Cílem této práce je popis přípravy a realizace projektového dne "Budování státu Zaječí" jako oslavy stoletého výročí vzniku Československa. Projekt Zaječí vychází z principů projektové metody a integrované tématické výuky, které mají kořeny v pragmatické pedagogice Johna Deweye. Klíčové výstupy, cíle a kompetence jsou definovány pomocí rámcového vzdělávacího programu pro základní školy.
Annotation in English
The aim of this thesis is to describe the preparation and realization of the project day "The Building of The Hareland" as a celebration of the centennial anniversary of the birth of Czechoslovakia. The Hareland project is based on the principles of John Dewey, the founder of pragmatic education. Key outputs, goals and competences are defined through Framework Education Programme for Elementary Education.
Keywords
Projektová metoda, integrovaná tematická výuka, rámcový vzdělávací program
Keywords in English
The project method, the integrated thematic education
Length of the covering note
32 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem této práce je popis přípravy a realizace projektového dne "Budování státu Zaječí" jako oslavy stoletého výročí vzniku Československa. Projekt Zaječí vychází z principů projektové metody a integrované tématické výuky, které mají kořeny v pragmatické pedagogice Johna Deweye. Klíčové výstupy, cíle a kompetence jsou definovány pomocí rámcového vzdělávacího programu pro základní školy.
Annotation in English
The aim of this thesis is to describe the preparation and realization of the project day "The Building of The Hareland" as a celebration of the centennial anniversary of the birth of Czechoslovakia. The Hareland project is based on the principles of John Dewey, the founder of pragmatic education. Key outputs, goals and competences are defined through Framework Education Programme for Elementary Education.
Keywords
Projektová metoda, integrovaná tematická výuka, rámcový vzdělávací program
Keywords in English
The project method, the integrated thematic education
Research Plan
Cíl práce: 1. Seznámit žáky 8 a 9 tříd s důležitými milníky Čs. historie XX. stol. řešením problémových situací dané doby, např. vytvořit návrh nové ústavy, učinit rozhodnutí ekonomická, vojensky strategická a politická.
2. Zapojit KIV do kurikula ŠVP, vymezit klíčové kompetence, metody a vzdělávací obsahy a jejich cílové zaměření.
3. Ve spolupráci se školním psychologem sledovat skupinovou dynamiku třídy, sociální vazby a stratifikaci skupiny.
Struktura a obsah práce:
- Vymezení KIV do kurikula ŠVP pro ZV, klíčové kompetence, vzdělávací obsahy, cíle.
- Metodologie KIV, návrh metod výuky s využitím audiovizuálních vzdělávacích prostředků
- Popis jednotlivých problémových situací, které budou žáci řešit.
- Porovnání řešení žáků se skutečnou dějinnou situací.
- Práce s klimatem třídy, možnosti individuálního rozvoje a odpovědnosti žáků
Research Plan
Cíl práce: 1. Seznámit žáky 8 a 9 tříd s důležitými milníky Čs. historie XX. stol. řešením problémových situací dané doby, např. vytvořit návrh nové ústavy, učinit rozhodnutí ekonomická, vojensky strategická a politická.
2. Zapojit KIV do kurikula ŠVP, vymezit klíčové kompetence, metody a vzdělávací obsahy a jejich cílové zaměření.
3. Ve spolupráci se školním psychologem sledovat skupinovou dynamiku třídy, sociální vazby a stratifikaci skupiny.
Struktura a obsah práce:
- Vymezení KIV do kurikula ŠVP pro ZV, klíčové kompetence, vzdělávací obsahy, cíle.
- Metodologie KIV, návrh metod výuky s využitím audiovizuálních vzdělávacích prostředků
- Popis jednotlivých problémových situací, které budou žáci řešit.
- Porovnání řešení žáků se skutečnou dějinnou situací.
- Práce s klimatem třídy, možnosti individuálního rozvoje a odpovědnosti žáků
Recommended resources
- PACNER, Karel, Osudové okamžiky Československa, Albatros, 2001
- HAVLŮJKOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučováníé v dějepisu, Ústav pro studium totalitních režimů, Praha, 2004, 1. vyd.
- GILLNEROVÁ, Ilona, KREJČOVÁ, Lenka a kol., Sociální dovednosti ve škole, GRADA, 2002, 1. vydání
- Metodický portál RVP, www.rvp.cz
- Česká společnost v novodobé Evropě - osudy, vazby, vdálení, sjednocování 1914 - 2009, Multimediální učební pomůcka pro základní a střední školy, genmjr. v.v. Ing. Stanislav Chromec, CSc. a kol., Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky, o.s., 2012, 1. vydání
Recommended resources
- PACNER, Karel, Osudové okamžiky Československa, Albatros, 2001
- HAVLŮJKOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučováníé v dějepisu, Ústav pro studium totalitních režimů, Praha, 2004, 1. vyd.
- GILLNEROVÁ, Ilona, KREJČOVÁ, Lenka a kol., Sociální dovednosti ve škole, GRADA, 2002, 1. vydání
- Metodický portál RVP, www.rvp.cz
- Česká společnost v novodobé Evropě - osudy, vazby, vdálení, sjednocování 1914 - 2009, Multimediální učební pomůcka pro základní a střední školy, genmjr. v.v. Ing. Stanislav Chromec, CSc. a kol., Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky, o.s., 2012, 1. vydání