reich, M. (2018). Music and the Brain: Music and Memory. Získáno 20.11.2018 z: https://www.allclassical.org/music-and-the-brain-music-and-memory
7. Vuilleumier, P., & Trost, W. (2015). Music and emotions: from enchantment to entrainment. The Neurosciences and Music V, 1337, doi: 10.1111/nyas.12676
8. Wassiliwizky, E., Koelsch, S., Wagner, V., Jacobsen, T., & Menninghaus, W. (2017) The emotional power of poetry: neural circuitry, psychophysiology and compositional principles. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 12(8), 1229-1240. doi: 10.1093/scan/nsx069