Bakalářská práce se zabývá problematikou sexuality osob s mentálním postižením.
Teoretická část práce se zaměřuje na popis základní terminologie týkající se osob s mentálním postižením, zaměřuje se na obecné vymezení sexuality a specifikuje sexualitu osob s mentálním postižením. Dále poukazuje na vývoj postojů společnosti k osobám s mentálním postižením a zabývá se problematikou rodiny a pečujících osob. V závěru krátce představí sociální služby, které cílová skupina využívá.
Empirická část práce je věnována výzkumu. Cílem práce je zjistit, jaká je informovanost spojená se sexualitou u osob s mentálním postižením, které žijí v domácím prostředí s rodinou anebo v chráněném bydlení.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the issue of sexuality of people with intellectual disabilities.
The theoretical part describes the basic terminology concerning people with mental disabilities, and focuses on the general definition of sexuality and specifies the sexuality of people with mental disabilities. It also traces the development of the attitudes of society towards people with intellectual disabilities and deals with the issue of family and carers. Finally, it briefly introduces social services that the target group uses.
The empirical part of the thesis is based on research. The aim of this work is to discover the awareness of sexuality of people with mental disabilities who live at home with their family or who live in sheltered housing.
Keywords
mentální postižení, osoba s mentálním postižením, postoje společnosti k osobám s mentálním postižením, rodina, sexualita, sociální služby
Keywords in English
mental disabilities, people with mental disabilities, society's attitudes toward people with mental disabilities, family, sexuality, social services
Length of the covering note
55 s. (63 430 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou sexuality osob s mentálním postižením.
Teoretická část práce se zaměřuje na popis základní terminologie týkající se osob s mentálním postižením, zaměřuje se na obecné vymezení sexuality a specifikuje sexualitu osob s mentálním postižením. Dále poukazuje na vývoj postojů společnosti k osobám s mentálním postižením a zabývá se problematikou rodiny a pečujících osob. V závěru krátce představí sociální služby, které cílová skupina využívá.
Empirická část práce je věnována výzkumu. Cílem práce je zjistit, jaká je informovanost spojená se sexualitou u osob s mentálním postižením, které žijí v domácím prostředí s rodinou anebo v chráněném bydlení.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the issue of sexuality of people with intellectual disabilities.
The theoretical part describes the basic terminology concerning people with mental disabilities, and focuses on the general definition of sexuality and specifies the sexuality of people with mental disabilities. It also traces the development of the attitudes of society towards people with intellectual disabilities and deals with the issue of family and carers. Finally, it briefly introduces social services that the target group uses.
The empirical part of the thesis is based on research. The aim of this work is to discover the awareness of sexuality of people with mental disabilities who live at home with their family or who live in sheltered housing.
Keywords
mentální postižení, osoba s mentálním postižením, postoje společnosti k osobám s mentálním postižením, rodina, sexualita, sociální služby
Keywords in English
mental disabilities, people with mental disabilities, society's attitudes toward people with mental disabilities, family, sexuality, social services
Research Plan
- Cíl práce: Tématu sexuality se věnují odborné semináře a konference, píší se články v odborných časopisech. Již v útlém věku se s tímto tématem setkávají děti ve školách a v neposlední řadě je to rodinné prostředí, kde jsou otázky sexuality zodpovídány. Každý z nás má na otázky sexuality jiné odpovědi, právě vzhledem k tomu, v jakém rodinném a sociálním prostředí se v průběhu svého života nacházel. Tomuto tématu je zapotřebí se věnovat také v zařízeních sociální péče domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, stacionáře různého typu apod. I přesto, že tato zařízení jsou specifická a odlišná, toto téma sexualita, je pro všechny společné. V jaké míře jsou informováni a proškolováni zaměstnanci těchto sociálních zařízení, aby mohli předávat užitečné informace nejen uživatelům služeb, ale i jejich rodinným příslušníkům? Cílem bakalářské práce by mělo být zjištění, zda se dostává veškerých informací spojených se sexualitou i mezi osoby s mentálním a kombinovaným postižením, které žijí ve svém přirozeném prostředí v rodině. S čímž úzce souvisí i informovanost jejich rodinných příslušníků popř. jiných pečujících osob, např. opatrovníků.
- Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V rámci ambulantní služby, kdy uživatelé docházejí do denního stacionáře, vidím toto téma jako tabuizované ze strany pečujících osob, a to díky přirozené stydlivosti člověka a též s přihlédnutím k věku rodinných příslušníků a bezpochyby také uživatelů. Vysvětlení je následující. Sexualita, a otázky s ní úzce spjaté, byly dříve intimní záležitostí každého člověka. O to náročnější je i samotná komunikace na dané téma. Sexualita by měla být vnímána jako přirozená součást života i u osob s mentálním a kombinovaným postižením. Tyto osoby nemají odlišné potřeby, jen se jejich potřeby musí lépe specifikovat a alternativními způsoby dostatečně edukovat a tím vlastně pomoci k plnohodnotnějšímu a zároveň radostnějšímu a šťastnějšímu životu.
