Informace o kvalifikační práci Využití aplikované kognitivně-behaviorální analýzy v komplexních rozvojových programech zaměřených na sociálně-emocionální učení a na eliminaci problémového chování u dospívajících s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Využití aplikované kognitivně-behaviorální analýzy v komplexních rozvojových programech zaměřených na sociálně-emocionální učení a na eliminaci problémového chování u dospívajících s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem
Hlavní téma v angličtině
Exploitation of Applied Cognitive Behavioral Analysis in Complex Development Program Focused on Social-emotional Learning and on Problem Behavior Reduction in Adolescents Diagnosed with Asperger Syndrome
Název dle studenta
Využití aplikované kognitivně-behaviorální analýzy v komplexních rozvojových programech zaměřených na sociálně-emocionální učení a na eliminaci problémového chování u dospívajících s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem
Název dle studenta v angličtině
Exploitation of Applied Cognitive Behavioral Analysis in Complex Development Program focused on Social-Emotional Learning & Problem Behavior Reduction in Adolescents Diagnosed with Asperger Syndrome
Bakalářská práce se zabývá problematikou práce s dospívajícími, u kterých byl diagnostikován Aspergerův syndrom. Na základě implementace vlastního rozvojového projektu potvrzuje efektivitu využití kognitivně behaviorálních technik při sociálním učení, nácviku komunikačních dovedností a také při řešení problémového chování. Představuje i další možnosti, jak jejich účinky zintenzivnit - zejména prostřednictvím aplikace principů postupné expozice, sociálně-emocionálního učení a některých technik neuro-lingvistického programování.
Teoretickými východisky práce jsou aplikovaná behaviorální analýza, resp. nástroje kognitivně behaviorální terapie, Kirkpatrickův čtyřstupňový model, měření účinnosti výchovných a vzdělávacích procesů se záběrem především na třetí stupeň, tj. změnu chování cílové skupiny, a principu postupné expozice, která umožňuje dosahovat velkých změn prostřednictvím pravidelně realizovaných malých pokroků.
Účinnost vlastního projektu je prokazována 360o zpětnou vazbou, postavenou na kompetenčním modelu gymnázia, které integruje studenty s poruchami autistického spektra. Výzkumný soubor tvořilo 15 studentů s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem. Výstupy rozdílů hodnocení kompetencí výzkumné skupiny prostřednictvím 360o zpětné vazby se už v první rozvojové vlně signifikantně liší od rozdílů hodnocení kontrolní skupiny, jejichž členové podstoupili tradičně pojatou kognitivně-behaviorální terapii a strukturované učení.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis work puts mind to questions how to effectively work with adolescents they were diagnosed with Aspereger's Syndrome. Based on author-led concrete development project, it proves the high efficiency of cognitive behavior techniques for the social learning and the training and improvement of communication skills or additionally for problem behavior solving. Together with those frequently used tools it shows other opportunities how to raise efficiency - especially of Continuous Exposition application and of some Neuro-Linguistic-Programming techniques.
Theoretical starting points are Applied Behavior Analysis or more precisely Cognitive Behavior Therapy tools, Kirkpatrick four-level model of training processes effectiveness measurement, especially focused on the third level that means target group behavior changes on the daily basis, and gradual exposure as a maker of extensive changes through continuous improvement.
The efficiency of the author developed and led project is certified by 360degree feedback based on the competence model of one concrete secondary grammar school in Czech Republic which is opening to integrate students with diagnosed autistic spectrum disorders. The research group consisted of 15 students with diagnosed Asperger syndrome. The results of the 360degree feedback assessment evaluation differences of the research group in the first development wave differed significantly from the control group evaluation differences whose members underwent traditional cognitive-behavioral therapy and the structured learning.
