Komunikační dovednosti jsou klíčovou kompetencí lékařů, která se promítá do celého léčebného procesu. Do českého jazyka jsme pro hodnocení komunikačních dovedností lékařů převedli původní pacientský dotazník Communication Assessment Tool (CAT). S jeho použitím jsme ověřovali hypotézy o souvislosti hodnocení komunikačních dovedností lékaře a socioekonomického statusu pacienta (vzdělání, ekonomická aktivita, příjem) a některých jeho dalších charakteristik (pohlaví, věk) a některých charakteristik lékaře (pohlaví, věk). Zároveň jsme sledovali praktickou použitelnost CAT.
Provedli jsme dvě nezávislá průřezová šetření: šetření A se ve čtyřech ordinacích praktických lékařů zúčastnilo 293 pacientů. Šetření B se zúčastnilo 213 žen věku 20 - 44 let rekrutovaných na internetu, které hodnotily své praktické lékaře. Souvislost mezi skóry CAT a sledovanými proměnnými se neprokázala. Způsob administrace (aktivní nabízení účasti vs. volně přístupné dotazníky) měl vliv na návratnost, ale neměl vliv na skóry CAT. Dotazník je snadno prakticky použitelný k hodnocení komunikačních dovedností lékařů jako zpětná vazba nebo při dalším vzdělávání.
Anotace v angličtině
Communication skills represent a core physician competency. Current research suggests, that there is a link between communication in medical consultations and patients' socioeconomic status. The aim of this study was to examine whether patients' socio-economic status (education, economic activity, income) and other patient and physician characteristics (gender, age) influence doctor-patient communication. In order to assess physicians' communication skills, we translated the original Communication Assessment Tool (CAT) into Czech with respect to ISPOR and WHO guidelines. Additional objective was to assess feasibility of the CAT-CZ version.
We conducted two independent cross-sectional studies: 293 patients of four general practitioners participated in study A. Web based survey B involved 213 women aged 20 - 44 who evaluated their own GP's. Association between CAT scores and observed variables could not be confirmed. Although this pilot study has several methodological limitations, it demonstrates that CAT-CZ is feasible, easy to use and provides valuable feedback about interpersonal and communication skills.
Klíčová slova
lékařská komunikace, komunikace s pacientem, hodnocení, Communication Assessment Tool
Klíčová slova v angličtině
physician communication, patient communication, assessment, communication skills
Rozsah průvodní práce
117 s., 191 816 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Komunikační dovednosti jsou klíčovou kompetencí lékařů, která se promítá do celého léčebného procesu. Do českého jazyka jsme pro hodnocení komunikačních dovedností lékařů převedli původní pacientský dotazník Communication Assessment Tool (CAT). S jeho použitím jsme ověřovali hypotézy o souvislosti hodnocení komunikačních dovedností lékaře a socioekonomického statusu pacienta (vzdělání, ekonomická aktivita, příjem) a některých jeho dalších charakteristik (pohlaví, věk) a některých charakteristik lékaře (pohlaví, věk). Zároveň jsme sledovali praktickou použitelnost CAT.
Provedli jsme dvě nezávislá průřezová šetření: šetření A se ve čtyřech ordinacích praktických lékařů zúčastnilo 293 pacientů. Šetření B se zúčastnilo 213 žen věku 20 - 44 let rekrutovaných na internetu, které hodnotily své praktické lékaře. Souvislost mezi skóry CAT a sledovanými proměnnými se neprokázala. Způsob administrace (aktivní nabízení účasti vs. volně přístupné dotazníky) měl vliv na návratnost, ale neměl vliv na skóry CAT. Dotazník je snadno prakticky použitelný k hodnocení komunikačních dovedností lékařů jako zpětná vazba nebo při dalším vzdělávání.
Anotace v angličtině
Communication skills represent a core physician competency. Current research suggests, that there is a link between communication in medical consultations and patients' socioeconomic status. The aim of this study was to examine whether patients' socio-economic status (education, economic activity, income) and other patient and physician characteristics (gender, age) influence doctor-patient communication. In order to assess physicians' communication skills, we translated the original Communication Assessment Tool (CAT) into Czech with respect to ISPOR and WHO guidelines. Additional objective was to assess feasibility of the CAT-CZ version.
