Diplomová práce se zabývá tvorbou mobilní aplikace s rozšířenou realitou a její aplikací ve výuce geografie na základní a střední škole. Teoretická část se věnuje popisu rozšířené reality, její aplikaci ve vzdělávání a terénní výuce. Praktická část se věnuje tvorbě aplikace, která je konkrétně vytvořena pro terénní výuku místního regionu, specificky pro město Olomouc. K aplikaci je vytvořen podpůrný pracovní list a metodický list pro vyučující. Vytvořená aplikace spolu s pracovním listem byla ověřena ve výuce a na základě zpětné vazby získané při testování byla aplikace spolu s pracovním listem upravena.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation of a mobile application with augmented reality and its application in the teaching of geography at primary and secondary school. The theoretical part deals with the description of augmented reality, its application in education and field teaching. The practical part is devoted to the creation of an application that is specifically designed for fieldwork of the local region, specifically for the city of Olomouc. A supporting worksheet and a methodological sheet for teachers are created for the application. The created application together with the worksheet was verified in the lesson and based on the feedback obtained during testing, the application was modified together with the worksheet.
mobile application, augmented reality, iOS, fieldwork, Olomouc
Rozsah průvodní práce
111
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou mobilní aplikace s rozšířenou realitou a její aplikací ve výuce geografie na základní a střední škole. Teoretická část se věnuje popisu rozšířené reality, její aplikaci ve vzdělávání a terénní výuce. Praktická část se věnuje tvorbě aplikace, která je konkrétně vytvořena pro terénní výuku místního regionu, specificky pro město Olomouc. K aplikaci je vytvořen podpůrný pracovní list a metodický list pro vyučující. Vytvořená aplikace spolu s pracovním listem byla ověřena ve výuce a na základě zpětné vazby získané při testování byla aplikace spolu s pracovním listem upravena.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation of a mobile application with augmented reality and its application in the teaching of geography at primary and secondary school. The theoretical part deals with the description of augmented reality, its application in education and field teaching. The practical part is devoted to the creation of an application that is specifically designed for fieldwork of the local region, specifically for the city of Olomouc. A supporting worksheet and a methodological sheet for teachers are created for the application. The created application together with the worksheet was verified in the lesson and based on the feedback obtained during testing, the application was modified together with the worksheet.
mobile application, augmented reality, iOS, fieldwork, Olomouc
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem práce bude vytvořit aplikaci využívající rozšířenou realitu, která bude využitelná ve výuce geografie na středních školách. V první fázi zpracování provede studentka rešerši relevantních informačních zdrojů. Ve druhé fázi provede výběr tematického zaměření aplikace a technologickou platformu, pro kterou bude aplikace vytvořena. Ve třetí fázi pak studentka otestuje vytvořenou aplikaci v reálné výuce na vybrané střední škole a ve čtvrté fázi finálně doladí aplikaci na základě hodnocení z proběhnuvší třetí fáze.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem práce bude vytvořit aplikaci využívající rozšířenou realitu, která bude využitelná ve výuce geografie na středních školách. V první fázi zpracování provede studentka rešerši relevantních informačních zdrojů. Ve druhé fázi provede výběr tematického zaměření aplikace a technologickou platformu, pro kterou bude aplikace vytvořena. Ve třetí fázi pak studentka otestuje vytvořenou aplikaci v reálné výuce na vybrané střední škole a ve čtvrté fázi finálně doladí aplikaci na základě hodnocení z proběhnuvší třetí fáze.
Seznam doporučené literatury
CUSHNAN, D. (2013): Developing AR games for iOS and Android: develop and deploy augmented reality apps using Vuforia SDK and Unity 3D. Birmingham: Packt Publishing.
JEŘÁBEK, T. (2014): Využití prostředků rozšířené reality v oblasti vzdělávání. Praha, disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
KUDLÁČKOVÁ, L. (2016): Možnosti využití rozšířené reality v urbánním prostředí. Brno, diplomová práce. Masarykova univerzita.
LEE, M. (2016): 32 Augmented Reality Apps For The Classroom From Edshelf. In: Teach Thought: We Grow Teachers.
LINOWES, J. BABILINSKI, K. (2017): Augmented Reality for Developers: Build practical augmented reality applications with Unity, ARCore, ARKit, and Vuforia. Packt Publishing.
RIZOV, T. a RIZOVA, E. (2015): Augmented Reality as a Teaching Tool in Higher Education. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education.
Seznam doporučené literatury
CUSHNAN, D. (2013): Developing AR games for iOS and Android: develop and deploy augmented reality apps using Vuforia SDK and Unity 3D. Birmingham: Packt Publishing.
JEŘÁBEK, T. (2014): Využití prostředků rozšířené reality v oblasti vzdělávání. Praha, disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
KUDLÁČKOVÁ, L. (2016): Možnosti využití rozšířené reality v urbánním prostředí. Brno, diplomová práce. Masarykova univerzita.
LEE, M. (2016): 32 Augmented Reality Apps For The Classroom From Edshelf. In: Teach Thought: We Grow Teachers.
LINOWES, J. BABILINSKI, K. (2017): Augmented Reality for Developers: Build practical augmented reality applications with Unity, ARCore, ARKit, and Vuforia. Packt Publishing.
RIZOV, T. a RIZOVA, E. (2015): Augmented Reality as a Teaching Tool in Higher Education. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své prezentace seznámila komisi s hlavními cíli své práce a použitými metodami. Studentka komisi představila aplikaci GeoTrity, která využívá potenciál mobilního telefonu, která byla následně testována v terénu pomocí dvou tříd žáků 8. ročníku ZŠ. Dále byla aplikace testována pomocí studentů 1.ročníku VŠ. V závěru své prezentace stručně shrnula hlavní výsledky své práce.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
-to, zda byly identifikované nedostatky odstraněny
- vzdělávací obsah aplikace - důležité pro studentku bylo, aby byla aplikace více využitelná, např. terénní výuka
- to, zda je tento vzdělávací obsah adekvátní dané cílové skupině - atraktivnější je tento obsah spíše pro žáky základních škol než pro studenty středních škol.
V diskusi:
- doc. Toušek - Testovala jste na žácích ZŠ a potom na studentech VŠ. Proč? V čem byl rozdíl? Studentka: Chtěla jsem vidět pohled starších studentů. Jednalo se o studenty oboru geografie.