Závěrečná práce je zaměřena na uplatnění didaktických zásad při výuce programování. Práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola se věnuje výuce programování dle RVP pro ZV a navrhované revizi RVP. Druhá část se zabývá pojmy spjatými s algoritmizací, digitální gramotností a informatickým myšlením a termíny souvisejícími se čtvrtou průmyslovou revolucí. Stěžejním tématem třetí kapitoly jsou didaktické zásady a jejich rozbor s ohledem na výuku programování. Závěrečná čtvrtá část práce je pak akčním výzkumem, který zjišťuje názory pedagogů na význam didaktických zásad při výuce programování a předkládá akční plán výuky, která z tohoto výzkumu vychází.
Anotace v angličtině
The final thesis is focused on the application of didactic principles in teaching programming. The thesis consists of four chapters. The first chapter deals with teaching programming according to RVP for primary education and proposed revision of RVP. The second part deals with the concepts associated with algorithmization, digital literacy and computer science and the terms related to the fourth industrial revolution. The central theme of the third chapter is the didactic principles and their analysis with respect to programming. The final fourth part of the thesis is an action research that examines teachers' opinions on the importance of didactic principles in teaching programming and presents an action plan for teaching that is based on this research.
Programming, algorithmization, algorithm, digital literacy, IT thinking, didactic principles
Rozsah průvodní práce
34
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce je zaměřena na uplatnění didaktických zásad při výuce programování. Práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola se věnuje výuce programování dle RVP pro ZV a navrhované revizi RVP. Druhá část se zabývá pojmy spjatými s algoritmizací, digitální gramotností a informatickým myšlením a termíny souvisejícími se čtvrtou průmyslovou revolucí. Stěžejním tématem třetí kapitoly jsou didaktické zásady a jejich rozbor s ohledem na výuku programování. Závěrečná čtvrtá část práce je pak akčním výzkumem, který zjišťuje názory pedagogů na význam didaktických zásad při výuce programování a předkládá akční plán výuky, která z tohoto výzkumu vychází.
Anotace v angličtině
The final thesis is focused on the application of didactic principles in teaching programming. The thesis consists of four chapters. The first chapter deals with teaching programming according to RVP for primary education and proposed revision of RVP. The second part deals with the concepts associated with algorithmization, digital literacy and computer science and the terms related to the fourth industrial revolution. The central theme of the third chapter is the didactic principles and their analysis with respect to programming. The final fourth part of the thesis is an action research that examines teachers' opinions on the importance of didactic principles in teaching programming and presents an action plan for teaching that is based on this research.
Programming, algorithmization, algorithm, digital literacy, IT thinking, didactic principles
Zásady pro vypracování
Ve své závěrečné práci se chci zaměřit na uplatňování didaktických zásad při výuce programování. Cílem práce je vypracování didaktického postupu výuky programování od programování bez počítače až po programovatelné stavebnice. Práce se také zabývá didaktickými zásadami a jejich respektováním při výuce programování. Součástí práce je i kvalitativní výzkum - rozhovor s pedagogy vyučujícími programování.
Struktura práce:
1. Úvod - uvedení důvodů výběru tématu.
2. RVP pro základní vzdělávání - seznámení s charakteristikou a cílovým zaměřením vzdělávací oblastí Informační a komunikační technologie, důraz na učivo zabývající se algoritmizací.
3. Přiblížení didaktických zásad s ohledem na výuku programování.
4. Význam algoritmizace a programování pro rozvoj člověka v kontextu Průmyslu 4.0.
5. Výuka programování - postup výuky, vhodné metody, návaznost jednotlivých kroků.
6. Pomůcky pro výuku programování - stručné představení vhodných pomůcek pro výuku algoritmizace.
7. Kvalitativní výzkum - rozhovor s pedagogy vyučujícími programování (kvalitativní).
8. Závěr shrnutí řešené problematiky.
Zásady pro vypracování
Ve své závěrečné práci se chci zaměřit na uplatňování didaktických zásad při výuce programování. Cílem práce je vypracování didaktického postupu výuky programování od programování bez počítače až po programovatelné stavebnice. Práce se také zabývá didaktickými zásadami a jejich respektováním při výuce programování. Součástí práce je i kvalitativní výzkum - rozhovor s pedagogy vyučujícími programování.
