Magisterská diplomová práce zasahuje do oboru sportovní psychologie, a to do problematiky osobnostní struktury a výkonové motivace u mladých sportovců, kteří se věnují alpskému lyžování nebo běhu na lyžích. Jejím hlavním cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v osobnostní struktuře a výkonové motivaci mezi alpskými lyžaři a běžci na lyžích. Proto se zajímala o definování osobnostní struktury, místa kontroly a výkonové motivace u vybraných sportovců. Kvantitativní studie byla realizována u výzkumného souboru 84 sportovců žákovské a juniorské kategorie (z toho 44 alpských lyžařů, 40 běžců na lyžích, ve věkovém průměru 15,5 let) v rámci 6 vybraných sportovních oddílů. Výsledná data nově přinášejí informace o stavbě osobnostní struktury, o lokaci místa kontroly, celkové úrovni výkonové motivace i o jejích silných a slabých složkách u obou typů lyžařů. Dále práce poukazuje na významné statistické diference mezi alpskými lyžaři a běžci na lyžích. Samotné výsledky diplomové práce mohou sloužit pro zkvalitnění a individualizaci tréninkového procesu lyžařů.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the field of sports psychology, namely with the issues of personality structure and performance motivation of young athletes in alpine skiing or cross-country skiing. Its main goal was to determine whether there are some differences in the personality structure and performance motivation between alpine skiers and cross-country skiers. Therefore, the definition of personality structure, place of control and performance motivation of the selected athletes was examined. The quantitative study was conducted on a group of 84 athletes in the pupil and junior categories within 6 selected sports clubs (specifically 44 alpine skiers and 40 cross-country skiers, with the average age of 15.5 years). The resulting data now provide new information on the personality structure, the location of the place of control, the overall level of performance motivation and its strengths and weaknesses for both types of skiers. Furthermore, the thesis shows significant statistical differences between alpine skiers and cross-country skiers. The actual results of the thesis can help to improve and individualize the training process of young skiers.
Magisterská diplomová práce zasahuje do oboru sportovní psychologie, a to do problematiky osobnostní struktury a výkonové motivace u mladých sportovců, kteří se věnují alpskému lyžování nebo běhu na lyžích. Jejím hlavním cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v osobnostní struktuře a výkonové motivaci mezi alpskými lyžaři a běžci na lyžích. Proto se zajímala o definování osobnostní struktury, místa kontroly a výkonové motivace u vybraných sportovců. Kvantitativní studie byla realizována u výzkumného souboru 84 sportovců žákovské a juniorské kategorie (z toho 44 alpských lyžařů, 40 běžců na lyžích, ve věkovém průměru 15,5 let) v rámci 6 vybraných sportovních oddílů. Výsledná data nově přinášejí informace o stavbě osobnostní struktury, o lokaci místa kontroly, celkové úrovni výkonové motivace i o jejích silných a slabých složkách u obou typů lyžařů. Dále práce poukazuje na významné statistické diference mezi alpskými lyžaři a běžci na lyžích. Samotné výsledky diplomové práce mohou sloužit pro zkvalitnění a individualizaci tréninkového procesu lyžařů.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the field of sports psychology, namely with the issues of personality structure and performance motivation of young athletes in alpine skiing or cross-country skiing. Its main goal was to determine whether there are some differences in the personality structure and performance motivation between alpine skiers and cross-country skiers. Therefore, the definition of personality structure, place of control and performance motivation of the selected athletes was examined. The quantitative study was conducted on a group of 84 athletes in the pupil and junior categories within 6 selected sports clubs (specifically 44 alpine skiers and 40 cross-country skiers, with the average age of 15.5 years). The resulting data now provide new information on the personality structure, the location of the place of control, the overall level of performance motivation and its strengths and weaknesses for both types of skiers. Furthermore, the thesis shows significant statistical differences between alpine skiers and cross-country skiers. The actual results of the thesis can help to improve and individualize the training process of young skiers.
