Teoretická část diplomové práce nejprve pojednává o období dospívání a problematice ohrožené mládeže. Následně je pozornost věnována mentoringu, jakožto jedné z forem sociální intervence pro děti a dospívající. Dále jsou shrnuty vybrané mentoringové programy v České republice se zaměřením na principy programu "Na cestě". Cílem výzkumné části bylo prozkoumat, jak na tento program nahlíží dobrovolníci a klienti, kteří jsou do něj zapojeni minimálně jeden rok. Byl zvolen kvalitativní přístup a data byla získána metodou polostrukturovaných rozhovorů. Analýza dat byla provedena pomocí metody Interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Výzkumný soubor sestává z 6 dobrovolníků a 5 klientů. Na základě analýzy rozhovorů byla identifikována témata, která popisují zkušenosti respondentů ve čtyřech hlavních oblastech: přínosy programu pro klienty, přínosy programu pro dobrovolníky, limity programu a důležité faktory mentoringového vztahu. Na všechny oblasti bylo pohlíženo jak pohledem dobrovolníků, tak klientů.
Annotation in English
The theoretical part of the diploma thesis first deals with the period of adolescence and the issue of vulnerable youth. Subsequently, attention is paid to mentoring, as one of the forms of social intervention for children and adolescents. Furthermore, selected mentoring programs in the Czech Republic are summarized, focusing on the principles of the "On the Road" program. The aim of the research part was to examine how this program is viewed by volunteers and clients who have been involved in it for at least one year. A qualitative approach was chosen and data were obtained by the method of semi-structured interviews. Data analysis was performed using the method of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The research group consists of 6 volunteers and 5 clients. Based on the analysis of the interviews, topics were identified that describe the respondents' experiences in four main areas: benefits of the program for clients, benefits of the program for volunteers, limits of the program and important factors of the mentoring relationship. All areas were viewed from the perspective of both volunteers and clients.
Keywords
mentoring, mentoringový program, program "Na cestě", dospívání, ohrožená mládež.
Keywords in English
mentoring, mentoring program, "On the road" program, adolescence, vulnerable youth.
Length of the covering note
125 s. (253 669 znaků)
Language
CZ
Annotation
Teoretická část diplomové práce nejprve pojednává o období dospívání a problematice ohrožené mládeže. Následně je pozornost věnována mentoringu, jakožto jedné z forem sociální intervence pro děti a dospívající. Dále jsou shrnuty vybrané mentoringové programy v České republice se zaměřením na principy programu "Na cestě". Cílem výzkumné části bylo prozkoumat, jak na tento program nahlíží dobrovolníci a klienti, kteří jsou do něj zapojeni minimálně jeden rok. Byl zvolen kvalitativní přístup a data byla získána metodou polostrukturovaných rozhovorů. Analýza dat byla provedena pomocí metody Interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Výzkumný soubor sestává z 6 dobrovolníků a 5 klientů. Na základě analýzy rozhovorů byla identifikována témata, která popisují zkušenosti respondentů ve čtyřech hlavních oblastech: přínosy programu pro klienty, přínosy programu pro dobrovolníky, limity programu a důležité faktory mentoringového vztahu. Na všechny oblasti bylo pohlíženo jak pohledem dobrovolníků, tak klientů.
Annotation in English
The theoretical part of the diploma thesis first deals with the period of adolescence and the issue of vulnerable youth. Subsequently, attention is paid to mentoring, as one of the forms of social intervention for children and adolescents. Furthermore, selected mentoring programs in the Czech Republic are summarized, focusing on the principles of the "On the Road" program. The aim of the research part was to examine how this program is viewed by volunteers and clients who have been involved in it for at least one year. A qualitative approach was chosen and data were obtained by the method of semi-structured interviews. Data analysis was performed using the method of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The research group consists of 6 volunteers and 5 clients. Based on the analysis of the interviews, topics were identified that describe the respondents' experiences in four main areas: benefits of the program for clients, benefits of the program for volunteers, limits of the program and important factors of the mentoring relationship. All areas were viewed from the perspective of both volunteers and clients.
