Cílem diplomové práce bylo zjistit a popsat vztahy mezi výskytem rizikového chování u adolescentů, mírou prožité zátěže a strategiemi zvládání stresu. První kapitola je zaměřená na období adolescence. Značná část kapitoly je věnována bio-psycho-sociálním změnám. Druhá kapitola je zaměřená na rizikové chování, vymezení tohoto pojmu a teoretickým konstruktům jeho vzniku. Poslední teoretická kapitola se zabývá konceptem stresu, jeho možnými zdroji a strategiemi zvládání. Výzkumná studie je postavená na kvantitativním zpracování dat a v důsledku toho byly zvoleny psychodiagnostické dotazníky. Ve výzkumu byly využity metody, "Výskyt rizikového chování u adolescentů" (VRCHA), "Strategie zvládání stresu" (SVF 78)" a "Škála sociálního přizpůsobení" (SRRS). Cílem studie bylo získat minimálně 200 studentů středních škol, ve věku od 15 do 19 let, s rovnoměrným rozložením mezi školami. Administrace psychodiagnostických metod proběhla v říjnu 2019. Výsledky výzkumné studie jsou uvedeny v kapitole "Výsledky výzkumu a jejich interpretace", která obsahuje informace o prevalenci rizikového chování a jeho typech (nejčastěji se u respondentů objevovalo rizikové užívání návykových látek), a také o strategiích zvládání stresu a míře prožité zátěže. Část výzkumné studie se zaměřuje na vztahy mezi jmenovanými faktory.
Anotace v angličtině
Master thesis´s aim is to find out and describe the relationships between the occurrence of risk behavior in adolescence, the level of expirienced stress and stress-coping strategies. The first chapter is focused on adolescence. Much of the chapter is devoted to bio-psycho-social changes. The second chapter is focused on risk behavior, definition of this term and theoretical constructs of its origin. The last theoretical chapter follows up the concept of stress, its possible sources and coping strategies. The research study is based on quantitative data processing and as a result were chosen psychodiagnostic questionnaires. The methods used for research were "The presence of a risk behaviour among adolescents (VRCHA)", "Stress-coping strategies (SVF 78)" and "Social readjustment rating scale for non-adults (SRRS)". The aim of study was to gain at least 200 questionnaires from high school students, aged up 15 to 19 years old with an even distribution between different schools. The administration of psychodiagnostic methods took place in October 2019. Results of the research study are presented in the chapter "Research Results and Their Interpretation", which contains information about the prevalence of risk behavior and its types (most commonly risky substance using), stress-coping strategies and the level of experienced stress. Part of the research in this study is focused on relationships between these factors.
Cílem diplomové práce bylo zjistit a popsat vztahy mezi výskytem rizikového chování u adolescentů, mírou prožité zátěže a strategiemi zvládání stresu. První kapitola je zaměřená na období adolescence. Značná část kapitoly je věnována bio-psycho-sociálním změnám. Druhá kapitola je zaměřená na rizikové chování, vymezení tohoto pojmu a teoretickým konstruktům jeho vzniku. Poslední teoretická kapitola se zabývá konceptem stresu, jeho možnými zdroji a strategiemi zvládání. Výzkumná studie je postavená na kvantitativním zpracování dat a v důsledku toho byly zvoleny psychodiagnostické dotazníky. Ve výzkumu byly využity metody, "Výskyt rizikového chování u adolescentů" (VRCHA), "Strategie zvládání stresu" (SVF 78)" a "Škála sociálního přizpůsobení" (SRRS). Cílem studie bylo získat minimálně 200 studentů středních škol, ve věku od 15 do 19 let, s rovnoměrným rozložením mezi školami. Administrace psychodiagnostických metod proběhla v říjnu 2019. Výsledky výzkumné studie jsou uvedeny v kapitole "Výsledky výzkumu a jejich interpretace", která obsahuje informace o prevalenci rizikového chování a jeho typech (nejčastěji se u respondentů objevovalo rizikové užívání návykových látek), a také o strategiích zvládání stresu a míře prožité zátěže. Část výzkumné studie se zaměřuje na vztahy mezi jmenovanými faktory.
