Informace o kvalifikační práci Vnímání problematiky sexuálního a genderového obtěžování z pohledů studentů a pedagogů na vysoko škole: definice, prevence a řešení
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Vnímání problematiky sexuálního a genderového obtěžování z pohledu studentů a pedagogů na vysoké škole: definice, prevence a řešení.
Hlavní téma v angličtině
Perception of the issue of sexual and gender harassment from the perspective of students and teachers at university: definition, prevention and solution.
Název dle studenta
Vnímání problematiky sexuálního a genderového obtěžování z pohledů studentů a pedagogů na vysoko škole: definice, prevence a řešení
Název dle studenta v angličtině
Perception of the issue of sexual and gender harassment from the perspective of students and teachers at university: definition, prevention and solution
Cílem výzkumu je zjištění postojů, následného vymezení a vnímání hranic sexuálního a genderového obtěžování (dále jen ve zkratce SGO) ve vysokoškolském prostředí z pozice dvou hlavních aktérů. Výzkum se bude jednak zabývat postoji a vymezení hranic SGO z pozice studentů, druhými aktéry výzkumu budou vysokoškolští pedagogové. Oblasti zájmu bude snaha poukázat na jejich osobní definici SGO, jak jej vnímají, jaké mají nastavené vlastní hranice ve vnímání obtěžujícího chování, resp. co konkrétně oni sami považují, či nepovažují za projevy obtěžování. Dalším důležitým bodem bude náhled vlastních preventivních návrhů participantů výzkumu, jak předcházet, zjistit, či postihovat SGO ve vysokoškolském prostředí.
Anotace v angličtině
The aim of the research is to find out the attitudes, subsequent delimitation and perception of the limits of sexual and gender harassment (hereinafter abbreviated as SGO) in the university environment from the position of two main actors. The research will deal with attitudes and delimitation of SGO boundaries from the position of students and the second actors of the research will be university educators. Areas of interest will be an effort to point out their personal definition of SGO, how they perceive it, what their own boundaries in perception of annoying behavior, respectively. specifically what they consider or do not consider as harassment. Another important point will be a preview of their own preventive proposals of research participants, how to prevent, detect or penalize SGO in the university environment.
Klíčová slova
sexuální obtěžování, gender, vysoká škola, pedagogové, studenti, definice, prevence, asymetrie, moc, vztah.
Cílem výzkumu je zjištění postojů, následného vymezení a vnímání hranic sexuálního a genderového obtěžování (dále jen ve zkratce SGO) ve vysokoškolském prostředí z pozice dvou hlavních aktérů. Výzkum se bude jednak zabývat postoji a vymezení hranic SGO z pozice studentů, druhými aktéry výzkumu budou vysokoškolští pedagogové. Oblasti zájmu bude snaha poukázat na jejich osobní definici SGO, jak jej vnímají, jaké mají nastavené vlastní hranice ve vnímání obtěžujícího chování, resp. co konkrétně oni sami považují, či nepovažují za projevy obtěžování. Dalším důležitým bodem bude náhled vlastních preventivních návrhů participantů výzkumu, jak předcházet, zjistit, či postihovat SGO ve vysokoškolském prostředí.
Anotace v angličtině
The aim of the research is to find out the attitudes, subsequent delimitation and perception of the limits of sexual and gender harassment (hereinafter abbreviated as SGO) in the university environment from the position of two main actors. The research will deal with attitudes and delimitation of SGO boundaries from the position of students and the second actors of the research will be university educators. Areas of interest will be an effort to point out their personal definition of SGO, how they perceive it, what their own boundaries in perception of annoying behavior, respectively. specifically what they consider or do not consider as harassment. Another important point will be a preview of their own preventive proposals of research participants, how to prevent, detect or penalize SGO in the university environment.
Klíčová slova
sexuální obtěžování, gender, vysoká škola, pedagogové, studenti, definice, prevence, asymetrie, moc, vztah.
Cílem výzkumu je zjištění postojů, následného vymezení a vnímání hranic sexuálního a genderového obtěžování (dále jen ve zkratce SGO) ve vysokoškolském prostředí z pozice dvou hlavních aktérů. Výzkum se bude jednak zabývat postoji a vymezení hranic SGO z pozice studentů, druhými aktéry výzkumu budou vysokoškolští pedagogové. Oblasti zájmu bude snaha poukázat na jejich osobní definici SGO, jak jej vnímají, jaké mají nastavené vlastní hranice ve vnímání obtěžujícího chování, resp. co konkrétně oni sami považují, či nepovažují za projevy obtěžování. Dalším důležitým bodem bude náhled vlastních preventivních návrhů participantů výzkumu, jak předcházet, zjistit, či postihovat SGO ve vysokoškolském prostředí.