360degree feedback, Applied Cognitive-Behavior Analysis, Aspereger's Syndrome, Cognitive Behavior Therapy, Competence Model, Gradual exposure, Kirkpatrick four-level model of learning processes effectiveness measurement, Neuro-Linguistic-Programming, Social & Emotional Learning
Rozsah průvodní práce
151 s. (348757 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou práce s dospívajícími, u kterých byl diagnostikován Aspergerův syndrom. Na základě implementace vlastního rozvojového projektu potvrzuje efektivitu využití kognitivně behaviorálních technik při sociálním učení, nácviku komunikačních dovedností a také při řešení problémového chování. Představuje i další možnosti, jak jejich účinky zintenzivnit - zejména prostřednictvím aplikace principů postupné expozice, sociálně-emocionálního učení a některých technik neuro-lingvistického programování.
Teoretickými východisky práce jsou aplikovaná behaviorální analýza, resp. nástroje kognitivně behaviorální terapie, Kirkpatrickův čtyřstupňový model, měření účinnosti výchovných a vzdělávacích procesů se záběrem především na třetí stupeň, tj. změnu chování cílové skupiny, a principu postupné expozice, která umožňuje dosahovat velkých změn prostřednictvím pravidelně realizovaných malých pokroků.
Účinnost vlastního projektu je prokazována 360o zpětnou vazbou, postavenou na kompetenčním modelu gymnázia, které integruje studenty s poruchami autistického spektra. Výzkumný soubor tvořilo 15 studentů s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem. Výstupy rozdílů hodnocení kompetencí výzkumné skupiny prostřednictvím 360o zpětné vazby se už v první rozvojové vlně signifikantně liší od rozdílů hodnocení kontrolní skupiny, jejichž členové podstoupili tradičně pojatou kognitivně-behaviorální terapii a strukturované učení.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis work puts mind to questions how to effectively work with adolescents they were diagnosed with Aspereger's Syndrome. Based on author-led concrete development project, it proves the high efficiency of cognitive behavior techniques for the social learning and the training and improvement of communication skills or additionally for problem behavior solving. Together with those frequently used tools it shows other opportunities how to raise efficiency - especially of Continuous Exposition application and of some Neuro-Linguistic-Programming techniques.
Theoretical starting points are Applied Behavior Analysis or more precisely Cognitive Behavior Therapy tools, Kirkpatrick four-level model of training processes effectiveness measurement, especially focused on the third level that means target group behavior changes on the daily basis, and gradual exposure as a maker of extensive changes through continuous improvement.
The efficiency of the author developed and led project is certified by 360degree feedback based on the competence model of one concrete secondary grammar school in Czech Republic which is opening to integrate students with diagnosed autistic spectrum disorders. The research group consisted of 15 students with diagnosed Asperger syndrome. The results of the 360degree feedback assessment evaluation differences of the research group in the first development wave differed significantly from the control group evaluation differences whose members underwent traditional cognitive-behavioral therapy and the structured learning.
360degree feedback, Applied Cognitive-Behavior Analysis, Aspereger's Syndrome, Cognitive Behavior Therapy, Competence Model, Gradual exposure, Kirkpatrick four-level model of learning processes effectiveness measurement, Neuro-Linguistic-Programming, Social & Emotional Learning
Zásady pro vypracování
1. Teoretická východiska
(1) Geneze pohledů na Aspergerův syndrom - základní charakteristiky, etiologie, patologický proces, klinická manifestace, diagnostika, léčba a terapie poruch autistického spektra, dopad diagnózy na (sociální) učení
(2) Sociálně emocionální učení, prožitková pedagogika
(3) Principy strukturovaného učení - vliv na ulehčení orientace v prostoru, čase a událostech u jedinců s poruchami autistického spektra
(4) "Čistá" aplikovaná behaviorální analýza jako účinný terapeutický nástroj na řešení problémového chování
(5) Principy postupné expozice v komplexních rozvojových programech - jako možného producenta změn prostřednictvím pravidelných malých pokroků
(6) Kirkpatrickův čtyřstupňový model měření efektivity rozvojových aktivit
2. Design výzkumného projektu
a) Cíle výzkumu
Prostřednictvím 360stupňpvé zpětné vazby prokázat efektivitu použití aplikované kognitivně-behaviorální analýzy při nácviku komunikačních a sociálních situací u dospívajících s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem.