Keywords
mentoring, mentoringový program, program "Na cestě", dospívání, ohrožená mládež.
Keywords in English
mentoring, mentoring program, "On the road" program, adolescence, vulnerable youth.
Research Plan
1. Rešerše a studium literatury související s tématem.
2. Zpracování osnovy teoretické části práce - předpokládané kapitoly: Program
Na cestě, Big brothers, Program LATA, Rizikové chování mládeže.
3. Zpracování výzkumného projektu, upřesnění výzkumného záměru, formulace cílů
výzkumu, stanovení výzkumných otázek, hypotéz, metod a způsobů zpracování,
získání výzkumného vzorku.
- Předpokládá se smíšený výzkumný design: dotazníkové šetření a interview
- Výzkumný soubor: klienti zapojeni do programu Na cestě, jejich dobrovolníci a rodiče
- Hlavním cílem výzkumné části je zjistit efektivitu programu Na cestě
4. Průběžné zpracování teoretické části práce, zahrnutí dosavadních tuzemských
i zahraničních studií.
5. Realizace výzkumu, průběžné vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu,
vyhodnocení získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6. Vypracování praktické části práce, odpovědi na výzkumné otázky a hypotézy,
přínos práce.
Research Plan
1. Rešerše a studium literatury související s tématem.
2. Zpracování osnovy teoretické části práce - předpokládané kapitoly: Program
Na cestě, Big brothers, Program LATA, Rizikové chování mládeže.
3. Zpracování výzkumného projektu, upřesnění výzkumného záměru, formulace cílů
výzkumu, stanovení výzkumných otázek, hypotéz, metod a způsobů zpracování,
získání výzkumného vzorku.
- Předpokládá se smíšený výzkumný design: dotazníkové šetření a interview
- Výzkumný soubor: klienti zapojeni do programu Na cestě, jejich dobrovolníci a rodiče
- Hlavním cílem výzkumné části je zjistit efektivitu programu Na cestě
4. Průběžné zpracování teoretické části práce, zahrnutí dosavadních tuzemských
i zahraničních studií.
5. Realizace výzkumu, průběžné vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu,
vyhodnocení získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6. Vypracování praktické části práce, odpovědi na výzkumné otázky a hypotézy,
přínos práce.
Recommended resources
- Břízová, B. (2010). Zhodnocení efektivity sociálně preventivního programu Pět
P v České republice a jeho vývoj. České Budějovice: Jihočeská univerzita
v Českých Budějovicích.
- Matoušek, O., Maroušková, A. (2011). Mládež a delikvence: Možné příčiny,
struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál.
- Miovský, M., Aujezká, A., Burešová, I., Čablová, L., Červenková, E., Jírová
Exnerová, M., Žaloudíková, I. (2015). Programy a intervence školské
prevence rizikového chování. Praha: Lidové noviny.
- Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha, Grada
Publishing.
- Turner, S., Scherman, A. (1996). Big brothers: impact on little
brothers; self-concepts and behaviors. Adolescence 31, 875-882.
Recommended resources
- Břízová, B. (2010). Zhodnocení efektivity sociálně preventivního programu Pět
P v České republice a jeho vývoj. České Budějovice: Jihočeská univerzita
v Českých Budějovicích.
- Matoušek, O., Maroušková, A. (2011). Mládež a delikvence: Možné příčiny,
struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál.
- Miovský, M., Aujezká, A., Burešová, I., Čablová, L., Červenková, E., Jírová
Exnerová, M., Žaloudíková, I. (2015). Programy a intervence školské
prevence rizikového chování. Praha: Lidové noviny.
- Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha, Grada
Publishing.
- Turner, S., Scherman, A. (1996). Big brothers: impact on little
brothers; self-concepts and behaviors. Adolescence 31, 875-882.