Přehledová bakalářská práce předkládá dohledané poznatky o bariérách, které jsou vnímány všeobecnými sestrami v oblasti ošetřovatelské praxe založené na důkazech. Tyto bariéry znemožňují dostatečnou implementaci ošetřovatelství založeného na důkazech do praxe a jeho následný rozvoj. Cílem práce je předložit aktuální publikované poznatky o bariérách ve dvou hlavních oblastech. První dílčí cíl předkládá poznatky o bariérách ve znalostech všeobecných sester, které se týkají jejích schopností porozumění procesu ošetřovatelství založeného na důkazech, vykonávání kroků procesu EBP a implementace důkazů do klinické praxe. Druhý dílčí cíl prezentuje vnímané bariéry v oblasti organizační podpory všeobecných sester ze strany managementu či personálu zdravotnického zařízení při implementaci praxe založené na důkazech do ošetřovatelské péče. Dokumenty byly vyhledány v zahraničních recenzovaných periodikách a databázích.
Anotace v angličtině
The overview bachelor thesis presents the findings of the nurses' barriers, which do not alowe the implementation evidence based of nursing to practice. The main aim is to present current publishing findings about barriers in different areas. The first sub-aim presents the findings about nurses' knowledge, ability to do all steps of evidence-based practice and implementation the findings to the clinical nursing practice. The second sub-aim presents the barriers to organizational support from management or staff of the health center facility to implement evidence based of nursing to practice. Documents were searched in peer-reviewed journal and databases reviewed.
Klíčová slova
ošetřovatelství založené na důkazech, praxe založená na důkazech, bariéry, znalosti, dovednosti, všeobecné sestry, čas, organizace, management
Přehledová bakalářská práce předkládá dohledané poznatky o bariérách, které jsou vnímány všeobecnými sestrami v oblasti ošetřovatelské praxe založené na důkazech. Tyto bariéry znemožňují dostatečnou implementaci ošetřovatelství založeného na důkazech do praxe a jeho následný rozvoj. Cílem práce je předložit aktuální publikované poznatky o bariérách ve dvou hlavních oblastech. První dílčí cíl předkládá poznatky o bariérách ve znalostech všeobecných sester, které se týkají jejích schopností porozumění procesu ošetřovatelství založeného na důkazech, vykonávání kroků procesu EBP a implementace důkazů do klinické praxe. Druhý dílčí cíl prezentuje vnímané bariéry v oblasti organizační podpory všeobecných sester ze strany managementu či personálu zdravotnického zařízení při implementaci praxe založené na důkazech do ošetřovatelské péče. Dokumenty byly vyhledány v zahraničních recenzovaných periodikách a databázích.
Anotace v angličtině
The overview bachelor thesis presents the findings of the nurses' barriers, which do not alowe the implementation evidence based of nursing to practice. The main aim is to present current publishing findings about barriers in different areas. The first sub-aim presents the findings about nurses' knowledge, ability to do all steps of evidence-based practice and implementation the findings to the clinical nursing practice. The second sub-aim presents the barriers to organizational support from management or staff of the health center facility to implement evidence based of nursing to practice. Documents were searched in peer-reviewed journal and databases reviewed.
Klíčová slova
ošetřovatelství založené na důkazech, praxe založená na důkazech, bariéry, znalosti, dovednosti, všeobecné sestry, čas, organizace, management
1. Volba tématu bakalářské práce 2. Rešeršní činnost 3. Analýza dohledaných zdrojů 4. Tvorba statě bakalářské práce 5. Tvorba celé struktury bakalářské práce 6. Editace textu 7. Odevzdání bakalářské práce 8. Obhajoba bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu bakalářské práce 2. Rešeršní činnost 3. Analýza dohledaných zdrojů 4. Tvorba statě bakalářské práce 5. Tvorba celé struktury bakalářské práce 6. Editace textu 7. Odevzdání bakalářské práce 8. Obhajoba bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
JAROŠOVÁ, D. a ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014, 136 s. ISBN 978-80-247-5345-4.
LOBIONDO-WOOD, G. a HABER, J. Nursing research: methods and critical appraisal for evidence-based practice. 8th ed. St. Louis, Mo.: Mosby Elsevier, 2014, 598 s. ISBN 978-0-323-10086-1.
RISJORD, Norman K. Nursing knowledge: science, practice, and philosophy. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010, 246 s. ISBN 978-1-4051-8434-2.
AVEYARD, H. a SHARP, P. Beginner's guide to evidence-based practice in health and social care. 2nd ed. Maidenhead: McGraw-Hill Open University Press, 2013, 185 s. ISBN 978-0-335-24672-4.
SCHMIDT, N. A. a BROWN, J.M. Evidence-based practice for nurses: appraisal and application of research. 2nd ed. Sudbury, Mass.: Jones & Bartlett Learning, 2012, 522 s. ISBN 978-1-4496-2407-1.
PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. Ošetřovatelství: historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného - ošetřovatelský proces - konceptuální modely a teorie - klasifikační systémy - výzkum - praxe založená na důkazech. I. Praha: Grada, 2011, 285 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3557-3.
MARTINÁKOVÁ, Libuše a kolektiv. Příručka pro výzkumné sestry. 1. vydání. Brno: Facta Medica, s.r.o., 2015, 180 s. ISBN 978-80-88056-02-7.
Seznam doporučené literatury
JAROŠOVÁ, D. a ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014, 136 s. ISBN 978-80-247-5345-4.
LOBIONDO-WOOD, G. a HABER, J. Nursing research: methods and critical appraisal for evidence-based practice. 8th ed. St. Louis, Mo.: Mosby Elsevier, 2014, 598 s. ISBN 978-0-323-10086-1.
RISJORD, Norman K. Nursing knowledge: science, practice, and philosophy. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010, 246 s. ISBN 978-1-4051-8434-2.
AVEYARD, H. a SHARP, P. Beginner's guide to evidence-based practice in health and social care. 2nd ed. Maidenhead: McGraw-Hill Open University Press, 2013, 185 s. ISBN 978-0-335-24672-4.
SCHMIDT, N. A. a BROWN, J.M. Evidence-based practice for nurses: appraisal and application of research. 2nd ed. Sudbury, Mass.: Jones & Bartlett Learning, 2012, 522 s. ISBN 978-1-4496-2407-1.
PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. Ošetřovatelství: historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného - ošetřovatelský proces - konceptuální modely a teorie - klasifikační systémy - výzkum - praxe založená na důkazech. I. Praha: Grada, 2011, 285 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3557-3.
MARTINÁKOVÁ, Libuše a kolektiv. Příručka pro výzkumné sestry. 1. vydání. Brno: Facta Medica, s.r.o., 2015, 180 s. ISBN 978-80-88056-02-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bariéry v ošetřovatelství založeném na důkazech
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Proč neexistují poznatky o bariérách EBP v České republice?
Na co by se měl zaměřit výzkum této problematiky v našich podmínkách?
Setkala jste se během své praxe s aktivním přístupem sester k EBP?