Diplomová práce se bude zabývat pohledem na sběratelství nábytku spjaté přímo s jedním z nejvýznamnějších malířů, mecenášů a sběratelů druhé poloviny 19. století v Evropě, Hansem Makartem (1840-1884). Soudobá obliba sbírání nábytku u něj souvisela s potřebou vlastnit předměty používané k inspiraci pro malbu. Na rozdíl například od muzejních sbírek hrál u Makarta při budování sbírky hlavní roli vkus. Zohledněna budou i další kritéria výběru uměleckořemeslných předmětů, soudobá produkce nábytku a pozornost bude věnována také významu Makartovy rozsáhlé kolekce. Další část práce naváže na spolupráci s Moravskou galerií v Brně a pokusí se badatelsky pokrýt a vyjasnit problematiku stylu, autorství a provenience tří nábytkových kusů z této kolekce ve sbírkách Moravské Galerie.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the view of furniture collecting connected directly with one of the most important painters, patrons and collectors of the second half of the 19th century in Europe, Hans Makart (1840-1884).The contemporary popularity of collecting furniture was related to need to own objects used for inspiration for painting. Unlike, for example, the museum collections, taste played a major role in building of the Makart´s collection. Thesis reflects other criteria for the selection of art-craft items, contemporary furniture production and attention will be also to the importance of Makart's collection. The next part of the work will build on the cooperation with the Moravian Gallery in Brno and try to cover the research and clarify the issue of the style, authorship and provenance of three pieces of furniture in this collection in the Moravian Gallery.
Klíčová slova
Nábytek, sběratelství, baroko, 19. století, intarzie, dřevo, sekretář, křeslo, přízední stolek, Hans Makart, Vídeň, Brno, Uměleckoprůmyslové muzeum.
Klíčová slova v angličtině
Furniture, collecting of furniture, baroque, 19 century, inlays, wood, secretary, cabinet, armchair, console table, Hans Makart, Vienna,Brno, museum of applied arts.
Rozsah průvodní práce
95 s. (127 169 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat pohledem na sběratelství nábytku spjaté přímo s jedním z nejvýznamnějších malířů, mecenášů a sběratelů druhé poloviny 19. století v Evropě, Hansem Makartem (1840-1884). Soudobá obliba sbírání nábytku u něj souvisela s potřebou vlastnit předměty používané k inspiraci pro malbu. Na rozdíl například od muzejních sbírek hrál u Makarta při budování sbírky hlavní roli vkus. Zohledněna budou i další kritéria výběru uměleckořemeslných předmětů, soudobá produkce nábytku a pozornost bude věnována také významu Makartovy rozsáhlé kolekce. Další část práce naváže na spolupráci s Moravskou galerií v Brně a pokusí se badatelsky pokrýt a vyjasnit problematiku stylu, autorství a provenience tří nábytkových kusů z této kolekce ve sbírkách Moravské Galerie.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the view of furniture collecting connected directly with one of the most important painters, patrons and collectors of the second half of the 19th century in Europe, Hans Makart (1840-1884).The contemporary popularity of collecting furniture was related to need to own objects used for inspiration for painting. Unlike, for example, the museum collections, taste played a major role in building of the Makart´s collection. Thesis reflects other criteria for the selection of art-craft items, contemporary furniture production and attention will be also to the importance of Makart's collection. The next part of the work will build on the cooperation with the Moravian Gallery in Brno and try to cover the research and clarify the issue of the style, authorship and provenance of three pieces of furniture in this collection in the Moravian Gallery.
Klíčová slova
Nábytek, sběratelství, baroko, 19. století, intarzie, dřevo, sekretář, křeslo, přízední stolek, Hans Makart, Vídeň, Brno, Uměleckoprůmyslové muzeum.
Klíčová slova v angličtině
Furniture, collecting of furniture, baroque, 19 century, inlays, wood, secretary, cabinet, armchair, console table, Hans Makart, Vienna,Brno, museum of applied arts.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat pohledem na sběratelství nábytku spjaté přímo s jedním z nejvýznamnějších malířů, mecenášů a sběratelů druhé poloviny 19. století v Evropě Hansem Makartem (1840-1884). Soudobá obliba sbírání nábytku u něj souvisela s potřebou vlastnit předměty používané k inspiraci pro malbu. Hanse Makarta inspirovala sbírka Carla Theodora von Pilotyho, Lorenze Gedona nebo Friedricha Amerlinga. Na rozdíl například od muzejních sbírek hrál u Makarta při budování sbírky hlavní roli vkus. Zohledněna budou i další kritéria výběru uměleckořemeslných předmětů a soudobá produkce nábytku. Pozornost bude věnována nejen zmíněným sbírkám, ale také významu Makartovy rozsáhlé kolekce.
Další část práce naváže na spolupráci s Moravskou galerií v Brně (MG) a pokusí se badatelsky pokrýt a vyjasnit problematiku stylu, autorství a provenience tří nábytkových kusů z této kolekce ve sbírkách MG. Jedná se o předměty zakoupené kuratoriem tehdejšího Moravského průmyslového muzea (Mährische Gewerbe Museum) ve Vídni po Makartově smrti na aukci v roce 1887. Blíže intarzovaný přízední stolek, pozlacené čalouněné křeslo stylu Ludvíka XIV. a badatelsky patrně nejpozoruhodnější nábytkový kus sekretář s klekátkem, v intarzii psací desky datovaný 1731 s erbem rodu Jacobi d´Ecolm, avšak uvnitř středního dílu opatřený signaturou tužkou: "Adalbert Schlemmer, Wien" a na klekátku: "Wien den 28. Juni 1870 / Wien den 12. 2. 1875."