- Výzkumná otázka: Ráda bych v denním stacionáři pro osoby s mentálním a kombinovaným postižením oslovila uživatele, a jejich rodinné příslušníky, s cílem zjistit, zda-li jsou o problematice sexuality dostatečně informováni. Chtěla bych zjistit, jakým způsobem probíhá v přirozeném prostředí edukace sexuality u osob s mentálním postižením. Omezují se pouze na citlivý přístup a využívají vlastní přirozenosti nebo hledají odpovědi u odborníků? Co by bylo pro dotázané přínosem a jaké jsou jejich vlastní postřehy k danému tématu? Co by pro ně znamenalo zprostředkování odborného semináře na téma sexuality? V opačném případě bych se snažila porozumět tomu, z jakých důvodů není zájem se tomuto tématu věnovat.
- Návrh postupu řešení (metoda): V teoretické části bych se ráda věnovala vymezení základních pojmů týkajících se sexuality, historickému vývoji sexuality u osob s mentálním postižením, mentální retardaci, zásadám ambulantní péče. Vybrané téma by bylo jistě nejkvalitněji zodpovězeno rozhovory. Je však natolik citlivé, že si netroufám odhadnout počet respondentů, kteří by byli ochotni rozhovor podstoupit. Rozhodla jsem se tedy pro metodu dotazníků, které v případě, že o ně respondenti projeví zájem, doplním rozhovory.
- Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30.9.2018
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28.2.2019
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2019
Research Plan
- Cíl práce: Tématu sexuality se věnují odborné semináře a konference, píší se články v odborných časopisech. Již v útlém věku se s tímto tématem setkávají děti ve školách a v neposlední řadě je to rodinné prostředí, kde jsou otázky sexuality zodpovídány. Každý z nás má na otázky sexuality jiné odpovědi, právě vzhledem k tomu, v jakém rodinném a sociálním prostředí se v průběhu svého života nacházel. Tomuto tématu je zapotřebí se věnovat také v zařízeních sociální péče domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, stacionáře různého typu apod. I přesto, že tato zařízení jsou specifická a odlišná, toto téma sexualita, je pro všechny společné. V jaké míře jsou informováni a proškolováni zaměstnanci těchto sociálních zařízení, aby mohli předávat užitečné informace nejen uživatelům služeb, ale i jejich rodinným příslušníkům? Cílem bakalářské práce by mělo být zjištění, zda se dostává veškerých informací spojených se sexualitou i mezi osoby s mentálním a kombinovaným postižením, které žijí ve svém přirozeném prostředí v rodině. S čímž úzce souvisí i informovanost jejich rodinných příslušníků popř. jiných pečujících osob, např. opatrovníků.
- Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V rámci ambulantní služby, kdy uživatelé docházejí do denního stacionáře, vidím toto téma jako tabuizované ze strany pečujících osob, a to díky přirozené stydlivosti člověka a též s přihlédnutím k věku rodinných příslušníků a bezpochyby také uživatelů. Vysvětlení je následující. Sexualita, a otázky s ní úzce spjaté, byly dříve intimní záležitostí každého člověka. O to náročnější je i samotná komunikace na dané téma. Sexualita by měla být vnímána jako přirozená součást života i u osob s mentálním a kombinovaným postižením. Tyto osoby nemají odlišné potřeby, jen se jejich potřeby musí lépe specifikovat a alternativními způsoby dostatečně edukovat a tím vlastně pomoci k plnohodnotnějšímu a zároveň radostnějšímu a šťastnějšímu životu.
- Výzkumná otázka: Ráda bych v denním stacionáři pro osoby s mentálním a kombinovaným postižením oslovila uživatele, a jejich rodinné příslušníky, s cílem zjistit, zda-li jsou o problematice sexuality dostatečně informováni. Chtěla bych zjistit, jakým způsobem probíhá v přirozeném prostředí edukace sexuality u osob s mentálním postižením. Omezují se pouze na citlivý přístup a využívají vlastní přirozenosti nebo hledají odpovědi u odborníků? Co by bylo pro dotázané přínosem a jaké jsou jejich vlastní postřehy k danému tématu? Co by pro ně znamenalo zprostředkování odborného semináře na téma sexuality? V opačném případě bych se snažila porozumět tomu, z jakých důvodů není zájem se tomuto tématu věnovat.
- Návrh postupu řešení (metoda): V teoretické části bych se ráda věnovala vymezení základních pojmů týkajících se sexuality, historickému vývoji sexuality u osob s mentálním postižením, mentální retardaci, zásadám ambulantní péče. Vybrané téma by bylo jistě nejkvalitněji zodpovězeno rozhovory. Je však natolik citlivé, že si netroufám odhadnout počet respondentů, kteří by byli ochotni rozhovor podstoupit. Rozhodla jsem se tedy pro metodu dotazníků, které v případě, že o ně respondenti projeví zájem, doplním rozhovory.
- Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30.9.2018
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28.2.2019
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2019
Recommended resources
Lištiak M., S., (2013). Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál.
Venglářová, M., Eisner P., et al. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portal.
Slowík, J., (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
Švarcová, I., (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
Recommended resources
Lištiak M., S., (2013). Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál.
Venglářová, M., Eisner P., et al. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portal.
Slowík, J., (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
Švarcová, I., (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.