We conducted two independent cross-sectional studies: 293 patients of four general practitioners participated in study A. Web based survey B involved 213 women aged 20 - 44 who evaluated their own GP's. Association between CAT scores and observed variables could not be confirmed. Although this pilot study has several methodological limitations, it demonstrates that CAT-CZ is feasible, easy to use and provides valuable feedback about interpersonal and communication skills.
Klíčová slova
lékařská komunikace, komunikace s pacientem, hodnocení, Communication Assessment Tool
Klíčová slova v angličtině
physician communication, patient communication, assessment, communication skills
Zásady pro vypracování
V plánovaném výzkumu bychom chtěli zjistit, zda pacientův socioekonomický status souvisí se způsobem lékařovy komunikace s pacientem. Za tímto účelem bude provedena korelační studie. Sběr dat proběhne formou dotazníkového šetření mezi pacienty alespoň čtyř praktických lékařů Středočeského kraje. K zjištění způsobu komunikace lékaře s pacientem bude využit experimentální převod Communication Assessment Tool (CAT). Vyhodnocení dat bude provedeno patrně pomocí regresní analýzy. Diplomová práce bude zpracována dle platného Manuálu pro psaní diplomových prací na katedře psychologie FF UP v Olomouci.
Zásady pro vypracování
V plánovaném výzkumu bychom chtěli zjistit, zda pacientův socioekonomický status souvisí se způsobem lékařovy komunikace s pacientem. Za tímto účelem bude provedena korelační studie. Sběr dat proběhne formou dotazníkového šetření mezi pacienty alespoň čtyř praktických lékařů Středočeského kraje. K zjištění způsobu komunikace lékaře s pacientem bude využit experimentální převod Communication Assessment Tool (CAT). Vyhodnocení dat bude provedeno patrně pomocí regresní analýzy. Diplomová práce bude zpracována dle platného Manuálu pro psaní diplomových prací na katedře psychologie FF UP v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Aelbrecht, K., Rimondini, M., Bensing, J., Moretti, F., Willems, S., Mazzi, M., & ... Deveugele, M. (2015). Quality of doctorpatient communication through the eyes of the patient: Variation according to the patient's educational level. Advances In Health Sciences Education, 20(4), 873-884. doi:10.1007/ s10459-014-9569-6
Brennan, J., Rivera-Tovar, A., Martin, P., Hepworth, J., & Makoul, G. (2010). Using the communication assessment tool in family medicine residency programs. Fam Med, 42(8), 567-73.
Epstein, A. M., Taylor, W. C., & Seage, G. R. (1985). Effects of patients' socioeconomic status and physicians' training and practice on patient-doctor communication. The American Journal of Medicine, 78(1), 101-106. Získáno z http://search.proquest.com/
Irmiš, F. (2016). Stres pacienta v nemocnici, dispozice, empatie. General Practitioner / Prakticky Lekar, 96(1), 5-8.
Kiesler, D. J., & Auerbach, S. M. (2006). Optimal matches of patient preferences for information, decision-making and interpersonal behavior: Evidence, models and interventions. Patient Education And Counseling, 61(3), 319-341. doi:10.1016/j.pec.2005.08.002
Makoul, G., Krupat, E., & Chang, C. (2007). Measuring patient views of physician communication skills: Development and testing of the Communication Assessment Tool. Patient Education And Counseling, 67(3), 333-342. doi:10.1016/j.pec.2007.05.005
Mareš, J. & Býma, S. (2011). Komunikace ve všeobecném praktickém lékařství. In R. Ptáček & P. Bartůněk (Eds.), Etika a komunikace v medicíně (199-208). Praha: Grada Publishing.
Myerholtz, L. (2014). Assessing family medicine Residents' communication skills from the Patient's perspective: evaluating the communication assessment tool. Journal of graduate medical education, 6(3), 495-500.
Rutten, L. F., Augustson, E., & Wanke, K. (2006). Factors Associated with Patients' Perceptions of Health Care Providers' Communication Behavior. Journal Of Health Communication, 11(Suppl1), 135-146. doi:10.1080/ 10810730600639596.
