Diplomová práce se zabývá kombinatorikou a pravděpodobností na 2. stupni základní školy. Teoretická část práce se zabývá, jak je kombinatorika a pravděpodobnost zařazena v Rámcovém vzdělávacím programu základních škol, ale i historií kombinatoriky a pravděpodobnosti, vymezením základních kombinatorických a pravděpodobnostních pravidel. V praktické části žáci 6. až 9. ročníků řešili různé kombinatorické a pravděpodobnostní úlohy.
Anotace v angličtině
This Master's Degree thesis examines how combinatorics and probability is perceived and taught at the 2nd level of Elementary school Education. The theoretic part is concerned with the history of both combinatorics and probability and it states the basic combinatoric and probability rules and principles. The theoretic part also further states how the combinatorics and probability is classified and how it is incorporated into the Czech Framework Educational Programme for Elementary Education.
The practical part focuses on research of students between 6th and 9th grade of elementary schools and their approach while solving various combinatoric and probability tasks.
Klíčová slova
kombinatorika, pravděpodobnost, matematika, kombinatorika a pravděpodobnost v Rámcovém vzdělávacím programu
Klíčová slova v angličtině
Combinatorics, probability, Mathematics, combinatorics in the Framework Education Programme, probability in the Framework Education Programme.
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kombinatorikou a pravděpodobností na 2. stupni základní školy. Teoretická část práce se zabývá, jak je kombinatorika a pravděpodobnost zařazena v Rámcovém vzdělávacím programu základních škol, ale i historií kombinatoriky a pravděpodobnosti, vymezením základních kombinatorických a pravděpodobnostních pravidel. V praktické části žáci 6. až 9. ročníků řešili různé kombinatorické a pravděpodobnostní úlohy.
Anotace v angličtině
This Master's Degree thesis examines how combinatorics and probability is perceived and taught at the 2nd level of Elementary school Education. The theoretic part is concerned with the history of both combinatorics and probability and it states the basic combinatoric and probability rules and principles. The theoretic part also further states how the combinatorics and probability is classified and how it is incorporated into the Czech Framework Educational Programme for Elementary Education.
The practical part focuses on research of students between 6th and 9th grade of elementary schools and their approach while solving various combinatoric and probability tasks.
Klíčová slova
kombinatorika, pravděpodobnost, matematika, kombinatorika a pravděpodobnost v Rámcovém vzdělávacím programu
Klíčová slova v angličtině
Combinatorics, probability, Mathematics, combinatorics in the Framework Education Programme, probability in the Framework Education Programme.
Zásady pro vypracování
1. Shromažďování potřebných materiálů, studium odborné literatury.
2. Vypracování teoretické části na základě získaných poznatků z odborné literatury. (historie pravděpodobnosti a kombinatoriky, návaznosti z nižšího stupně apod.)
3. Vypracování dotazníku, který bude určen žákům 2.st. ZŠ (didaktický test).
4. Realizace praktické části na ZŠ.
5. Zhodnocení výsledků, formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Shromažďování potřebných materiálů, studium odborné literatury.
2. Vypracování teoretické části na základě získaných poznatků z odborné literatury. (historie pravděpodobnosti a kombinatoriky, návaznosti z nižšího stupně apod.)
3. Vypracování dotazníku, který bude určen žákům 2.st. ZŠ (didaktický test).
4. Realizace praktické části na ZŠ.
5. Zhodnocení výsledků, formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
BÍLKOVÁ, Diana, Petr BUDINSKÝ a Václav VOHÁNKA. Pravděpodobnost a
statistika. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009,ISBN 978-80-7380-224-0
HEJNÝ, Milan, JIROTKOVÁ, Darina a kol. Matematické úlohy pro druhý stupeň
základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010, ISBN 978-80-211-0612-3.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické
přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001a, 187 s. ISBN 8071785814.
VILENKIN, Naum Jakovlevič. Kombinatorika. Vyd. 1. Praha: SNTL Nakladatelství
technické literatury, 1977.
CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia: kombinatorika,
pravděpodobnost, statistika. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1993,ISBN 80-85849-
10-0.
Seznam doporučené literatury
BÍLKOVÁ, Diana, Petr BUDINSKÝ a Václav VOHÁNKA. Pravděpodobnost a
statistika. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009,ISBN 978-80-7380-224-0
HEJNÝ, Milan, JIROTKOVÁ, Darina a kol. Matematické úlohy pro druhý stupeň
základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010, ISBN 978-80-211-0612-3.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické
přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001a, 187 s. ISBN 8071785814.
VILENKIN, Naum Jakovlevič. Kombinatorika. Vyd. 1. Praha: SNTL Nakladatelství
technické literatury, 1977.
CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia: kombinatorika,
pravděpodobnost, statistika. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1993,ISBN 80-85849-
10-0.