Cílem práce je ukázat učitelům biologie základních a středních škol jejich možnosti ve výuce biologie sinic, zejména s ohledem na použití živých kultur v praktické výuce. Práce je rozdělena do tří hlavních částí: 1) recenze textů o sinicích a řasách vybraných učebnicích, 2) sběry vzorků sinic v okruhu Gymnázia Ladislava Škody v Holešově, 3) kultivace vzorků a simulace kultivace v podmínkách základní a střední školy. Výsledky práce jsou ověřeny při praktické výuce biologie na Gymnáziu Ladislava Škody v Holešově.
Anotace v angličtině
The main goal of this these is to demonstrate possible ways of teaching the biology of cyanobacteria, especially with respect to use of cultivated material. The thesis is divided into three main sections: 1) review of chapters on cyanobacteria and algae, 2) sampling of cyanobacteria in surroundings of the Ladislav Škoda Grammar School in Holešov, 3) cultivation of samples and simulation of cultivation under primary or secondary school conditions. Results are verified on biological practices at the Ladislav Škoda Grammar School in Holešov.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je ukázat učitelům biologie základních a středních škol jejich možnosti ve výuce biologie sinic, zejména s ohledem na použití živých kultur v praktické výuce. Práce je rozdělena do tří hlavních částí: 1) recenze textů o sinicích a řasách vybraných učebnicích, 2) sběry vzorků sinic v okruhu Gymnázia Ladislava Škody v Holešově, 3) kultivace vzorků a simulace kultivace v podmínkách základní a střední školy. Výsledky práce jsou ověřeny při praktické výuce biologie na Gymnáziu Ladislava Škody v Holešově.
Anotace v angličtině
The main goal of this these is to demonstrate possible ways of teaching the biology of cyanobacteria, especially with respect to use of cultivated material. The thesis is divided into three main sections: 1) review of chapters on cyanobacteria and algae, 2) sampling of cyanobacteria in surroundings of the Ladislav Škoda Grammar School in Holešov, 3) cultivation of samples and simulation of cultivation under primary or secondary school conditions. Results are verified on biological practices at the Ladislav Škoda Grammar School in Holešov.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Předložená diplomová práce se zabývá floristickým průzkumem sinic v nejbližším okolí Gymnázia Holešov se zaměřením na analýzu vhodných příkladů sinic, které může v okolí školy nalézt učitel biologie. V průběhu floristických prací budou izolovány kmeny sinic pro detailní studium. Vzorkovány budou nárostové substráty ve vodách a mimo vodní prostředí. Druhově nejbohatší společenstvo bude zvoleno jako experimentální modelový vzorek pro testování jeho kultivovatelnosti na komerčních živných mediích, která mohou být dostupná učiteli. Kultivovaný materiál bude srovnaný se standartním mediem pro kultivaci sinic a bude posouzena možnost učitele udržet a kultivovat biologický materiál sinic pro potřeby demonstrace ve výuce.
Zásady pro vypracování
Předložená diplomová práce se zabývá floristickým průzkumem sinic v nejbližším okolí Gymnázia Holešov se zaměřením na analýzu vhodných příkladů sinic, které může v okolí školy nalézt učitel biologie. V průběhu floristických prací budou izolovány kmeny sinic pro detailní studium. Vzorkovány budou nárostové substráty ve vodách a mimo vodní prostředí. Druhově nejbohatší společenstvo bude zvoleno jako experimentální modelový vzorek pro testování jeho kultivovatelnosti na komerčních živných mediích, která mohou být dostupná učiteli. Kultivovaný materiál bude srovnaný se standartním mediem pro kultivaci sinic a bude posouzena možnost učitele udržet a kultivovat biologický materiál sinic pro potřeby demonstrace ve výuce.
Seznam doporučené literatury
Komárek, J.; Anagnostidis, K. (1986): Modern approach to the classification system of cyanophytes 2-Chroococcales. Algological Studies 43: 157- 226.
Anagnostidis, K.; Komárek, J. (1988): Modern approach to the classification system of cyanophytes. 3-Oscillatoriales. Archiv. Hydrobio. Suppl. 80,1-4 (Algological studies 50-53): 327-472.
Komárek, J.; Anagnostidis, K. (1989): Modern approach to the classification system of cyanophytes 4-Nostocales. Algological Studies 56: 247- 345.
Anagnostidis, K.; Komárek, J. (1990): Modern approach to the classification system of cyanophytes. 5-Stigonematales. Algological studies 59: 1-73.
Komárek, J. (2010): Recent changes (2008) in cyanobacteria taxonomy based on a combination of molecular background with phenotype and ecological consequences (genus and species concept), Hydrobiologia, 639:245259.
Whitton, B.A.; Potts, M. (2001): The Ecology of Cyanobacteria. Their Diversity in Time and Space. Kluwer Academic Publishers, New York/Boston/Dordrecht/London/Moscow.
Seznam doporučené literatury
Komárek, J.; Anagnostidis, K. (1986): Modern approach to the classification system of cyanophytes 2-Chroococcales. Algological Studies 43: 157- 226.
Anagnostidis, K.; Komárek, J. (1988): Modern approach to the classification system of cyanophytes. 3-Oscillatoriales. Archiv. Hydrobio. Suppl. 80,1-4 (Algological studies 50-53): 327-472.
Komárek, J.; Anagnostidis, K. (1989): Modern approach to the classification system of cyanophytes 4-Nostocales. Algological Studies 56: 247- 345.
Anagnostidis, K.; Komárek, J. (1990): Modern approach to the classification system of cyanophytes. 5-Stigonematales. Algological studies 59: 1-73.
Komárek, J. (2010): Recent changes (2008) in cyanobacteria taxonomy based on a combination of molecular background with phenotype and ecological consequences (genus and species concept), Hydrobiologia, 639:245259.
Whitton, B.A.; Potts, M. (2001): The Ecology of Cyanobacteria. Their Diversity in Time and Space. Kluwer Academic Publishers, New York/Boston/Dordrecht/London/Moscow.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis průběhu obhajoby diplomové práce
Stiborová Karolína
1. Zahájení - představení studentky, vedoucího a oponenta diplomové práce
2. Vystoupení studentky - prezentace DP
a. Úvod do problematiky
b. Cíle práce
c. Literární přehled
d. Materiál a metody
e. Výsledky
f. Diskuse
g. Závěr
3. Vystoupení vedoucího práce - posudek
4. Vystoupení oponenta práce - posudek
5. Odpovědi na otázky oponenta
6. Diskuse: Co je to badatelsky orientované vyučování? Kterou část vaší diplomové práce byste mohla využít pro badatelsky orientované vyučování? Jakým způsobem byste rozdělovala studenty na gymnáziu do skupin? Jaký je vztah výskytu sinic, popř. jejich druhového spektra, k bioindikaci stavu prostředí? Jaká je situace v městě Holešov?
7. Závěrečné vyhodnocení, uzavření známky
Klasifikace: A
Datum obhajoby: 28.1. 2020 Prof. Ing. Aleš Lebeda, DrSc.
předseda komise