Ve své práci bych ráda za pomoci nástrojů kvalitativního výzkumu, především pomocí polostrukturovaných rozhovorů a fokusních skupin, poukázala nejen na konfrontaci ve vnímání SGO, ale především na pestrou škálu jednotlivých perspektiv aktérů. Především bych se chtěla zaměřit na genderové obtěžování, která vnímám jako nejproblematičtější podskupinu SGO, kde očekávám nejvíce pestré rozdíly ve vnímání a nastavování hranic samotných participantů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumu je zjištění postojů, následného vymezení a vnímání hranic sexuálního a genderového obtěžování (dále jen ve zkratce SGO) ve vysokoškolském prostředí z pozice dvou hlavních aktérů. Výzkum se bude jednak zabývat postoji a vymezení hranic SGO z pozice studentů, druhými aktéry výzkumu budou vysokoškolští pedagogové. Oblasti zájmu bude snaha poukázat na jejich osobní definici SGO, jak jej vnímají, jaké mají nastavené vlastní hranice ve vnímání obtěžujícího chování, resp. co konkrétně oni sami považují, či nepovažují za projevy obtěžování. Dalším důležitým bodem bude náhled vlastních preventivních návrhů participantů výzkumu, jak předcházet, zjistit, či postihovat SGO ve vysokoškolském prostředí.
Ve své práci bych ráda za pomoci nástrojů kvalitativního výzkumu, především pomocí polostrukturovaných rozhovorů a fokusních skupin, poukázala nejen na konfrontaci ve vnímání SGO, ale především na pestrou škálu jednotlivých perspektiv aktérů. Především bych se chtěla zaměřit na genderové obtěžování, která vnímám jako nejproblematičtější podskupinu SGO, kde očekávám nejvíce pestré rozdíly ve vnímání a nastavování hranic samotných participantů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Smetáčková. I., Pavlík. P. (2011). Sexuální obtěžování na vysokých školách: Teoretické vymezení, metodologický přístup, výzkumné výsledky. Sociologický časopis / Czech sociological Review. 47 (2). 361 ? 386.
Butler, J. 2016. Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích ?pohlaví?. Praha: Karolinum.
Butler, J. (2003). Trampoty s rodom. Záujmové združenie žien Aspekt
Bourdieu. P. (2000). Navláda mužů. Praha: Karolinum.
Kimmel, M. S. (2000). The gender society. New York: Oxford University Press.
Šaldová, K. Tupá, B. Vohlídalová, M. (2009). ?Sexuální obtěžování ve vyskoškolském prostředí: Zkušenosti zavádění politik v zahraničí:? Gender, rovné příležitosti, výzkum. 10 (1). 8 ? 15.
Fausto ? Sterling, A. (2000). Sexing body: Gender Politics and the Construction of Sexuality. New York: Basic Book.
Vohlídalová. M. (2009). Sexuální obtěžování na vysoké škole. V ČR neexistující problém? Gender, rovné příležitosti, výzkum. 10 (2). 20 ? 28.
Seznam doporučené literatury
Smetáčková. I., Pavlík. P. (2011). Sexuální obtěžování na vysokých školách: Teoretické vymezení, metodologický přístup, výzkumné výsledky. Sociologický časopis / Czech sociological Review. 47 (2). 361 ? 386.
Butler, J. 2016. Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích ?pohlaví?. Praha: Karolinum.
Butler, J. (2003). Trampoty s rodom. Záujmové združenie žien Aspekt
Bourdieu. P. (2000). Navláda mužů. Praha: Karolinum.
Kimmel, M. S. (2000). The gender society. New York: Oxford University Press.
Šaldová, K. Tupá, B. Vohlídalová, M. (2009). ?Sexuální obtěžování ve vyskoškolském prostředí: Zkušenosti zavádění politik v zahraničí:? Gender, rovné příležitosti, výzkum. 10 (1). 8 ? 15.
Fausto ? Sterling, A. (2000). Sexing body: Gender Politics and the Construction of Sexuality. New York: Basic Book.
Vohlídalová. M. (2009). Sexuální obtěžování na vysoké škole. V ČR neexistující problém? Gender, rovné příležitosti, výzkum. 10 (2). 20 ? 28.