Struktura práce:
1. Úvod - uvedení důvodů výběru tématu.
2. RVP pro základní vzdělávání - seznámení s charakteristikou a cílovým zaměřením vzdělávací oblastí Informační a komunikační technologie, důraz na učivo zabývající se algoritmizací.
3. Přiblížení didaktických zásad s ohledem na výuku programování.
4. Význam algoritmizace a programování pro rozvoj člověka v kontextu Průmyslu 4.0.
5. Výuka programování - postup výuky, vhodné metody, návaznost jednotlivých kroků.
6. Pomůcky pro výuku programování - stručné představení vhodných pomůcek pro výuku algoritmizace.
7. Kvalitativní výzkum - rozhovor s pedagogy vyučujícími programování (kvalitativní).
8. Závěr shrnutí řešené problematiky.
Seznam doporučené literatury
BURIANOVÁ, Eva. Úvod do didaktiky informatiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. 61 s. Systém celoživotního vzdělávání Moravskoslezska. ISBN 80-7042-873-2
JANÍK, Tomáš a MAŇÁK, Josef a KNECHT, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2010. 181 s. ISBN 978-80-7315-194-2
KROPÁČ, Jiří a KROPÁČOVÁ, Jitka. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 104 s. ISBN 80-244-1431-7
ŠVAŘÍČEK, Roman a Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0
Internetové zdroje:
KROPÁČ, Jiří. Didaktika technické výchovy II. (studijní materiál v rámci projektu Studium k rozšíření odborné kvalifikace) Dostupné na www: http://unifor.upol.cz/pedagogicka/index.php?pageid=5002&id_dbound=4838
MAŘÍK, Vladimír. Národní iniciativa Průmysl 4.0. Dostupné na www: http://kzps.cz/wp-content/uploads/2016/02/kzps-cr.pdf
LEGO Education WeDo 2.0 Introduction. Dostupné na www: https://le-www-live-s.legocdn.com/wedo/pdfs/introduction/introduction-en-us-v1.pdf
LEGO Education to Robotics Lesson plan. Dostupné na www: https://le-www-live-s.legocdn.com/sc/media/files/ev3-introduction-to-robotics/introduction-to-robotics-desktop-enus-ac953ea57400c23957e06f93f38bd99b.pdf
Seznam doporučené literatury
BURIANOVÁ, Eva. Úvod do didaktiky informatiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. 61 s. Systém celoživotního vzdělávání Moravskoslezska. ISBN 80-7042-873-2
JANÍK, Tomáš a MAŇÁK, Josef a KNECHT, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2010. 181 s. ISBN 978-80-7315-194-2
KROPÁČ, Jiří a KROPÁČOVÁ, Jitka. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 104 s. ISBN 80-244-1431-7
ŠVAŘÍČEK, Roman a Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0
Internetové zdroje:
KROPÁČ, Jiří. Didaktika technické výchovy II. (studijní materiál v rámci projektu Studium k rozšíření odborné kvalifikace) Dostupné na www: http://unifor.upol.cz/pedagogicka/index.php?pageid=5002&id_dbound=4838
MAŘÍK, Vladimír. Národní iniciativa Průmysl 4.0. Dostupné na www: http://kzps.cz/wp-content/uploads/2016/02/kzps-cr.pdf
LEGO Education WeDo 2.0 Introduction. Dostupné na www: https://le-www-live-s.legocdn.com/wedo/pdfs/introduction/introduction-en-us-v1.pdf
LEGO Education to Robotics Lesson plan. Dostupné na www: https://le-www-live-s.legocdn.com/sc/media/files/ev3-introduction-to-robotics/introduction-to-robotics-desktop-enus-ac953ea57400c23957e06f93f38bd99b.pdf