Anotace v angličtině
Master thesis´s aim is to find out and describe the relationships between the occurrence of risk behavior in adolescence, the level of expirienced stress and stress-coping strategies. The first chapter is focused on adolescence. Much of the chapter is devoted to bio-psycho-social changes. The second chapter is focused on risk behavior, definition of this term and theoretical constructs of its origin. The last theoretical chapter follows up the concept of stress, its possible sources and coping strategies. The research study is based on quantitative data processing and as a result were chosen psychodiagnostic questionnaires. The methods used for research were "The presence of a risk behaviour among adolescents (VRCHA)", "Stress-coping strategies (SVF 78)" and "Social readjustment rating scale for non-adults (SRRS)". The aim of study was to gain at least 200 questionnaires from high school students, aged up 15 to 19 years old with an even distribution between different schools. The administration of psychodiagnostic methods took place in October 2019. Results of the research study are presented in the chapter "Research Results and Their Interpretation", which contains information about the prevalence of risk behavior and its types (most commonly risky substance using), stress-coping strategies and the level of experienced stress. Part of the research in this study is focused on relationships between these factors.
Cílem práce bude zjistit, zda existuje souvislost mezi rizikovým chováním studentů různých typů středních škol v Krnově a stresujícími životními událostmi, které prožili. Cílovou populací budou dospívající ve věku 15-19 let, kteří v Krnově navštěvují Krnovské gymnázium, Střední průmyslovou školu, SOŠ dopravy a cestovního ruchu, Střední automobilovou školu. Výběr bude záměrný přes instituci, cílem bude získat z každé střední školy min. 50 respondentů, s rovnoměrným rozložením napříč ročníky studia. Metodou získávání dat bude dotazník VRCHA (Dolejš & Skopal, 2015) a škála životních událostí Holmese a Raheho - varianta pro dospívající. Analýza dat proběhne prostřednictvím metod inferenční statistiky.
Harmonogram:
- Příprava zadání a koncipování tématu práce (listopad 2018)
- Rešerše a studium literatury (prosinec - únor 2019)
- Zpracování teoretické části práce (březen - červenec 2019)
- Výzkumný projekt a realizace výzkumu (srpen - listopad 2019)
- Vyhodnocení a interpretace výzkumných dat (prosinec - únor 2020)
- Formální a obsahová úprava práce (březen 2020)
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zda existuje souvislost mezi rizikovým chováním studentů různých typů středních škol v Krnově a stresujícími životními událostmi, které prožili. Cílovou populací budou dospívající ve věku 15-19 let, kteří v Krnově navštěvují Krnovské gymnázium, Střední průmyslovou školu, SOŠ dopravy a cestovního ruchu, Střední automobilovou školu. Výběr bude záměrný přes instituci, cílem bude získat z každé střední školy min. 50 respondentů, s rovnoměrným rozložením napříč ročníky studia. Metodou získávání dat bude dotazník VRCHA (Dolejš & Skopal, 2015) a škála životních událostí Holmese a Raheho - varianta pro dospívající. Analýza dat proběhne prostřednictvím metod inferenční statistiky.
Harmonogram:
- Příprava zadání a koncipování tématu práce (listopad 2018)
- Rešerše a studium literatury (prosinec - únor 2019)
- Zpracování teoretické části práce (březen - červenec 2019)
- Výzkumný projekt a realizace výzkumu (srpen - listopad 2019)
- Vyhodnocení a interpretace výzkumných dat (prosinec - únor 2020)
- Formální a obsahová úprava práce (březen 2020)
Seznam doporučené literatury
Čačka O. (2000). Psychologie duševního vývoje dítěte a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk.
Charvát, J. (1973). Život, adaptace a stress. Praha: Avicenum.
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
Mlčák, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Sobotková, V. a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, Psyché.
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Dolejš, M. (2010). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Grada.
Wilkinson, G. (2001) Stres. Praha: Grada Publishing, spol. s.r.o.
Seznam doporučené literatury
Čačka O. (2000). Psychologie duševního vývoje dítěte a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk.
Charvát, J. (1973). Život, adaptace a stress. Praha: Avicenum.
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
Mlčák, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Sobotková, V. a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, Psyché.
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Dolejš, M. (2010). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Grada.
Wilkinson, G. (2001) Stres. Praha: Grada Publishing, spol. s.r.o.