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat pohledem na sběratelství nábytku spjaté přímo s jedním z nejvýznamnějších malířů, mecenášů a sběratelů druhé poloviny 19. století v Evropě Hansem Makartem (1840-1884). Soudobá obliba sbírání nábytku u něj souvisela s potřebou vlastnit předměty používané k inspiraci pro malbu. Hanse Makarta inspirovala sbírka Carla Theodora von Pilotyho, Lorenze Gedona nebo Friedricha Amerlinga. Na rozdíl například od muzejních sbírek hrál u Makarta při budování sbírky hlavní roli vkus. Zohledněna budou i další kritéria výběru uměleckořemeslných předmětů a soudobá produkce nábytku. Pozornost bude věnována nejen zmíněným sbírkám, ale také významu Makartovy rozsáhlé kolekce.
Další část práce naváže na spolupráci s Moravskou galerií v Brně (MG) a pokusí se badatelsky pokrýt a vyjasnit problematiku stylu, autorství a provenience tří nábytkových kusů z této kolekce ve sbírkách MG. Jedná se o předměty zakoupené kuratoriem tehdejšího Moravského průmyslového muzea (Mährische Gewerbe Museum) ve Vídni po Makartově smrti na aukci v roce 1887. Blíže intarzovaný přízední stolek, pozlacené čalouněné křeslo stylu Ludvíka XIV. a badatelsky patrně nejpozoruhodnější nábytkový kus sekretář s klekátkem, v intarzii psací desky datovaný 1731 s erbem rodu Jacobi d´Ecolm, avšak uvnitř středního dílu opatřený signaturou tužkou: "Adalbert Schlemmer, Wien" a na klekátku: "Wien den 28. Juni 1870 / Wien den 12. 2. 1875."
Seznam doporučené literatury
Jan Maria Augusta, Rukověť sběratelova, Praha 1993.
Petr Brunecký, Historický vývoj nábytku, Brno 2000.
Pierre Cabanne, Kniha o velkých sběratelích, Praha 1971.
Stanislav Dlabal, Nábytkové umění. Vybrané kapitoly z historie, Praha 2000.
Agnes Husslein-Arco - Alexander Klee, Hans Makart: painter of the senses, München 2011.
Kai-Dien Chang, Das Atelier Hans Makarts in der Gusshausstrasse (diplomní práce), Geistenwissenschaftlichen Fakultät der Universität Wien, Wien 1997.
Peter Laub, Hans Makart 1840-1884, Salzburg 2007.
Ludvík Losos, Historický nábytek. Konstrukce, údržba, restaurování, Praha 2013.
Judith Miller, Nábytek. Světové slohy od antiky až po současnost, Praha 2006.
Salvador Munoz Vinas, Současná teorie konzervování, Pardubice 2015.
Tobias G. Natter, Die Galerie Miethke. Eine Kunsthandlung im Zentrum der Moderne, Wien 2003.
Lubomír Slavíček, "Sobě, umění, přátelům." Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650-1939, Brno 2007.
Robert Stiassny, Hans Makart und seine bleibende Bedeutung, Leipzig 1886.
Andreas Streit, Katalog des Künstlerischen Nachlasses und der Kunst- und Antiquitäten-Sammlung von Hans Makart, Wien 1885.
Milan Togner, Historický nábytek, Brno 1993.
Seznam doporučené literatury
Jan Maria Augusta, Rukověť sběratelova, Praha 1993.
Petr Brunecký, Historický vývoj nábytku, Brno 2000.
Pierre Cabanne, Kniha o velkých sběratelích, Praha 1971.
Stanislav Dlabal, Nábytkové umění. Vybrané kapitoly z historie, Praha 2000.
Agnes Husslein-Arco - Alexander Klee, Hans Makart: painter of the senses, München 2011.
Kai-Dien Chang, Das Atelier Hans Makarts in der Gusshausstrasse (diplomní práce), Geistenwissenschaftlichen Fakultät der Universität Wien, Wien 1997.
Peter Laub, Hans Makart 1840-1884, Salzburg 2007.
Ludvík Losos, Historický nábytek. Konstrukce, údržba, restaurování, Praha 2013.
Judith Miller, Nábytek. Světové slohy od antiky až po současnost, Praha 2006.
Salvador Munoz Vinas, Současná teorie konzervování, Pardubice 2015.
Tobias G. Natter, Die Galerie Miethke. Eine Kunsthandlung im Zentrum der Moderne, Wien 2003.
Lubomír Slavíček, "Sobě, umění, přátelům." Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650-1939, Brno 2007.
Robert Stiassny, Hans Makart und seine bleibende Bedeutung, Leipzig 1886.
Andreas Streit, Katalog des Künstlerischen Nachlasses und der Kunst- und Antiquitäten-Sammlung von Hans Makart, Wien 1885.
Milan Togner, Historický nábytek, Brno 1993.