Cílem diplomové práce je zjistit, zda existují rozdíly v osobnostní struktuře a výkonové motivaci mezi alpskými lyžaři a běžci na lyžích.
1. Hlavní témata bakalářské práce:
- sportovní psychologie
- osobnostní struktura
- výkonová motivace
- alpský lyžaři a běžci na lyžích.
2. Design výzkumu:
- výzkumný soubor: závodní lyžaři z oddílů alpského a běžeckého lyžování
- metody sběru a zpracování dat: testová baterie složená z: NEO pětifaktorový osobnostní inventář a LMI - motivace k výkonu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, zda existují rozdíly v osobnostní struktuře a výkonové motivaci mezi alpskými lyžaři a běžci na lyžích.
1. Hlavní témata bakalářské práce:
- sportovní psychologie
- osobnostní struktura
- výkonová motivace
- alpský lyžaři a běžci na lyžích.
2. Design výzkumu:
- výzkumný soubor: závodní lyžaři z oddílů alpského a běžeckého lyžování
- metody sběru a zpracování dat: testová baterie složená z: NEO pětifaktorový osobnostní inventář a LMI - motivace k výkonu.
Seznam doporučené literatury
Blahutková, M., & Sližik, M. (2014). Vybrané kapitoly z psychologie sportu. Brno: Masarykova univerzita.
Clough, P. J., Earle, K., & Sewell, D. (2002). Mental Toughness: the concept and its measurement. In I. Cockerill (Ed.), Solutions in sport psychology (32-43). London: Thomson Publishing.
DeCenzo, D.A., & Robbins, S.P. (2001). Human Resource Management (7. vyd.). New York: Wiley.
Fay, D., & Frese, M. (2000). The Concept of Personal Initiative: An Overview of Validity Studies. Human Performance, 1, 97-124.
Hošek, V., Slepička, P., & Hátlová, B. (2006). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.
Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní dotazník. Praha: Testcentrum.
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2007). A Framework of Mental Toughness in the World´s Best Performers. The Sport Psychologist, 21, 243-264.
Králíková, J. (2017). Analýza ukazatelů výkonové motivace u studentů sportovního gymnázia. Studia sportiva, 11(1), 144-150.
Nakonečný, M. (1997). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
Pavlas, I. (2011). Výkonová motivace a interpersonální potřeby. Ostrava: Ostravská univerzita.
Schuler, H., & Prochaska, M. (2003). Dotazník motivace k výkonu - LMI. Praha: Testcentrum.
Seznam doporučené literatury
Blahutková, M., & Sližik, M. (2014). Vybrané kapitoly z psychologie sportu. Brno: Masarykova univerzita.
Clough, P. J., Earle, K., & Sewell, D. (2002). Mental Toughness: the concept and its measurement. In I. Cockerill (Ed.), Solutions in sport psychology (32-43). London: Thomson Publishing.
DeCenzo, D.A., & Robbins, S.P. (2001). Human Resource Management (7. vyd.). New York: Wiley.
Fay, D., & Frese, M. (2000). The Concept of Personal Initiative: An Overview of Validity Studies. Human Performance, 1, 97-124.
Hošek, V., Slepička, P., & Hátlová, B. (2006). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.
Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní dotazník. Praha: Testcentrum.
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2007). A Framework of Mental Toughness in the World´s Best Performers. The Sport Psychologist, 21, 243-264.
Králíková, J. (2017). Analýza ukazatelů výkonové motivace u studentů sportovního gymnázia. Studia sportiva, 11(1), 144-150.
Nakonečný, M. (1997). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
Pavlas, I. (2011). Výkonová motivace a interpersonální potřeby. Ostrava: Ostravská univerzita.
Schuler, H., & Prochaska, M. (2003). Dotazník motivace k výkonu - LMI. Praha: Testcentrum.