Ukázat další možnosti, jak lze účinnost terapie problémového chování zvyšovat kombinací aplikované kognitivně-bahaviorální analýzy a sociálně-emočního učení. Nabídnout dalším učitelům tuto unikátní kombinaci jako širší intervenční řešení problémových situací i u intaktních žáků.
b) Vědecký soubor (a metody výběru respondentů)
15 probandů - vlastní longitudiální studie od roku 2010 (záměrný /účelový výběr)
c) Metody sběru a předpokládané metody zpracování dat
sběr explorativně ve 4 vlnách - pomocí Google dotazníků
zpracování v prostředí MS Excel - kontingenční výstupy (tabulky, grafy) - v designu 360stupňové zpětné vazby
d) Potenciální přínosy bakalářské práce
Na základě implementace vlastního rozvojového projektu se pokusím pomocí 360stupňové zpětné vazby navázané na kompeteční model středních škol potvrdit / zamítnout efektivitu využití kognitivně behaviorálních technik při sociálním učení, nácviku komunikačních dovedností a také při řešení problémového chování. Vedlejším produktem této práce může být inspirace pro jiné autory rozvojových programů k měření efektivity behavioriální cestou (v návaznosti na kompetenční modely cílových skupin). Práce může také posloužit jako pilotní studie pro ověření na větších vzorcích cílové skupiny, popř. ověření na intaktní populaci (skupinový resp. stratifikační výběr).
Zásady pro vypracování
1. Teoretická východiska
(1) Geneze pohledů na Aspergerův syndrom - základní charakteristiky, etiologie, patologický proces, klinická manifestace, diagnostika, léčba a terapie poruch autistického spektra, dopad diagnózy na (sociální) učení
(2) Sociálně emocionální učení, prožitková pedagogika
(3) Principy strukturovaného učení - vliv na ulehčení orientace v prostoru, čase a událostech u jedinců s poruchami autistického spektra
(4) "Čistá" aplikovaná behaviorální analýza jako účinný terapeutický nástroj na řešení problémového chování
(5) Principy postupné expozice v komplexních rozvojových programech - jako možného producenta změn prostřednictvím pravidelných malých pokroků
(6) Kirkpatrickův čtyřstupňový model měření efektivity rozvojových aktivit
2. Design výzkumného projektu
a) Cíle výzkumu
Prostřednictvím 360stupňpvé zpětné vazby prokázat efektivitu použití aplikované kognitivně-behaviorální analýzy při nácviku komunikačních a sociálních situací u dospívajících s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem.
Ukázat další možnosti, jak lze účinnost terapie problémového chování zvyšovat kombinací aplikované kognitivně-bahaviorální analýzy a sociálně-emočního učení. Nabídnout dalším učitelům tuto unikátní kombinaci jako širší intervenční řešení problémových situací i u intaktních žáků.
b) Vědecký soubor (a metody výběru respondentů)
15 probandů - vlastní longitudiální studie od roku 2010 (záměrný /účelový výběr)
c) Metody sběru a předpokládané metody zpracování dat
sběr explorativně ve 4 vlnách - pomocí Google dotazníků
zpracování v prostředí MS Excel - kontingenční výstupy (tabulky, grafy) - v designu 360stupňové zpětné vazby
d) Potenciální přínosy bakalářské práce
Na základě implementace vlastního rozvojového projektu se pokusím pomocí 360stupňové zpětné vazby navázané na kompeteční model středních škol potvrdit / zamítnout efektivitu využití kognitivně behaviorálních technik při sociálním učení, nácviku komunikačních dovedností a také při řešení problémového chování. Vedlejším produktem této práce může být inspirace pro jiné autory rozvojových programů k měření efektivity behavioriální cestou (v návaznosti na kompetenční modely cílových skupin). Práce může také posloužit jako pilotní studie pro ověření na větších vzorcích cílové skupiny, popř. ověření na intaktní populaci (skupinový resp. stratifikační výběr).