Scala, D., Menditto, E., Armellino, M. F., Manguso, F., Monetti, V. M., Orlando, V., ... & De Palma, M. (2016). Italian translation and cultural adaptation of the communication assessment tool in an outpatient surgical clinic. BMC health services research, 16(1), 163.
Street, R. J., Gordon, H. S., Ward, M. M., Krupat, E., & Kravitz, R. L. (2005). Patient Participation in Medical Consultations: Why Some Patients are More Involved Than Others. Medical Care, 43(10), 960-969. doi:10.1097/01.mlr. 0000178172.40344.70
Street, R. L. (1991). Information-giving in medical consultations: The influence of patients' communicative styles and personal characteristics. Social Science & Medicine, 32(5), 541-548. doi:10.1016/0277-9536(91)90288-N
Willems, S., De Maesschalck, S., Deveugele, M., Derese, A., & De Maeseneer, J. (2005). Socio-economic status of the patient and doctor-patient communication: Does it make a difference?. Patient Education And Counseling, 56(2), 139-146. doi:10.1016/j.pec.2004.02.011
Seznam doporučené literatury
Aelbrecht, K., Rimondini, M., Bensing, J., Moretti, F., Willems, S., Mazzi, M., & ... Deveugele, M. (2015). Quality of doctorpatient communication through the eyes of the patient: Variation according to the patient's educational level. Advances In Health Sciences Education, 20(4), 873-884. doi:10.1007/ s10459-014-9569-6
Brennan, J., Rivera-Tovar, A., Martin, P., Hepworth, J., & Makoul, G. (2010). Using the communication assessment tool in family medicine residency programs. Fam Med, 42(8), 567-73.
Epstein, A. M., Taylor, W. C., & Seage, G. R. (1985). Effects of patients' socioeconomic status and physicians' training and practice on patient-doctor communication. The American Journal of Medicine, 78(1), 101-106. Získáno z http://search.proquest.com/
Irmiš, F. (2016). Stres pacienta v nemocnici, dispozice, empatie. General Practitioner / Prakticky Lekar, 96(1), 5-8.
Kiesler, D. J., & Auerbach, S. M. (2006). Optimal matches of patient preferences for information, decision-making and interpersonal behavior: Evidence, models and interventions. Patient Education And Counseling, 61(3), 319-341. doi:10.1016/j.pec.2005.08.002
Makoul, G., Krupat, E., & Chang, C. (2007). Measuring patient views of physician communication skills: Development and testing of the Communication Assessment Tool. Patient Education And Counseling, 67(3), 333-342. doi:10.1016/j.pec.2007.05.005
Mareš, J. & Býma, S. (2011). Komunikace ve všeobecném praktickém lékařství. In R. Ptáček & P. Bartůněk (Eds.), Etika a komunikace v medicíně (199-208). Praha: Grada Publishing.
Myerholtz, L. (2014). Assessing family medicine Residents' communication skills from the Patient's perspective: evaluating the communication assessment tool. Journal of graduate medical education, 6(3), 495-500.
Rutten, L. F., Augustson, E., & Wanke, K. (2006). Factors Associated with Patients' Perceptions of Health Care Providers' Communication Behavior. Journal Of Health Communication, 11(Suppl1), 135-146. doi:10.1080/ 10810730600639596.
Scala, D., Menditto, E., Armellino, M. F., Manguso, F., Monetti, V. M., Orlando, V., ... & De Palma, M. (2016). Italian translation and cultural adaptation of the communication assessment tool in an outpatient surgical clinic. BMC health services research, 16(1), 163.
Street, R. J., Gordon, H. S., Ward, M. M., Krupat, E., & Kravitz, R. L. (2005). Patient Participation in Medical Consultations: Why Some Patients are More Involved Than Others. Medical Care, 43(10), 960-969. doi:10.1097/01.mlr. 0000178172.40344.70
Street, R. L. (1991). Information-giving in medical consultations: The influence of patients' communicative styles and personal characteristics. Social Science & Medicine, 32(5), 541-548. doi:10.1016/0277-9536(91)90288-N
Willems, S., De Maesschalck, S., Deveugele, M., Derese, A., & De Maeseneer, J. (2005). Socio-economic status of the patient and doctor-patient communication: Does it make a difference?. Patient Education And Counseling, 56(2), 139-146. doi:10.1016/j.pec.2004.02.011