Seznam doporučené literatury
Attwood, T. (2008). Aspergerův syndrom. Praha: Portál.
Čadilová, V. & Jůn, H. & Thorová, K. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
Čadilová, V. & Žampachová, Z. (2008). Strukturované učení. Praha: Portál.
Dubin, N. (2007). Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál.
Howlin, P. (2005). Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál.
Hrdlička M. & Komárek, V. (2004). Dětský autismus. Praha: Portál.
Hrdlička, M. (2006). Novinky v oblasti výzkumu dětského autismu. Česká a slovenská psychiatrie. Vol. 102 (1), pp. 24-30.
Hrdlička, M., Komárek, V., Propper, L., Kulísek, R., Zumrová, A., Faladová, L., & ... Urbánek, T. (2004). Not EEG abnormalities but epilepsy is associated with autistic regression and mental functioning in childhood autism. European Child & Adolescent Psychiatry, 13(4), 209-213.
Kubeš, M. & Šebestová, L. (2008). 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada Publishing.
Možný, P. & Praško, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie. Praha: Triton.
Preissman, Ch. (2010). Život s Aspergerovým syndromem: průvodce psychoterapií. Praha: Portál.
Straussová, R. & Knotková, M. (2011). Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: Jak začít a proč. Praha, Portál.
Tamtam, D. Lifelong excentricity and social isolation: Asperger's Syndrome or Schizoid Petsonality Disorder? British Journal of Psychiatry 153, 783-791.
Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
Vocilka, M. (1996). Autismus. Praha: Tech-Market.
Vosmik, M. & Bělohlávková, L. (2010). Žáci s poruchou autistického spektra na základní škole. Praha: Portál.
White, S., O'Reilly, H., & Frith, U. (2009). Big heads, small details and autism. Neuropsychologia, 47(5), 1274-1281.
Seznam doporučené literatury
Attwood, T. (2008). Aspergerův syndrom. Praha: Portál.
Čadilová, V. & Jůn, H. & Thorová, K. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
Čadilová, V. & Žampachová, Z. (2008). Strukturované učení. Praha: Portál.
Dubin, N. (2007). Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál.
Howlin, P. (2005). Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál.
Hrdlička M. & Komárek, V. (2004). Dětský autismus. Praha: Portál.
Hrdlička, M. (2006). Novinky v oblasti výzkumu dětského autismu. Česká a slovenská psychiatrie. Vol. 102 (1), pp. 24-30.
Hrdlička, M., Komárek, V., Propper, L., Kulísek, R., Zumrová, A., Faladová, L., & ... Urbánek, T. (2004). Not EEG abnormalities but epilepsy is associated with autistic regression and mental functioning in childhood autism. European Child & Adolescent Psychiatry, 13(4), 209-213.
Kubeš, M. & Šebestová, L. (2008). 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada Publishing.
Možný, P. & Praško, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie. Praha: Triton.
Preissman, Ch. (2010). Život s Aspergerovým syndromem: průvodce psychoterapií. Praha: Portál.
Straussová, R. & Knotková, M. (2011). Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: Jak začít a proč. Praha, Portál.
Tamtam, D. Lifelong excentricity and social isolation: Asperger's Syndrome or Schizoid Petsonality Disorder? British Journal of Psychiatry 153, 783-791.
Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
Vocilka, M. (1996). Autismus. Praha: Tech-Market.
Vosmik, M. & Bělohlávková, L. (2010). Žáci s poruchou autistického spektra na základní škole. Praha: Portál.
White, S., O'Reilly, H., & Frith, U. (2009). Big heads, small details and autism. Neuropsychologia, 47(5), 1274-1281.